ارزیابی کودک و نوجوان را جدی بگیرید

بسیاری از والدین به طور دائم نگران رفتارهای کودکان و نوجوانان خود هستند، در واقع این والدین در هر دوره سنی دغدغه‌های جدیدی خواهند داشت. البته تغییرات فرزندان در دوره‌های کودکی و نوجوانی قابل‌توجه و چشمگیر خواهد بود. از این‌رو نمی‌توان از ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان در سنین مختلف چشم‌پوشی کرد.

نوجوانی زمان مناسبی برای جهش رشدی و تغییرات بلوغ فرزندان است. بعضی از افراد در دوره نوجوانی تنها چند سانتی متر رشد می‌کنند و عده‌ای دیگر رشد مضاعفی دارند. به همین دلیل هر کودک و نوجوان باید به صورت مجزا و براساس نوع رفتارهای خود مورد ارزیابی قرار بگیرد. کلینیک روژمان نیز در مسیر ارزیابی کودکان و نوجوانان به شما کمک می‌کند.

میزان ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان

میزان ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان

تغییرات رشدی و احساسی کودکان و نوجوانان به‌تدریج رخ می‌دهد. برای مثال شیوع چاقی در کودکان به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از علل چاقی پرخوری عصبی در کودکان می تواند باشد. اگر چاقی کودکان در دوره نوجوانی نیز ادامه پیدا کند، افراد با بیماری‌های جدی همانند دیابت، چربی خون بالا، و فشار خون بالا روبه‌رو می‌شوند. چاقی ربطی به مسائل ژنتیکی کودکان ندارد.

از این‌رو باید به ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان توجه کرد. در صورتی که فرزند خود را در سنین کم مورد حمایت، نظارت، و ارزیابی قرار بدهید، به طور حتم با گذر زمان نیز فرزند شما بهتر رشد می‌کند. همچنین با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شود. ارزیابی رفتاری، فیزیکی، و یا ارزیابی کلی کودکان و نوجوان با یکدیگر فرق دارند.

برای مثال به منظور ارزیابی یک کودک چاق باید به تاریخچه شخصی، تاریخچه دقیق خانوادگی، معاینه فیزیکی، و ارزیابی آزمایشگاهی آن توجه کنیم. در واقع سبک زندگی و رفتارهای اطرافیان در نحوه مدیریت تغذیه کودک تاثیرگذار خواهد بود. با ارزیابی این کودک چاق او را به دریافت کالری کمتر تشویق می‌کنیم.

آشنایی با مفهوم ارزیابی کودکان و نوجوانان

براساس گزارشات به دست آمده بسیاری از مسائلی که افراد در بزرگسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در سنین کودکی برای آنها رخ داده است که با طرحواره شخصیتی می توان به آن رسید. شما به عنوان والد در فرزند پروری کودک دارای اختلال اعم از رفتاری و یا اخلاقی نقش به سزایی دارید، در واقع می‌توان گفت بسیاری از رفتارهای غیرعادی بزرگسالان در دوره کودکی آنها شروع می‌شود. با گذر زمان این مسائل و مشکلات پیشرفت می‌کند و مشکلات فرد در بزرگسالی افزایش می‌یابد.

در این زمان به ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان پی می‌برید. با ارزیابی‌های مختلف می‌توانید به مشکلات فرزند خود پی ببرید و از بسیاری از مسائل جلوگیری کنید. در ضمن با روش‌های مختلف ارزیابی کودک یا نوجوان خود می‌توانید علت اختلال رفتاری یا حتی روحی او را تشخیص دهید. اما درمان نهایی فرزند شما به صورت جداگانه انجام می‌شود.

در صورت نادیده گرفتن رفتارهای فرزند خود و عدم استفاده از روش‌های ارزیابی، فرزند شما دوره‌های مختلف سنی را با مشکلات رفتاری یا حتی روحی خود سپری می‌کند. در آخر هیچ یک از این مشکلات رفع نمی‌شود. در بعضی موارد نیز افراد از روش‌های اضطراری ارزیابی استفاده می‌کنند که این روش‌ها خیلی توصیه نمی‌شوند.

روش‌های ارزیابی اضطراری کودک و نوجوان

روش‌های ارزیابی اضطراری کودک و نوجوان

ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان در 20 سال پیش احساس شد. با گذشت زمانی نه چندان طولانی بسیاری از روانپزشکان روش‌های اضطراری برای ارزیابی کودکان و نوجوانان تهیه کردند. البته استفاده از این روش‌ها جزء توصیه‌های اصلی روانپزشکان نخواهد بود.

اما در صورتی که نتوانید در سنین کودکی فرزند خود را به خوبی ارزیابی کنید، بهتر است از این روش‌های اضطراری کمک بگیرید. این روش‌های ارزیابی اضطراری در مدت زمان کوتاه و به کمک متخصصان صورت می‌گیرد. در مقاله چه زمانی کودک نیاز به مشاوره دارد؟ از روژمان درباره این موضوع توضیحات لازم را داده ایم.

اما ارزیابی معمولی دوره زمانی مشخصی دارد و گاهی حتی والدین می‌توانند ارزیابی فرزند خود را انجام دهند. روانپزشکان و مشاوران به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند تا توانایی‌ها و احساسات منفی خود را با آنها به اشتراک بگذارند. به خاطر داشته باشید، تنها 16 درصد از کودکان و نوجوانان از روش ارزیابی‌های اضطراری استفاده می‌کنند.

براساس گزارش‌های به دست آمده، به تازگی والدین در تشخیص اختلالات فرزندان مشکل دارند یا حتی نمی‌پذیرند که فرزند آنها مشکل اخلاقی یا اختلال رفتاری در نوجوانی دارد، به همین دلیل درمان و ارزیابی فرزند خود را جدی نمی‌گیرند یا حتی برای درمان آنها دست به کار نمی‌شوند.

در نتیجه وضعیت اختلالات رفتاری کودک آنها به دوره نوجوانی نیز کشیده می‌شود و همچنان تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان در چه زمانی احساس می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم ارزیابی به شناخت روحیات و اخلاقیات فرزند شما کمک بسیاری می‌کند. پیش از این نیز گفتیم ارزیابی روش‌های زیادی دارد. وابسته به نوع هدفی که والدین دارند و با توجه به مشکل یا اختلال کودک می‌توان به ضرورت ارزیابی کودک و نوجوان پی برد. آیا می‌دانید فرزند شما در چه مواقعی به ارزیابی نیاز دارد؟

  • در صورتی که فرزند شما خود را در معرض خطرات و آسیب‌های خاصی قرار دهد
  • خطر خودکشی احساس شود
  • خطر آزار رساندن به دیگران دیده شود (آزار فیزیکی دیگران)
  • قضاوت‌های غیر منطقی داشته باشد
  • همانند یک قربانی بی‌دفاع خود را در موقعیت‌های خطرناکی قرار دهد
  • از دست دادن تعادل روانی خود

زمانی که با این شرایط خاص و بحرانی روبه‌رو شدید، باید به طور جدی برای ارزیابی کودک یا نوجوان خود دست به کار شوید. بحران‌ها همیشه شرایط طولانی خواهند داشت و خیلی زود از بین نمی‌روند. بدین‌ترتیب والدین باید از روش‌های ویژه‌ای برای جبران این مسائل و اختلالات فرزند خود استفاده کنند.

سرگرمی‌های کودک و نوجوان

سرگرمی‌های کودک و نوجوان

برای شناخت بهتر شخصیت فرزندان خود بهتر است به سرگرمی‌های آنها توجه داشته باشید. فراموش نکنید فرزند شما با توجه به سن و سالی که دارد سرگرمی‌های خاص و متفاوتی از سایرین خواهد داشت.
برای مثال کودکان به طور معمول بازی کردن را جزء بهترین سرگرمی‌ها می‌دانند در حالی نوجوانان ممکن است به کتاب خواندن علاقه بیشتری داشته باشند. کودک و نوجوان با هم تفاوت‌های چشمگیری دارند که از جمله این تفاوت‌ها سرگرمی‌های آنها خواهد بود.

بازی و سرگرمی نقش مهمی در آموزش فرزند شما دارد بنابراین نباید از این موضوع خیلی ساده بگذرید. در واقع سرگرمی از زمان‌های قدیم نیز موضوع مورد اهمیت برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان بود.
در نظر داشته باشید با توجه به سرعت و درصد یادگیری کودکان و نوجوانان می‌توان در مورد موفقیت‌های آنها در آینده نظر دارد و تصمیم گرفت. از سنی که فرزند شما پا به مدرسه می‌گذارد تا زمانی که به علایق واقعی خود پی می‌برد، شما به عنوان والدین باید در تصمیمات مهم زندگی همراه او باشید و از اهمیت فرزندپروری کودک و نوجوان خود غافل نشوید.

مسائل مربوط به بلوغ کودکان و نوجوانان

همه ما می‌دانیم که نوجوانان بیشترین قشری هستند که در معرض عواقب بلوغ قرار می‌گیرند ولی در برخی موارد ممکن است فرزند کم سن و سال شما دچار بلوغ زودرس شود و همین امر تا حدودی بر روند زندگی او تاثیر می‌گذارد. توصیه می‌کنیم به عنوان والدین آنها همانند یک دوست و رفیق رفتار کنید.
در این صورت کودک یا نوجوان شما خیلی راحت می‌تواند مسائل مختلف را با شما در میان بگذارد. در ضمن با این کار شما نیز اوقات خوشی را با فرزند خود سپری می‌کنید. هر چه شما همدم بهتری برای فرزند خود باشید، به طور حتم فرزند شما به هنگام رسیدن به بلوغ کمتر احساس تنهایی و ناراحتی خواهد داشت.
همراهی کودکان و نوجوانان در این روند به معنای هم‌صحبتی با کیفیت و برقراری ارتباط قوی با آنها است. هر چه ارتباط بهتری با آنها داشته باشید، فرزند شما راحت‌تر از پس مسائل مربوط به بلوغ خود برمی‌آید. در ضمن با این کار شما می‌توانید اعتماد او را جلب کنید تا همیشه در صورت بروز مشکل به شما مراجعه کند.

تاثیر بازی‌های آنلاین بر روی کودکان و نوجوانان

شاید با خود فکر کنید بازی‌های آنلاین خیلی برای کودک یا نوجوان شما مناسب نیست. در حالی که باید گفت هر بازی و فعالیتی اگر به اندازه انجام شود، تاثیر مثبتی خواهد داشت. با اینکه بازی‌های فیزیکی از جمله بهترین بازی‌های مناسب برای فرزندان شما خواهند بود ولی بازی‌های آنلاین را دست کم نگیرید.
به زبان ساده بازی‌های آنلاین به تقویت فکر و ذهن فرزند شما کمک می‌کند و حتی باعث ارتقا توانایی‌های ذهنی آنها می‌شود. این بازی‌ها به طور معمول برای توسعه تفکر و عملکرد ذهنی کودکان و نوجوانان طراحی و تعبیه شده‌اند بنابراین نگران تاثیر مخرب این بازی‌های آنلاین نباشید.
البته هر عمل و فعالیتی باید به اندازه و مناسب با سن کودک و نوجوان انجام شود زیرا اگر به صورت افراطی به بازی‌های آنلاین مشغول شوند به طور حتم مشکلات بینایی و گردن درد کودکان و نوجوانان را شاهد خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *