نوجوان ناسازگار چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که فرزند شما از دوران کودکی سنین 9 تا 13 سالگی دچار تغییر ‌شود، در واقع وارد دوره نوجوانی شده‌ است. در این سنین والدین باید توجه بیشتری به فرزند خود داشته باشند. دلبستگی و استقلال موضوعات مهمی هستند که والدین باید بیشترین توجه خود را صرف آن کنند. بدون‌شک بیشتر والدین نمی‌دانند با نوجوان ناسازگار خود چکار کنند؟

برای رفع مشکلات این نوجوانان باید سعی کنید تا جای ممکن با آنها همکاری و سازگاری داشته باشید. بهترین روش فرزندپروری را در پیش بگیرید. زمانی که نوجوان شما در جستجوی هویت فردی خود است، سعی کنید کنارش باشید. برای آشنایی بیشتر با روش‌های سازگاری با نوجوان سرکش خود تا انتهای این مقاله از کلینیک روژمان همراه ما باشید.

چگونه با نوجوان ناسازگار رفتار کنیم؟

چگونه با نوجوان ناسازگار رفتار کنیم؟

در بیشتر مواقع زمانی که نوجوان شما شروع به ناسازگاری کند، اولین عباراتی که از او می‌شنوید این است: «من دیگه بچه نیستم، من با شما فرق دارم، یا من با اون چیزی که شما دوست دارید فرق دارم.» یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی والدین نحوه برخورد با نوجوان پرخاشگر و بدرفتار است.
رفتارهای متفاوت و نوظهور نوجوانان سبب ناراحتی و نگرانی والدین می‌شود. اگر با تمرکز و با حواس جمع با نوجوان خود برخورد کنید، به طور حتم این ناسازگاری همانند پل ارتباطی بین شما و نوجوان خواهد بود. اما اگر بدون توجه به دلیل ناسازگاری فرزند خود با او برخورد کنید، این ناسازگاری‌ها به مانعی در رابطه شما تبدیل می‌شود. باید نحوه ی ارتباط برقرار کردن با نوجوان را بدانید.

به طور حتم به دنبال روشی برای رفع این ناسازگاری‌های روزافزون فرزند نوجوان خود هستید، کافی است کمی جسارت به خرج دهید و آستانه تحمل خود را بالا ببرید. نباید خسته شوید و به این بهانه از فرزند خود فاصله بگیرید. برای مقابله با این ناسازگاری‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه این روش‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

تشخیص سطح ناسازگاری نوجوان

تشخیص سطح ناسازگاری نوجوان

قبل از اینکه روشی برای درمان و برخورد با نوجوان ناسازگار خود پیدا کنید، بهتر است سطح ناسازگاری او را بسنجید. بعد از اینکه بتوانید به درون فرزند نوجوان خود پی ببرید، راحت‌تر می‌توان با او برخورد کرد. در ضمن دلیل ناسازگاری فرد نوجوان نیز بسیار مهم است.
برای تشخیص سطح ناسازگاری باید تمام تغییرات فرد نوجوان را بررسی کنید. ویژگی‌های رفتاری، ارزش‌های اخلاقی، عادات و خواسته‌های فرزند نوجوان شما سطح ناسازگاری او را نشان می‌دهد.

تفاوت‌های شخصیتی نوجوان ناسازگار

تفاوت‌های نوجوان ناسازگار غیرقابل‌انکار است. در ضمن فرزند نوجوان شما در برخی موارد بدون اراده دچار این تغییرات می‌شود. در واقع او به انتخاب خودش این تغییرات را ایجاد نمی‌کند. برای مثال برخی از دختران نوجوان بیش از حد آرایش می‌کنند و همین امر سبب آزار والدین آنها می‌شود.
برخی از نوجوانان نیز تغییرات خلقی زیادی دارند که همین امر سبب تغییر در شخصیت آنها می‌شود. با شروع دوران بلوغ هورمون‌های نوجوانان باعث ناسازگاری و بهانه‌گیری بیشتر آنها خواهد بود. رشد جسمانی و جنسی نوجوانان یکی دیگر از تغییرات شخصیتی آنها به حساب می‌آید.

در صورتی که فرزند نوجوان شما پا به دوران بلوغ بگذارد، علاقه او به مسائل جنسی بیشتر می‌شود. در واقع موضوعات جنسی در زندگی نوجوانان پررنگ‌تر از قبل خواهند بود. بدین‌ترتیب والدین باید به افزایش خودآگاهی فرزند خود کمک کنند. در ضمن شدت عاطفی فرد نوجوان نیز افزایش می‌یابد. و ممکن است وارد یک رابطه ی عاشقانه شود. چالش های خانواده ها درمورد مسائل جنسی بیشتر به پسران نوجوان مایل می شود اما نمی توان این موضوع را در رابطه با دختران نوجوان هم نادیده گرفت.

تفاوت‌های ارزشی نوجوان ناسازگار

تفاوت‌های ارزشی نوجوان ناسازگار

تشخیص تفاوت‌های ارزشی نوجوان ناسازگار به طور حتم برای والدین سخت خواهد بود اما با وجود تمام این سختی‌ها می‌توان این تفاوت‌ها را به موقع متوجه شد و در صدد حل این تفاوت‌ها برآمد. تفاوت‌های ارزشی براساس باورهای عمیقی بنا شده‌اند که تا حد زیادی نمی‌توان آنها را عوض کرد.

در صورتی که فرزند خود را در شرایط سخت و تحت فشار قرار دهید، آنها سعی می‌کنند از باورهای خود دفاع کنند. از این‌رو سطح ناسازگاری فرزند شما افزایش می‌یابد و مانع بزرگی بین شما و فرزندتان ایجاد می‌شود. برای مثال ممکن است فرزند شما به یکی از دوستانش وابسته شود و تغییر رویه دهد. در واقع تاثیرپذیری نوجوان از دوستانش بیشتر از والدینش می باشد. مقاله ی معیارهای انتخاب دوست از روژمان را برای تکمیل این بخش بخوانید.

در برخی موارد نیز ارزش‌های ذهنی او تغییر می‌کند و سلیقه‌اش عوض می‌شود. سلیقه‌های جایگزین نیز همیشه گزینه‌های خوبی نیستند. ممکن است فرزند شما موسیقی یا مد روز خود را تغییر دهد و مخالف عقاید شما برخورد کند. حتی ممکن است این موسیقی‌ها با صدای بلند در خانه پخش شوند. همین امر نیز سبب ناراحتی والدین خواهد بود ولی اعضای خانواده باید سازگاری را پیشه خود کنند.

تفاوت عادت‌های نوجوان ناسازگار

در صورتی که فرزند شما دچار عادات عجیبی شود، تنها در صورتی می‌توانید این عادات را از سر او بیندازید که الگوهای رفتاری تثبیت‌شده‌ای را برای او در نظر بگیرید. این الگوهای رفتاری نیز طی مدت زمان طولانی و با تمرین مکرر به فرزند شما نفوذ می‌کند.

برای مثال فرزند شما عادت می‌کند شب‌ها بیرون رود در حالی که شما این عادت را نمی‌پسندید و برایتان غیرقابل درک است. همچنین هرچه فرزند شما بزرگ‌تر شود دوست دارد بیشتر از حالت عادی بیدار بماند و خود را با سرگرمی‌های الکترونیکی درگیر کند.

همین موضوع نیز عادت نادرستی خواهد بود که به طور حتم در صورت مخالفت شما، ناسازگاری‌های بیشتری ایجاد می‌شود. در ضمن برقراری ارتباط با دوستان مختلف یا رفیق‌بازی نیز یکی دیگر از عادات بد فرزند شما خواهد بود که باید با این عادت نیز مدارا کنید.

نتیجه‌گیری 

در راستای آشنایی بیشتر با نوجوان ناسازگار، بهتر است با اخلاقیات و روحیه او آشنا شوید، علایق او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های روحی یا حتی رفتاری نوجوان ناسازگار شما می‌تواند به شما بگوید که از چه روش‌هایی با فرزندتان صحبت کنید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند به درک چالش‌های ناسازگاری افراد نوجوان کمک کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر نوجوان را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای برخورد با فرد نوجوان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌های برقراری ارتباط با فرزند نوجوان خود پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان با فرد نوجوان ارتباط برقرار کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما در قسمت دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *