اختلالات جنسی چیست و چه زمانی نیاز به مشاوره داریم؟

اختلالات جنسی، اختلالات عملکردی و پارافیلیا (علایق جنسی غیر معمول) می تواند بر عملکرد روزمره و لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر بگذارد. همان طور که بزرگ می شویم، در مورد علایق جنسی شخصی خود و آن چه دوست داریم یا دوست نداریم، یاد می گیریم. گاهی اوقات، ما با موانعی روبرو می شویم که رابطه جنسی را چالش برانگیزتر می کند.

اگر در حال تجربه مشکلات مداوم با لذت جنسی یا پاسخ جنسی هستید که باعث ناراحتی قابل توجه شما می شود، ممکن است اختلال عملکرد جنسی داشته باشید که می توانید در این زمینه از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی دریافت کنید. بر اساس یک بررسی سال 2000، حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان می گویند که اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند.

یک مطالعه بزرگ چند ملیتی از 2017، شیوع اختلال نعوظ در مردان جوان را تا 30 درصد تخمین زد. این مقاله در سال 2018 بیان می ‌کند که نزدیک به نیمی از زنان (46.3 درصد) عدم علاقه به فعالیت جنسی را گزارش کردند، 43 درصد عدم روان کاری واژن را تجربه کردند و 37.5 درصد از زنان شامل دیسپارونی 6 ماه پس از زایمان داشتند.

تمایل جنسی چیست؟

تمایل جنسی به ظرفیت ذاتی شما برای تجربه لذت از فعالیت جنسی، نه محدود به آمیزش جنسی اشاره دارد. تمایلات جنسی سیال است هیچ راه درست یا غلطی برای تجربه آن وجود ندارد، تا زمانی که تجارب یا علایق جنسی دیگران را تحمیل نکنید. تمایلات جنسی شما بخشی اساسی از شخصیت شماست و بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. توانایی پذیرش و لذت بردن از تمایلات جنسی به طور مثبت بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد. این موضوع بسیار مهم است که زوجین بتوانند نیازهای جنسیشان را با یکدیگر مطرح کنند. و زمان زیادی برای گفتگو درباره مسائل جنسیشان بگذارند.

اختلالات جنسی چگونه است؟

اختلال عملکرد جنسی زمانی است که با چالش های مهمی در ارتباط با توانایی خود در تجربه، لذت یا پاسخ جنسی روبرو هستید. اگر در فعالیت جنسی مشکل دارید، برانگیخته می شوید یا در طول فعالیت جنسی لذت نمی برید، ممکن است دچار اختلال عملکرد جنسی شده باشید.

توجه به این نکته مهم است که همه کسانی که در افکار یا رفتار جنسی خود تغییراتی را تجربه می کنند، اختلال عملکرد جنسی ندارند. احساسات و رفتارهای جنسی شما ممکن است با افزایش سن یا تغییر شرایط تغییر کند. هم چنین، به خاطر داشته باشید که آن چه از نظر فعالیت جنسی برای شما طبیعی است ممکن است با آن چه برای دیگران عادی است متفاوت باشد. این در مورد ترجیحات جنسی مختلف و دفعات فعالیت جنسی صدق می کند.

اختلال جنسی

4 دسته بندی اصلی در مورد اختلالات جنسی

پزشکان و روانکاوان در کل چهار دسته از اختلالات جنسی را در نظر می گیرند. این چهار دسته اصلی از اختلالات جنسی شامل موارد زیر هستند:

  • اختلالات میل جنسی: با علاقه یا میل جنسی کم مشخص می شود.
  • اختلالات برانگیختگی: تمرکز بر ناتوانی فیزیکی در برانگیختگی جنسی.
  • اختلالات ارگاسم: با تاخیر یا عدم ارگاسم مشخص می شود.
  • اختلالات درد: با ناراحتی فیزیکی و درد در حین فعالیت جنسی مشخص می‌ شود.
  • اختلالات جنسی که فقط مردان را درگیر می کند.

اختلال جنسی در مردان

اختلالات جنسی دیگری منحصر به مردان وجود دارد:

• اختلال انزال زودرس

تاخیر در انزال زمانی اتفاق می‌ افتد که مردان در رسیدن به انزال مشکل دارند یا زمان بیشتری نسبت به زمانی که می‌خواهند انزال کنند طول می‌ کشد. عوامل فیزیکی و روانی وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در انزال شود، مانند یک وضعیت پزشکی یا ترس از صمیمیت جنسی با شریک خود.

• اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به عنوان یک اختلال جنسی نیز شناخته می شود. اگر در حفظ نعوظ در طول مقاربت جنسی مشکل دارید، ممکن است دچار این وضعیت شوید.

• اختلال میل جنسی کم‌ فعال مردانه

تشخیص این اختلال به این معنی است که مردان علاقه کمی به فکر کردن یا داشتن رابطه جنسی دارند. فقدان میل جنسی باید به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد و باعث ناراحتی قابل توجه آن ها شود.

اختلال جنسی در زنان

اختلالات جنسی که فقط زنان را درگیر می کند

این اختلالات جنسی فقط در زنان رخ می دهد:

• اختلال ارگاسم زنان

اختلال ارگاسم در زنان زمانی اتفاق می افتد که افراد مبتلا به اختلال جنسی در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند. ممکن است عوامل بیولوژیکی یا روانشناختی بر این امر تأثیر بگذارد یا هر دو. اگر اختلال ارگاسم زنانه را تجربه می کنید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما در درمان این بیماری با ترکیبی از درمان شناختی رفتاری (CBT) کمک کند.

• اختلال علاقه یا برانگیختگی جنسی زنان

کتاب DSM-5 اکنون علاقه جنسی کم‌ فعال و اختلال برانگیختگی جنسی زنان را همان وضعیتی می‌ داند که به آن اختلال علاقه یا برانگیختگی جنسی زنانه می‌ گویند. این وضعیت شامل سطح پایین – یا فقدان – هیجان یا لذت جنسی است. افراد هم چنین در هنگام سکس احساس برانگیختگی فیزیکی دارند.

• درد تناسلی لگنی یا اختلال دخول

این زمانی اتفاق می افتد که زنان در حین مقاربت واژینال احساس درد می کنند. اگر یکی از علائم زیر را تجربه کنید ممکن است به این اختلال مبتلا شوید:

  • درد لگن هنگام مقاربت
  • درد در هنگام دخول
  • ترس یا اضطراب مکرر از درد احتمالی در حین رابطه جنسی
  • عضلات لگنی که تمایل دارند در حین دخول منقبض شوند

مقاله ی رویاپردازی جنسی از روژمان را بخوانید.

شرایط دیگر جنسی که همپوشانی دارند

شرایط دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات با اختلالات جنسی همپوشانی دارند:

• اختلال نمایشی
اختلال نمایش گرایانه یک اختلال جنسی است که در آن با در معرض دید قرار دادن اندام تناسلی خود یا انجام اعمال جنسی برای یک غریبه تحریک می شوید.

• اختلال فتیشیستی
فتیشیستی وضعیتی است که در آن تخیلات یا فعالیت های جنسی شما به استفاده از اشیاء بی جان مانند کفش یا اعضای غیرجنسی بدن مانند پا یا مو بستگی دارد. زمانی که افراد نسبت به آن احساس ناراحتی شدید می کنند یا این رفتار زندگی روزمره آن ها را مختل می کند، به یک اختلال تبدیل می شود.

• اختلال فروتوریستیک
اختلال فروتوریستیک زمانی است که از مالیدن اندام تناسلی خود بر روی یک فرد ناآگاه بدون رضایت او لذت جنسی می برد.

• مازوخیسم جنسی و سادیسم
اختلال سادیسم جنسی زمانی است که از فعالیت های جنسی شامل درد، رنج یا تحقیر شدید شخص دیگری لذت می برید. اختلال مازوخیسم جنسی زمانی است که از تجربه درد یا رنج شدید لذت جنسی دریافت می کنید. مقاله ی سادیسم جنسی را بخوانید.

سخن آخر
رابطه جنسی می تواند موضوعی دشوار برای صحبت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که پذیرش تمایلات جنسی می تواند به سلامت روان شما کمک کند. اگر مشکلات مکرر رابطه جنسی دارید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما آن جاست تا به شما کمک کند تا منبع ناراحتی خود را پیدا کنید و می تواند درمان پزشکی ارائه دهد یا در صورت نیاز شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد. دریافت درمان می تواند به شما کمک کند بهترین و رضایت بخش ترین زندگی خود را داشته باشید. توجه فرمایید که مشورت با یک متخصص روانشناس می تواند کمک زیادی به شما و عزیزانتان کند به همین جهت توصیه می شود از مشاوره و راهنمایی متخصصان و مشاوران برتر و باتجربه کلینیک روژمان بهره مند شوید تا زندگی آرامش بخش و دلخواهی را تجربه نمایید.

به منظور تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

سوالات و نظراتتان در زمینه ی اختلالات جنسی در قسمت دیدگاه های همین مقاله از متخصصین ما بپرسید.

 

منابع:

• اختلالات جنسی چیست

psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *