اختلال سادیسم جنسی | علل، علائم و درمان

اختلال سادیسم جنسی زمانی است که یک فرد، معمولاً مرد، هیجانات جنسی مداوم ناشی از خیال‌ پردازی‌ ها، اصرارها یا رفتارهای مرتبط با ایجاد آسیب فیزیکی یا روانی به دیگری را در طول فعالیت جنسی تجربه می‌ کند. الگوی هیجان جنسی به عنوان یک اختلال روانی مطرح نیست مگر این که با ناراحتی شخصی قابل توجه یا آسیب به خود یا دیگران همراه باشد. اگر آماده دریافت راهنمایی و مشاوره از یک درمانگر با تجربه هستید. درمانگری را پیدا کنید که به سلامتی شما متعهد باشد. مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان شما را در هر موضوعی راهنمایی و هدایت خواهند کرد و همواره همراه و مشاور شما خواهند بود.

اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی چیست؟

اختلال سادیسم جنسی زیر مجموعه ای از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا یک علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت های جنسی غیرمعمول است. اختلال پارافیلیک نوعی اختلال است که باعث ناراحتی قابل توجه، اختلال عملکرد و یا آسیب به خود یا دیگران می شود. اکثر افرادی که دارای علایق جنسی سادیستیک هستند یا تحت تاثیر سایر پارافیلیا قرار دارند، پریشانی قابل توجهی را تجربه نمی کنند یا باعث آسیب نمی شوند و بنابراین به عنوان دارای اختلال روانی طبقه بندی نمی شوند.

اختلال سادیسم جنسی معمولاً زمانی تشخیص داده می‌ شود که تجاوز جنسی شامل ایجاد درد با سه قربانی یا بیشتر یا در چندین دوره که شامل یک قربانی است رخ داده باشد. بازی جنسی رضایت بخش شامل ایجاد درد به عنوان اختلال سادیسم جنسی طبقه بندی نمی شود. تجاوز جنسی، یا تجاوز جنسی بدون ایجاد درد عمدی، با اختلال سادیستی جنسی مرتبط نیست، مگر این که درد تجربه شده توسط قربانی با سطح برانگیختگی جنسی شخص مرتکب مرتبط باشد. در میان مجرمان جنسی متخلف در ایالات متحده، کمتر از 10٪ مبتلا به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شده اند.

استفاده گسترده از پورنوگرافی شامل ایجاد درد و رنج گاهی اوقات یکی از ویژگی های مرتبط با اختلال سادیسم جنسی است. زنان معمولاً برای رفتارهای مشکل ساز سادیستی نیازی به درمان ندارند. با این حال، تمایلات سادیستی جنسی در جمعیت زنان تقریباً نیمی از میزان موجود در مردان رخ می دهد.

در زمینه ی مسائل جنسی زوجین و نحوه ی بیان خواسته های جنسی می توانید این مقاله از روژمان را بخوانید.

علائم اختلال سادیسم جنسی

علائم اختلال سادیسم جنسی

معیار اصلی اختلال سادیسم جنسی، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از رنج جسمی یا روانی فرد دیگر است که با خیال‌ پردازی‌ ها، اصرارها یا رفتارها آشکار می‌ شود. بزرگسالان فعال جنسی ممکن است در سکس خشن رضایت داشته باشند یا با اعمال جنسی حاوی درد تحریک شوند. در صورت عدم تثبیت، پریشانی روانی، یا ایجاد درد بدون رضایت به شخص دیگر، این برانگیختگی به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی شود.

یک فرد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی اغلب تنها زمانی قادر به برانگیختگی است که تحمیل رنج وجود داشته باشد و ممکن است بر روی خیالات، تمایلات یا رفتارهای خود کنترل نداشته باشد.

به افرادی که آشکارا علاقه شدید جنسی به فعالیت‌ های جنسی سادیستی را تایید می‌ کنند، «افراد پذیرش‌ کننده» نامیده می‌ شوند. این افراد تنها در صورتی به اختلال روانی مبتلا می ‌شوند که مشکلات یا ناراحتی‌ های روانی اجتماعی را در رابطه با علایق جنسی خود گزارش کنند یا سابقه قانونی داشته باشند که نشان دهد بر اساس این انگیزه‌ ها عمل کرده‌ اند.

افرادی که علائق جنسی سادیستی را انکار می کنند و در عین حال سابقه ایجاد درد یا رنج به چندین فرد غیر رضایت ایشان را دارند، ممکن است علیرغم گزارش منفی خودشان، مبتلا به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شوند.
برای برآورده ساختن معیارهای تشخیصی اختلال سادیسم جنسی، تمرکز سادیسم جنسی باید موارد زیر را داشته باشد:

حداقل 6 ماه حضور داشته باشد.

برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از رنج جسمی یا روانی شخص دیگری که با خیالات، اصرار یا رفتارها آشکار می شود.
شامل فردی است که بر اساس این اصرارها با یک فرد غیر موافق عمل می کند و یا میل جنسی یا خیال پردازی جنسی باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم شده است.

اختلال سادیستی جنسی ممکن است به صورت زیر مشخص شود:

در یک محیط کنترل شده، زمانی که یک فرد در یک موسسه یا محیط دیگری زندگی می کند که فرصت های انجام رفتارهای جنسی سادیستی محدود است.
در بهبودی کامل، زمانی که فرد بر اساس اصرار با یک فرد و همراه با نارضایتی عمل نکرده باشد و برای حداقل 5 سال در یک محیط کنترل نشده هیچ ناراحتی یا اختلالی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌ها وجود نداشته باشد.

علل و محرک های اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی معمولاً در سنین جوانی ایجاد می شود. میانگین سن شروع در یک مطالعه بر روی مردان سادیست 19 سال بود. افزایش سن احتمالاً همان تأثیر کاهش‌ دهنده‌ ای روی این اختلال دارد که در سایر اختلالات پارافیلیک دارد.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که ناهنجاری‌ های لوب گیجگاهی ممکن است در سادیسم جنسی دخیل باشند، اما قبل از این که بتوان نتیجه‌ گیری قوی کرد، به اطلاعات بیشتری نیاز است. در حالی که سایر اختلالات روانپزشکی ممکن است همراه با اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شوند، علت ابتلا به این اختلال را را نشان نمی دهد.

اختلال سادیسم جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلال سادیسم جنسی اغلب از طریق درمان روانشناختی اجباری پس از ارتکاب تجاوز به فرد یا افرادی که رضایت ندارند، تشخیص داده می شود. اختلال سادیسم جنسی نیز ممکن است از طریق گزارش خود از تمایلات، خیال‌ پردازی‌ ها یا رفتار ناراحت‌ کننده به یک پزشک سلامت روان شناسایی شود.

بسیاری از افرادی که هیجان جنسی ناشی از تحمیل رنج روانی یا جسمی به شخص دیگری را تجربه می‌ کنند، به دلیل این هیجان، پریشانی را تجربه نمی‌ کنند یا بر اساس اصرار خود با شرکت‌ کنندگان ناخواسته عمل می‌ کنند. برای کسانی که در رفتار برانگیختگی خود پریشانی را تجربه می کنند، یک پزشک بالینی سلامت روان ممکن است متوجه شود که معیارهایی برای طبقه بندی این تمایلات به عنوان یک اختلال روانی رعایت شده است.

درمان اختلال سادیسم جنسی

علایق جنسی سادیستی نیازی به درمان ندارند مگر این که باعث اختلال یا ناراحتی قابل توجه یا آسیب به خود یا دیگری شده باشد. برای افرادی که در نتیجه تخیلات، تمایلات یا رفتار جنسی خود دچار پریشانی یا اختلال می شوند، روان درمانی رایج ترین رویکرد درمانی است. نشان داده شده است که برخی از داروها در کاهش رفتار اجباری مرتبط با اختلال سادیسم جنسی در صورت استفاده همراه با درمان موثر هستند.

سخن آخر
سادیسم جنسی شامل اعمالی است که در آن فرد هیجان جنسی ناشی از تحمیل رنج جسمی یا روانی به فرد دیگری را تجربه می کند. اختلال سادیسم جنسی، سادیسم جنسی است که باعث ناراحتی قابل توجهی می‌ شود، به طور قابل ملاحظه‌ ای در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می‌ کند، به شخص دیگری آسیب می‌ رساند یا فردی را درگیر می‌ کند که رضایت نداده است. برای مشاوره بیشتر در زمینه تشخیص اختلالات جنسی و روش درمان آن می توانید به مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مراجعه نمایید.

جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تلفن کلینیک و یا از طریق نوبت گیری آنلاین اقدام نمایید.

 

منابع:

• انتشارات روانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی: DSM-5. ایالت واشنگتن.

• مستون، سی، و فروهلیچ، پی (n.d.). پارافیلیای جنسی برگرفته از

labs.la

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *