انواع مختلف اعتیاد کدامند؟

انواع اعتیاد از مواد مخدر روزمره مانند الکل و کوکائین تا رفتارهایی مانند اعتیاد به قماربازیو دزدی متغیر است. برخی از انواع اعتیاد در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) مشخص شده‌ اند، در حالی که برخی دیگر بحث‌ برانگیزتر هستند و توسط برخی از متخصصان اعتیاد شناسایی شده‌ اند.

انواع مختلف اعتیاد به صورت جسمی و رفتاری است. علت اصلی اعتیاد می تواند فیزیکی یا رفتاری باشد و اغلب این دو دست به دست هم می دهند. اگرچه الکل و تنباکو معمولاً انواع شناخته شده اعتیاد هستند، اما در واقع صدها نوع اعتیاد از نظر پزشکی و علمی شناخته شده وجود دارد. هوس ها، اجبار، ناتوانی در توقف و اختلال در شیوه زندگی همگی به وجود اعتیاد اشاره می کنند.

یک فرد می تواند به رفتارهایی معتاد شود به همان اندازه که می تواند به موادی مانند الکل یا مواد مخدر سخت معتاد شود. برای ترک مواد مخدر و یا مشاوره در این زمینه می توانید با متخصصان با تجربه کلینیک روژمان ارتباط برقرار کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

اعتیادهای فیزیکی

اعتیادهای فیزیکی کدامند؟

اعتیادهای فیزیکی معمولاً بیشتر شناخته شده اند. این ها اعتیاد به موادی هستند که مصرف می شوند یا به شکل دیگری وارد بدن فرد می شوند. برخی از اعتیادهای فیزیکی رایج عبارتند از:

  • الکل
  • تنباکو
  • مواد افیونی
  • داروهای تجویزی
  • کوکائین
  • ماری جوانا
  • آمفتامین ها
  • توهم زا ها
  • مواد استنشاقی
  • PCP

انواع اعتیاد فیزیکی چیست؟

به طور کلی می توان اعتیادهای فیزیکی را به سه دسته تقسیم کرد: الکل، مواد مخدر و داروهای تجویزی.

۱. الکل
اعتیاد به الکل مسلماً در میان بقیه ی موارد شایع ترین است. این حالت به شکل وابستگی به الکل، زیاده روی در الکل، یا نوشیدن سنگین و منظم آن ظاهر می شود. اعتیاد به الکل اغلب با مشروب الکلی در دورهمی ها و مهمانی ها شروع می شود و سپس بیشتر و بیشتر پیشرفت می کند تا زمانی که فرد متوجه شود که با اعتیادی غیرقابل ترک مواجه است.

چه چیزی باعث اعتیاد به الکل می شود؟

علت اعتیاد مصرف الکل هنوز ناشناخته است. اختلال مصرف الکل زمانی ایجاد می شود که شما آن قدر مشروب می خورید که تغییرات شیمیایی در مغز رخ می دهد. این تغییرات احساسات لذت بخشی را که هنگام نوشیدن الکل دریافت می کنید افزایش می دهد. این نوع اعتیاد سبب می شود تا بتوانید بیشتر الکل مصرف کنید و همین باعث ایجاد لذت برای شما می شود.

در نهایت، احساسات لذت بخش مرتبط با مصرف الکل از بین می رود و فرد مبتلا به اختلال مصرف الکل برای جلوگیری از علائم ترک، به نوشیدن مشروب می پردازد. این علائم ترک می تواند بسیار ناخوشایند و حتی خطرناک باشد. اختلال مصرف الکل معمولا به تدریج در طول زمان ایجاد می شود. هم چنین شناخته شده است که در خانواده اجرا می شود.در مقاله مسمومیت مواد مخدر از روژمان به مسمومیت های ناشی از استفاده بیش از حد از مواد مخدر پرداخته ایم.

۲. مواد مخدر 

اعتیاد به مواد غیرقانونی است که باعث اختلالات کوتاه مدت در مغز و در نتیجه تغییر در ادراک فرد می شود. مواد مخدر غیرقانونی باعث تغییرات طولانی مدت در مغز و سایر اندام ها می شود که منجر به اعتیاد شدید می شود.

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر (هم چنین به عنوان اختلال مصرف مواد مخدر شناخته می شود) را می توان به عنوان یک بیماری پیش رونده تعریف کرد که باعث می شود افراد کنترل مصرف برخی مواد را با وجود بدتر شدن عواقب آن مصرف از دست بدهند. اختلال مصرف مواد می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اعتیاد مشکل اراده یا اخلاق نیست. اعتیاد یک بیماری قوی و پیچیده است. افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، حتی اگر بخواهند به سادگی نمی توانند آن را ترک کنند. این دارو ها مغز را به گونه ای تغییر می دهند که ترک را از نظر جسمی و ذهنی دشوار می کند. درمان اعتیاد اغلب به مراقبت و درمان مادام العمر نیاز دارد.

۳. داروهای تجویزی

استفاده از داروهای تایید شده به هر شکلی است که توسط پزشک تجویز نشده باشد. این امر امروزه در کشور به طور فزاینده ای مشکل ساز شده است.انواع مختلفی از اعتیاد به دارو های تجویزی وجود دارد و مهم است که بدانیم هر نوع دارویی می‌ تواند منجر به علائم مختلف اعتیاد به دارو های تجویزی شود و به روش‌ های منحصر به‌ فردی بر افراد تأثیر بگذارد.
هر داروی تجویزی را می توان مورد سوء استفاده قرار داد، اما خواص و اثرات برخی دارو ها هم احتمال سوء استفاده از آن ها و هم آسیب احتمالی و مشکلات طولانی مدتی را که این سوء استفاده می تواند ایجاد کند افزایش می دهد.

دارو های تجویزی که ممکن است سبب اعتیاد شود کدام است؟

داروهای تجویزی که ممکن است سبب اعتیاد شود کدام است؟

در سال‌ های اخیر، استفاده نادرست از مسکن‌ های تجویزی و هم چنین استفاده نادرست از دارو های بنزودیازپینی و هم چنین دارو محرک بسیار شیوع پیدا کرده است. استفاده نادرست از این نوع دارو های تجویزی تلفات ویرانگری را بر افراد، خانواده ها و جوامع در سراسر کشور وارد کرده است. در زیر با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است:

داروهای تجویزی

این دارو ها دارای خواص ضد درد بسیار قوی هستند و رایج ترین دارو های تجویزی هستند که مورد سوء استفاده قرار می گیرند. این دسته از دادو ها احساس لذت بخشی و سرخوشی زیادی به فرد می بخشد. این احساس لذت‌ بخش، همراه با ماهیت اعتیاد آور دارو های مخدر، می‌ تواند به سرعت شما را در چرخه ادامه سوء استفاده و اعتیاد گرفتار کند. انواع مختلف اپیوئید های تجویزی عبارتند از:

  • اکسی کدون (از جمله نام های تجاری مانند OxyContin و Percocet)
  • هیدروکودون (شامل نام تجاری، Vicodin)
  • فنتانیل
  • کدئین
  • کوکودامول
  • ترامادول

اگر درد متوسط تا شدید را تجربه می‌ کنید، ممکن است برای شما دارو های مخدر تجویز شود که می‌ تواند ناشی از آسیب، بیماری مزمن یا پس از جراحی باشد. این دارو ها هم چنین می توانند خلق و خو را بهبود بخشند و تب را کاهش دهند. قدرت این دارو ها به این معنی است که استفاده از آن ها به صورت تفریحی خطرناک است و احتمال مرگ باری بیش از حد آن بسیار واقعی است.

اعتیاد رفتاری

اعتیادهای رفتاری کدامند؟

اعتیاد رفتاری به هر زمانی طبقه بندی می شود که فرد کنترل اعمال خود را از دست می دهد تا درگیر رفتارهایی شود که منجر به احساس کوتاهی شادی در او می شود. آن شخص به احساسات لذت بخشی که در نتیجه برخی رفتارها ایجاد می شود وابسته می شود و شروع به تکرار آن رفتار می کند.
برخی از اعتیادهای رفتاری رایج عبارتند از:

  • غذا
  • رابطه ی جنسی
  • پورنوگرافی
  • استفاده از کامپیوتر و یا اعتیاد به تلفن همراه
  • انجام بازی های ویدیویی
  • اعتیاد به کار
  • ورزش کردن
  • وسواس معنوی (با عبادت مذهبی اشتباه نشود)
  • دنبال کردن درد
  • برش دادن
  • خريد كردن
  • ورزش
  • اعتیاد به قمار

اعتیادهای فیزیکی و رفتاری اغلب با هم مرتبط هستند

بیش از نیمی از کسانی که از اعتیاد به یک ماده رنج می برند، از مواد دیگر نیز استفاده می کنند. علاوه بر این، کسانی که با اختلالات سوء مصرف مواد مبارزه می کنند اغلب از اعتیادهای رفتاری نیز رنج می برند.

شباهت های زیادی بین اعتیاد به مواد و اعتیاد رفتاری وجود دارد. برخی از شباهت ها عبارتند از هیجان بالا ناشی از استفاده مواد اعتیادآور یا رفتاراعتیادآور، میل شدید به استفاده مکرر، افزایش میزان استفاده از مواد اعتیاد آور یا رفتارهای مکرر، از دست دادن کنترل و علائم ترک روانی و فیزیکی.

نشانه های اعتیاد چیست؟ از کجا بفهمم به چیزی یا رفتاری اعتیاد دارم؟

اعتیاد در هر فردی خود را متفاوت نشان می دهد و علائم اعتیاد بر اساس چیزی که فرد به آن معتاد است متفاوت است. اعتیاد به مواد بدن به‌ ویژه مغز را تغییر می‌ دهد و می‌ تواند عوارض جانبی فیزیکی قابل مشاهده ای داشته باشد. اعتیاد رفتاری علائم فیزیکی که در اعتیاد با مواد مخدر و الکل بود را ندارد. برخی از علائم اعتیاد که فیزیکی نیستند عبارتند از:

  • مقدار قابل توجهی از زمان صرف استفاده از مواد یا درگیر شدن در رفتار
  • ناتوانی در ترک استفاده یا درگیر شدن در رفتار
  • ناتوانی در انجام تعهدات در مدرسه، محل کار یا خانه
  • روابط یا مشکلات اجتماعی
  • افزایش تحمل
  • علائم ترک پس از ترک
  • قبلاً از سرگرمی هایی که لذت می برد رها شده است

اگر متوجه شدید که خود یا یکی از عزیزان خود به هر ماده یا رفتاری وابسته شده‌ اید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال کمک باشید تا از رسیدن به مرحله اعتیاد اجتناب کنید، که غلبه بر آن حتی دشوارتر است.

اعتیاد، چه فیزیکی و چه رفتاری، بخش‌ های زیادی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. استفاده مکرر از مواد یا رفتارهای مکرر منجر به تغییرات فیزیکی مغز می شود که منجر به اختلال در یادگیری، تصمیم گیری، حافظه و قضاوت می شود. با گذشت زمان، اعتیاد باعث آسیب به اندام ها و افزایش خطر ابتلا به یک بیماری مسری می شود. اعتیاد باعث افسردگی و یا خودکشی می شود و بر روابط با خانواده و دوستان تأثیر می گذارد. مشکلات حقوقی و مشکلات مالی نیز از مسائل رایج ناشی از اعتیاد هستند.

عوامل موثر بر اعتیاد

هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی بر تصمیمات و شرایطی که منجر به اعتیاد می شود تأثیر می گذارد. این یک مسیر گیج کننده و چالش برانگیز برای اعتیاد است، نه تنها برای فرد مبتلا، بلکه برای دوستان و اعضای خانواده او. مهم است بدانید که هیچ اعتیادی، صرف نظر از این که به چه چیزی مربوط می شود، غیر قابل درمان نیست. مشاوران ترک اعتیاد می توانند به طور موثری انواع اعتیادها، چه فیزیکی و چه رفتاری را درمان کنند. طرح‌ های درمانی شخصی‌ سازی‌ شده به افرادی که از اعتیاد رنج می‌ برند این امکان را می‌ دهد تا از طریق آن، میزان اعتیاد خود را کاهش دهند و یاد بگیرند که بدون اعتیاد زندگی کنند.

سخن آخر

انواع اعتیاد مشاهده شده با مصرف مواد در DSM-5 تعریف شده است. وابستگی یا مصرف مداوم مواد مخدر هیچ کدام مستقیماً معادل اعتیاد نیست، بلکه به استفاده مضر از مواد اشاره دارد. اعتیاد هم فیزیکی و هم رفتاری است. اعتیادها با ولع، اجبار، ناتوانی در قطع مصرف مواد مخدر و اختلال در شیوه زندگی به دلیل مصرف مواد مشخص می شوند.

اعتیادهای رفتاری آن هایی هستند که شامل یک ماده نیستند. این نوع اعتیاد می ‌تواند یک اختلال کنترل تکانه‌ ای باشد که در DSM-5 تعریف شده است یا اعتیادی که توسط یک متخصص اعتیاد شناسایی شده است. اعتیادهای رفتاری و گاهی فیزیکی خارج از DSM-5 بحث برانگیز هستند و بسیاری احساس نمی کنند دچار اختلال اعتیاد شده اند.

توصیه می کنیم برای هرگونه مشکل در زمینه ی اعتیاد حتما با مشاوران متخصص و مجرب از جمله متخصصانکلینیک روژمان در این زمینه مشورت کرده و کمک بگیرید. حضور یک مشاور یا روانشناس در ترک اعتیاد بسیار موثر است و به تنهایی رهایی از اعتیاد دشوار است و ممکن است سبب آسیب های مختلف شود.

برای دریافت وقت مشاوره از طریق رزرو آنلاین و یا تماس با کلینیک می توانید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *