چه زمانی باید به مشاور جنسی مراجعه کرد؟

سکس تراپی یا مشاوره جنسی شکل تخصصی از درمان به منظور کمک به افراد برای رسیدگی به نگرانی های مربوط به رابطه ی جنسی ایجاد شد. بین 35 تا 50 درصد از افراد در مقطعی از زندگی با یک مشکل جنسی طولانی مدت مواجه خواهند شد. بنابراین، اگر چه ممکن است همیشه مطرح کردن موضوع مشکلات جنسی آسان نباشد، اما مطمئناً غیر معمول نیستند.

افراد می توانند این نوع درمان را توسط سکس تراپ دنبال کنند، خواه مجرد یا مزدوج باشند. سکس تراپی اغلب می تواند به زوج ها یا افراد کمک کند اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند، سلامت جنسی را بازیابی یا بهبود بخشند و ارتباط موثرتری برقرار کنند. هم چنین برای دستیابی به یک رابطه جنسی کامل تر برای افراد کمک می کند. برای اطلاع بیشتر درباره روابط جنسی و مشکلات خود می توانید با مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان در این زمینه مشاوره دریافت نمایید.

سکس تراپی چیست؟

سکس تراپی نوعی گفتگوی درمانی است که برای کمک به افراد و زوج ها برای بررسی عوامل پزشکی، روانی، شخصی یا بین فردی که بر رضایت جنسی تأثیر می گذارد، طراحی شده است.
هدف از سکس تراپی کمک به افراد برای عبور از چالش های فیزیکی و عاطفی برای داشتن یک رابطه ی رضایت بخش و زندگی جنسی لذت بخش است.


اختلال عملکرد جنسی در بین افراد شایع است. در واقع، 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان گزارش می دهند که در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند. این اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال در نعوظ
  • میل جنسی کم
  • کمبود علاقه
  • انزال زودرس
  • اعتماد به نفس پایین
  • عدم پاسخ به محرک های جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • میل جنسی بیش از حد
  • ناتوانی در کنترل رفتار جنسی
  • افکار جنسی ناراحت کننده
  • فتیش های جنسی ناخواسته

یک رابطه ی جنسی سالم رضایت بخش و طبیعی است. صمیمیت فیزیکی و عاطفی بخش‌ های اساسی سلامتی شما هستند. هنگامی که اختلال عملکرد جنسی رخ می دهد، داشتن رابطه ی جنسی کامل می تواند دشوار باشد.
سکس تراپی ممکن است بتواند به شما کمک کند تا چالش های جنسی خود را مجددا تنظیم کنید و رضایت جنسی خود را افزایش دهید.

سکس تراپی چگونه کار می کند؟

سکس تراپی مانند هر نوع روان درمانی دیگر است. شما با صحبت از طریق تجربیات، نگرانی ها و احساسات خود، این بیماری را درمان می کنید. به همراه درمانگر خود، مکانیسم‌ های مقابله‌ ای را برای کمک به بهبود پاسخ‌ های خود در آینده به کار می‌ برید تا بتوانید رابطه ی جنسی سالم‌ تری داشته باشید.

در طول جلسات اولیه، درمانگر شما یا فقط با شما صحبت خواهد کرد یا با شما و شریک زندگیتان با هم صحبت خواهد کرد. درمانگر آن جا است تا به شما کمک کند تا چالش فعلی خود را پردازش کنید:

  • درمانگران سکس تراپ آن جا نیستند که طرف یک نفر را بگیرند یا به متقاعد کردن کسی کمک کنند.
  • هم چنین، تمام قوانین و مرزهای اخلاقی را رعایت می کنند. درمانگر سکس تراپ با کسی رابطه ی جنسی نخواهد داشت یا به کسی نشان نمی دهد که چگونه رابطه جنسی داشته باشد.

با هر جلسه، درمانگر شما را به سمت مدیریت بهتر و پذیرش نگرانی‌ هایتان که ممکن است منجر به اختلال عملکرد جنسی شود، سوق می‌ دهد. تمام گفتار درمانی، از جمله رابطه جنسی، هم یک محیط حمایتی و هم یک محیط آموزشی است.
این به معنای ایجاد آرامش و تشویق برای تغییر است. در انتها شما کلینیک درمانگر خود را با تکالیف و کارهایی که باید قبل از جلسات بعدی خود انجام دهید، ترک خواهید کرد. همچنین در طول جلسات، افراد می آموزند چگونه خواسته های جنسی خود را با شریکشان مطرح کنند.

اگر سکس تراپ شما مشکوک باشد که اختلال عملکردی که تجربه می کنید نتیجه ی یک نگرانی جسمی جنسی است، ممکن است شما را به یک پزشک ارجاع دهد. درمانگر و پزشک شما می توانند در مورد علائم و نشانه های شما مشورت کنند و برای کمک به یافتن هر گونه نگرانی فیزیکی که ممکن است به ایجاد مشکلات جنسی بیشتر منجر شود، کمک کنند.

از کجا می توان متوجه شد که باید به سکس تراپی مراجعه کرد؟

یکی از راه‌ های تشخیص این که آیا به مراجعه به یک درمانگر جنسی نیاز دارید یا خیر، این است که تجزیه و تحلیل کنید که چه بخش‌ هایی از زندگی شما بیشتر تحت تأثیر مشکلات جنسی شما قرار می گیرد.

اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفی شما به شدت تحت تاثیر اختلال عملکرد جنسی شما قرار گرفته است، بهتر است به یک سکس تراپ مراجعه کنید. به همین ترتیب، اگر فقدان صمیمیت یا مشکل در برقراری ارتباط با شریک زندگی شما به عنوان جدی ترین نگرانی شخصی شما ایجاد شده است، مراجعه به سکس تراپ بهترین نکته برای شروع است.

چگونه می توان یک سکس تراپ پیدا کرد؟

یک سکس تراپ می تواند یک روانپزشک، روانشناس، درمانگر ازدواج و خانواده یا مددکار اجتماعی بالینی مجاز باشد. این متخصصان سلامت روان تحت آموزش های اضافی گسترده ای در زمینه تمایلات جنسی انسان قرار می گیرند تا به عنوان یک درمانگر جنسی معتبر مورد تایید قرار گیرند.

اگر توصیه پزشکی بیشتری می خواهید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، متخصص زنان یا اورولوژیست خود صحبت کنید. بسیاری از پزشکان هر روز با درمانگرهای جنسی ملاقات کرده و به بیماران خود مراجعه به سکس تراپ را توصیه می کنند. آن ها ممکن است بتوانند شما را به سمت درمانگرانی هدایت کنند که سبک آن کاملاً با سبک شما همخوانی دارد.

شما هم چنین می توانید با دوستان خود صحبت کنید. بیان جزئیات شخصی ممکن است برای برخی از افراد دشوار باشد، اما اگر از یک دوست نزدیک بپرسید، آن ها ممکن است بتوانند درمانگری را توصیه کنند که شما و شریک زندگیتان به آن اعتماد دارید.

توصیه های سکس تراپ ها چیست؟

توصیه‌ هایی که یک سکس تراپ ارائه می‌ کند، از بیمار به بیمار دیگر و مسائلی که آن ها به آن می‌ پردازند، بسیار متفاوت است.
این بستگی به درمانگری دارد که با آن کار می ‌کنید و هم چنین این که به دنبال چه چیزی هستید. گاهی اوقات شما فقط برای چند جلسه به درمانگر مراجعه خواهید کرد. در موارد دیگر ممکن است درمان طولانی مدت و عمیق مورد نیاز باشد.

انتظار فعالیت ها و درمان های خانگی را داشته باشید، که می تواند یک عنصر رایج در رابطه ی جنسی شما با همسرتان باشد. سکس تراپ شما از شما می خواهد که وظایف خاصی را در بین جلسات انجام دهید و سپس از شما و یا شریک زندگیتان می خواهد که نتایج را گزارش دهید. این تکالیف می تواند از تمرینات ارتباطی تا فعالیت های آزمایشی جنسی خاص را شامل شود.

آن چه قبل از مراجعه به سکس تراپی باید بدانید

قبل از مراجعه به سکس تراپی، این پنج مورد را در نظر داشته باشید تا نتایج مثبتی از جلسات درمانی دریافت کنید.

1. سازگاری با درمانگر

درمانگران سکس تراپی منحصر به فرد هستند. درمان موفقیت آمیز تا حد زیادی به میزان ارتباط شما با درمانگر و میزان اعتماد شما به آن ها و راهنمایی های آن ها برای کمک به شما در رفع نگرانی های شما بستگی دارد. اگر در هر لحظه از گفتگو یا موضوعی با یک درمانگر جنسی احساس راحتی نمی کنید، به دنبال سکس تراپ دیگری باشید.

2. جلسه انفرادی در سکس تراپی

لازم نیست شریک زندگی خود را برای سکس تراپی همراه خود بیاورید. برای برخی افراد، سکس تراپی انفرادی برای رفع نگرانی ها کافی است. برای دیگران، حضور هر دو نفر در طول درمان ممکن است به بهبود رضایت و ایجاد ارتباط قوی‌ تر کمک کند. در مورد انتخاب خود برای شروع درمان جنسی با همسرتان صحبت کنید. اگر مایلید که او هم به جلسات بیاید نظرشان را بپرسید.

3. نزدیک بودن محل کلینیک

هنگام تصمیم گیری در مورد مراجعه  به یک سکس تراپ، مهم است که به خاطر داشته باشید که کلینیک درمانگر شما کجاست و چقدر راحت می توانید به آن جا بروید. ممکن است در ساعات ناهار، بعد از کار یا در روزهای تصادفی که ساعتی آزاد دارید، بتوانید در جلسات شرکت کنید. برخی از درمانگران هم چنین جلسات سلامت از راه دور را ارائه می دهند. بنابراین ممکن است بتوانید به راحتی در خانه خود با آن ها به صورت آنلاین گفتگو داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که دسترسی به کلینیک درمانگرتان راحت است، در غیر این صورت ممکن است بهانه‌ هایی برای اجتناب از رفتن به جلسات ایجاد کنید.

4. طرح درمان

در طول اولین قرار ملاقات شما، درمانگر شما احتمالاً یک برنامه درمانی اولیه را با شما انجام خواهد داد. برای اکثر افراد و زوج ها، در ابتدا چندین جلسه مورد نیاز است. با این حال، هنگامی که درمان تفاوت قابل توجهی ایجاد کرد و درمانگر شما مطمئن شد که می توانید با چالش های آینده مقابله کنید، ممکن است از مراقبت درمانگر خود رها شوید و خودتان مسیر را بهتر بیابید.

5. آیا سکستراپی شامل بیمه می شود؟

هر نوع بیمه درمانی ای، روان درمانی را پوشش نمی دهد. قبل از رفتن به کلینیک می توانید از تعرفه ی بیمه ی خود و این که این جلسات شامل بیمه می شود یا نمی شود اطمینان حاصل کنید.

در ادامه ی این مقاله می توانید مقالات نیازهای زنان در رابطه و نیازهای مردان در رابطه از روژمان را بخوانید.

سخن آخر

سکس تراپی نوعی روان درمانی است که به مسائل مربوط به سلامت روان و یا نگرانی های عاطفی که بر عملکرد جنسی، انگیزه و یا میل به صمیمیت فرد تأثیر می گذارد، می پردازد. صحبت کردن در مورد مشکلات رابطه ی جنسی می تواند برای بسیاری از افراد دشوار باشد. مسائل مربوط به اتاق خواب مانند عملکرد جنسی و کاهش میل جنسی ممکن است فراتر از محدوده ای باشد که شما معمولاً با پزشک عمومی یا درمانگر معمول در مورد آن صحبت می کنید.

این جاست که سکس تراپ ها وارد میدان می شوند تا به شما کمک کنند. متخصصان آموزش دیده که به طور خاص بر روی تمایلات جنسی انسان و رفتار جنسی سالم تمرکز می کنند و می توانند کمک دلسوزانه و مبتنی بر تحقیقات را ارائه دهند و در عین حال به طیف کاملی از عوامل روانشناختی، فیزیولوژیکی و فرهنگی مرتبط در رابطه ی شما بپردازند. اگر فکر می کنید سکس تراپی می تواند برای شما و همسرتان مفید باشد، حتما یک جلسه به سکس تراپ مراجعه کنید. رابطه ی جنسی سالم و لذت بخش بسیار بر روی فرایند زندگی مشترک زوج ها تاثیر گذار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی روژمان مراجعه کنید. جهت تعیین وقت مشاوره، می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• Brotto L, et al. (2016). Psychological and interpersonal dimensions of sexual function and dysfunction.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27045257/

• Flynn KE, et al. (2016). Sexual satisfaction and the importance of sexual health to quality of life throughout the life course of U.S. adults.
jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(16)30376-9/fulltext

• Kirana P-S, et al. (2020). E-sexual health: A position statement of the European society for sexual medicine.
jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(20)30172-7/fulltext

• Mental health parity. (n.d.).
psychiatry.org/psychiatrists/practice/parity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *