ازدواج با شخصیت مرزی چگونه است؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک اختلال شخصیتی شدید است که با ناتوانی در خود تنظیمی و مدیریت مؤثر احساسات قوی مشخص می‌ شود. این اختلال روانی در عمق روابط مختلف در زندگی فرد به طور ناهموار تاثیر می گذارد. گاهی اوقات فقط یک رابطه نزدیک تحت تأثیر قرار می گیرد، گاهی اوقات فقط اعضای خانواده و متأسفانه گاهی اوقات همه روابط تحت تأثیر قرار می گیرند. اگر در زندگی با فردی ازدواج کرده اید یا می خواهید ازدواج کنید که علائم اختلال شخصیت مرزی را دارد حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان کلینیک روژمان با صبوری و تجربه بالا شما را در این مراحل کمک خواهند کرد.

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

علائم اختلال شخصیت مرزی برای اولین بار در دوران نوجوانی یا در جوانی مشاهده می شود. وارد شدن به یک ازدواج با فرد دچار اختلال شخصیت مرزی برای هر دو شریک زندگی چالش برانگیز است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب بسیار توانمند و حرفه ای هستند، در حالی که زندگی خانوگی و روابط عاشقانه آن ها آشفته و پر از درگیری است. اکثر آن ها از نوسانات و اختلالات خلقی، خود تنظیمی ضعیف، از دست دادن کنترل افکار و احساسات خود رنج می برند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب تکانشی هستند و در نتیجه مستعد روابط نامنظم هستند.

تاثیر اختلال شخصیت مرزی در ازدواج

بخشی از آن چه درمان اختلال شخصیت مرزی را بسیار چالش برانگیز می کند این است که اغلب در کنار سایر کمبودها مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن یافت می شود. الکلیسم، اعتیاد به مواد مخدر و سایر اختلالات شخصیتی همزمان و مسائل مربوط به سلامت روان را فراموش نکنیم که اغلب می ‌توانند منجر به اختلال شخصیت از نوع اختلال شخصیت مرزی یا مجموعه ‌ای از انواع اختلالات سلامت روان شوند.

زندگی با یک فرد دچار شخصیت مرزی یا ازدواج با او یک چالش طولانی مدت در بسیاری از جبهه ها است. با وجود آشکار بودن علائم، اختلال شخصیت مرزی اغلب نادیده گرفته می شود. تشخیص تاخیری اختلال شخصیت مرزی به طور جدی بهبودی را با مشکل مواجه می کند.

گاهی اوقات اختلال شخصیت مرزی به اشتباه به عنوان اختلال دوقطبی تشخیص داده می شود. در هر دو حالت، بی ثباتی خلق به لحاظ تشخیصی به شدت سنجیده می شود.

روانشناسان و پزشکان با تجربه تر از تفاوت های مهم بین این دو بیماری آگاه هستند. اگر چه هر دو حالت خلقی ناپایدار دارند، تغییرات خلقی اختلال دوقطبی ممکن است برای هفته ها یا حتی ماه ها وجود داشته باشد. تغییرات خلقی در اختلال شخصیت مرزی به طور قابل توجهی کوتاه تر است و می تواند در عرض چند ساعت به شدت تغییر کند و بر همه روابط از جمله ازدواج تأثیر بگذارد. اختلال شخصیت مرزی می تواند ازدواج را ویران کند. آیا ازدواج شما تحت تأثیر رفتارهای سطحی فرد صورت گرفته است؟

اختلال شخصیت مرزی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بیشتر اختلالات شخصیتی در سال های نوجوانی شروع می شود، زمانی که شخصیت شما بیشتر رشد می کند و بالغ می شود. در نتیجه، تقریباً همه افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بالای 18 سال سن دارند. ممکن است که هر کسی به اختلال شخصیت مرزی یا BPD مبتلا شود ولی اگر سابقه خانوادگی اختلال شخصیت مرزی یا ژنتیکی داشته باشد، این اختلال برای او شایع تر خواهد بود. افراد مبتلا به سایر شرایط سلامت روان، مانند اضطراب، افسردگی یا اختلالات خوردن نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

به طور تقریبی حدود 75 درصد از مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی تشخیص داده می شوند، افرادی هستند که در بدو تولد آن ها را به دختر بودن مدام تاکید می کنند(AFAB). تحقیقات هم چنین نشان می دهد که افرادی که در بدو تولد به آن ها را به پسر بودن مدام تاکید می کنند (AMAB). ممکن است به همان اندازه تحت تأثیر BPD قرار بگیرند، همچنین احتمال دارد این نوع اختلال به اشتباه با اختلال افسردگی و یا استرس پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده شوند.

چگونه می توانم به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کنم؟

اکثر اوقات، اختلال شخصیت مرزی با افزایش سن فرد کاهش پیدا می کند. علائم اختلال شخصیت مرزی در چند نفر در سن 40 سال از بین می رود. با روش های درمانی درست، اکثر مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی یا BPD یاد می گیرند که چطور علائم اختلال خود را مدیریت کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند. اگر فردی را می شناسید که با اختلال شخصیت مرزی زندگی می کند، در این جا چند راه وجود دارد که می توانید کمک کنید:

مدتی را برای بررسی اختلال شخصیت مرزی اختصاص بدهید تا متوجه شوید چه تاثیراتی روی شما‌ گذاشته است. عزیزانتان را تشویق کنید که جهت درمان اختلال شخصیت مرزی اقدام کنند و به دنبال بهبودی باشند. روانشناسان باتجربه در درمان این اختلال حمایت عاطفی، درک و صبر را ارائه می دهند. تغییر و بهبودی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می تواند ترسناک باشد، اما آن ها می توانند در طول زمان با بهبودی خود کنار بیایند.

اگر استرس جدی دارید یا علائم بیماری های روانی مانند بیماری یا افسردگی را تجربه می کنید، به دنبال درمان باشید. یک درمانگر متفاوت از فردی که مورد علاقه شماست انتخاب کنید. مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی نسبت به جمعیت عمومی و افراد سالم تر به طور کلی نسبت به رفتار های خودکشی و خود آزاری آمار بالاتری دارند. این چنین افرادی به سرعت نیاز به درمان سریع و موجه دارند تا از آسیب جبران ناپذیر جلوگیری شود.

تفاوت بین اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی چیست؟

تفاوت بین اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی چیست؟

اکثر افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی درمان نشده هستند روابط شخصی ناپایدار یا احساسی آشفته را تجربه می کنند و در حفظ شغل خود مشکل دارند. این افراد در معرض طلاق گرفتن، دوری از خانواده و دوستی های مشکل دار قرار دارند.

در حالی که اختلال دوقطبی با نوسانات گسترده در رفتار و خلق و خو فرد مشخص می شود، با اختلال شخصیت مرزی (BPD) فرق زیادی دارد. در اختلال شخصیت مرزی، رفتار فرد یا خلق و خو در پاسخ به استرس به طور ناگهانی و به سرعت تغییر می کند، به ویژه در هنگام ارتباط گرفت با افراد دیگر، در حالی که در اختلال دوقطبی، خلق و خو و رفتار فرد پایدارتر است و کمتر واکنشی می باشد. افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند نیز برخلاف افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، تغییرات قابل توجهی در فعالیت و انرژی خود حس می کنند.

خانم ها بیشتر دچار اختلال شخصیت مرزی می شوند یا آقایان؟

تفاوت های جنسیتی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است… اما این بدان معنا نیست که ما آن را درست متوجه شده ایم. اکثر درمانگران از تحقیقات اولیه در مورد ویژگی های بالینی اختلال شخصیت مرزی که اظهارات گسترده ای در مورد تفاوت های جنسیتی انجام داده است، آگاه هستند. تحقیقات قبلی به این نتیجه رسیدند که نسبت بیشتری از زنان نسبت به مردان دارای اختلال شخصیت مرزی هستند. اما تحقیقات جدیدتر و قابل اعتمادتر نشان داده است که هیچ تفاوت قابل توجهی در شیوع اختلال شخصیت مرزی بر اساس جنسیت وجود ندارد.

با این حال، تفاوت ‌های جنسیتی در نحوه بروز اختلال شخصیت مرزی در مردان و زنان وجود دارد. ما همچنین دیگر حتی در مورد تفاوت های جنسیتی در اختلال شخصیت مرزی در مورد انواع خاصی از آسیب رساندن به خود، مانند از خود زده شدن و دوری کردن و … ، مطمئن نیستیم. تحقیقات فعلی نشان می دهد که تفاوت های جنسیتی قابل توجهی در اختلال شخصیت مرزی در مورد شخصیت، مشکلات و رفتارها وجود دارد.

در مورد ویژگی های شخصیتی، مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بیشتر از زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی خلق و خوی انفجاری و سطوح بالاتری از تازگی طلبی نشان می دهند. مردان دچار اختلال شخصیت مرزی نیز بیشتر در معرض مشکلات سوء مصرف مواد هستند، در حالی که زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بیشتر احتمال دارد اضطراب، خلق و خو و اختلالات خوردن و هم چنین ترومای رشدی را نشان دهند.

مردان دچار اختلال شخصیت مرزی بیش از زنان مستعد ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند. در نهایت، مردان به احتمال بیشتری سابقه درمان سوء مصرف مواد را دارند. از سوی دیگر، زنان بیشتر با گفتگو درمانی و داروهای روان ‌گردان درمان شده ‌اند. اختلال شخصیت مرزی در ازدواج آسیب زا است، صرف نظر از این که کدام جنسیت تحت تاثیر قرار می گیرد.

اختلال شخصیت مرزی و آسیب های ازدواج و طلاق

اختلال شخصیت مرزی و آسیب های ازدواج و طلاق

وقتی به آمار ازدواج افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نگاه می‌ کنید، متوجه می‌ شوید که احتمال ازدواج آن‌ ها تا سن 40 سالگی حدود یک سوم کمتر است. اما به طرز عجیبی، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با وجود تأثیر گذاری مرزی، نرخ طلاق بالاتری نسبت به بقیه ندارند.

با میانگین سنی حدود 40 سالگی، نرخ طلاق برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی حدود 35 درصد است، که کم و بیش با نرخ طلاق برای شهروندان در سال 2016 مطابقت دارد. با این حال، برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، طلاق یک ضربه شدید است و به دلیل این آسیب جدایی، احتمال ازدواج مجدد آن ها پس از طلاق بسیار کمتر است.

فقط حدود 10 درصد از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در حدود 40 سالگی دوباره ازدواج می‌ کنند. در مورد ازدواج مجدد، این افراد که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند بسیار خجالتی هستند.

ترس شدید از رها شدن ممکن است بی میلی آن ها را برای ازدواج مجدد توضیح دهد. مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که برای کسانی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند، ترس عمیق از رها شدن، غلبه بر آن ها در درمان چالش برانگیز است؛ افکاری دائما دردناک و مزاحم است.

سخن آخر

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به صورت ناگهانی خوب و دلسوز هستند و می توانند روابط سالمی داشته باشند. درمانگران و پزشکان می توانند با شما یا شریک زندگیتان برای ایجاد یک برنامه درمانی همکاری کنند. این متخصصان می توانند به شما کمک کنند تا علائم اختلال شخصیت مرزی را که بیشترین آسیب را برای شما و رابطه شما دارد، برطرف کنید. اگر شما یا شخصی که می شناسید مشکلات سلامت روانی را تجربه می کند، مهم است که از یک متخصص واجد شرایط کمک بگیرید. متخصصان کلینیک روژمان می توانند به شما کمک کند راهی برای بهبود در جامعه خود پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرویس به مراجعان، هم اکنون با کلینیک تماس بگیرید.

 

منابع:

• اختلال شخصیت مرزی. (2017).

nami.org

• اختلال شخصیت مرزی. (2017).

nimh

• اختلال شخصیت مرزی: چرا روابط یک مبارزه است و چگونه می توان کمک گرفت. (2018).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *