مشاوره پیش از ازدواج چگونه انجام میشود؟

مشاوره قبل از ازدواج نوعی درمان است که به زوج ها کمک می کند تا برای ازدواج آماده شوند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند برای شما و همسرتان اطمینان حاصل کند که یک رابطه قوی و سالم خواهید داشت. هم چنین شانس بیشتری برای یک ازدواج پایدار و رضایت بخش به زوج ها می دهد. این نوع مشاوره می تواند به شما در شناسایی نقاط ضعفی که ممکن است در دوران ازدواج به مشکل و چالش بزرگ تبدیل شود کمک کند. برای مشاوره پیش از ازدواج می توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان که در این مرحله متخصص و کارآمد هستند مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.در مقاله ضرورت مشاوره پیش از ازدواج از روژمان می توانید مطالب مرتبط با این موضوع را بخوانید.

مشاوره قبل از ازدواج چه تاثیری دارد

مشاوره قبل از ازدواج چه تاثیری دارد

مشاوره قبل از ازدواج اغلب توسط درمانگران و مشاوران متخصص معروف به مشاوران ازدواج و خانواده ارائه می شود. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند تا روابط خود را بهبود بخشند. شما در مشاوره قبل از ازدواج تشویق می شوید که در مورد موضوعات مرتبط با ازدواج صحبت کنید، مانند:

  • مسائل مالی
  • ارتباط
  • ارزش، نگرش و باورها
  • نقش ها در ازدواج
  • محبت و رابطه جنسی
  • میل به بچه دار شدن
  • روابط خانوادگی
  • تصمیم گیری
  • مقابله با خشم

چقدر همدیگر را خوب می شناسید

مشاوره قبل از ازدواج به شرکای زندگی کمک می کند تا توانایی خود را در برقراری ارتباط بهبود بخشند، انتظارات واقع بینانه برای ازدواج تعیین کنند و مهارت های حل تعارض را توسعه دهند. علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند تا نگرش مثبتی را در مورد کمک گرفتن در مسیر ازدواج ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که ارزش ها، نظرات و دیدگاه های دو نفر با هم متفاوت است. به عنوان مثال، سیستم های خانواده و اعتقادات مذهبی بسیار متفاوت است. بسیاری از زوج ها تربیت های متفاوتی را با الگوهای متفاوت برای رابطه و ازدواج تجربه کرده اند. بسیاری از مردم با این اعتقاد که ازدواج نیازهای اجتماعی، مالی، جنسی و عاطفی آن ها را برآورده می کند به آن نگاه می کنند و می اندیشند.

با بحث در مورد تفاوت ها و انتظارات قبل از ازدواج، شما و شریک زندگیتان بهتر می توانید یکدیگر را در طول ازدواج درک کرده و از یکدیگر حمایت کنید.

آمادگی برای مشاوره قبل از ازدواج

آمادگی برای مشاوره قبل از ازدواج

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که زمانی که برای مشاوره پیش از ازدواج به روانشناسی مراجعه می کنید چه سوالات باید از او بپرسید؟ در پایان جلسه مشاوره پیش از ازدواج به چه چیزی قرار است برسیم و منتظر هستیم روانشناس بصورت دقیق به ما بگوید آیا می توانیم با هم ازدواج کنیم یا خیر؟ در ادامه به بررسی موارد اینچنینی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

از مشاوره پیش از ازدواج چه بپرسم؟

تنها آمادگی لازم برای مشاوره قبل از ازدواج، یافتن یک درمانگر ازدواج و خانواده ی دارای مجوز است. عزیزان و دوستان ممکن است توصیه هایی داشته باشند.
قبل از برنامه ریزی جلسات با یک درمانگر خاص، در نظر بگیرید که آیا درمانگر برای شما و همسرتان مناسب است یا خیر. ممکن است سوالاتی از مشاور خود بپرسید:

  • تحصیلات شما چیست و آیا مجوز دارید؟
  • تجربه شما از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
  • مدت زمان هر جلسه چقدر است؟ چند جلسه باید داشته باشم؟
  • برای هر جلسه چقدر هزینه میگیرید؟ آیا بیمه من را قبول دارید؟

در پایان جلسات انتظار نداشته باشید که روانشناس بگوید می توانید با هم ازدواج کنید یا خیر. روانشناس ویژگی های مطرح در نتیجه ی ارزیابی هایش را از هر دو نفر در میان می گذارد و این خود اشخاص هستند که تصمیم نهایی برای ازدواج را می گیرند.

مزایای مشاوره پیش از ازدواج

در این جا چندین مورد از روش های متعددی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند به پیشرفت رابطه شما کمک کند آورده شده است:

1) مهارت های ارتباطی و مدیریت تعارض

مشکلات در برقراری ارتباط ممکن است اولین دلیلی باشد که زوج ها به دنبال مشاوره ازدواج هستند. اغلب، راهبردهایی که به طور طبیعی برای شنیدن صدایمان در جریان درگیری یا مدیریت شدت احساسی مکالماتمان به کار می بریم، می توانند معکوس و حتی مضر باشند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند مهارت های خاصی را در اختیار شما قرار دهد که برای گفتگوهای سازنده تر و مقابله بهتر با تعارضات در ازدواج خود نیاز دارید و به طور بالقوه از برخی از چالش هایی که ممکن است در این راه با آن ها روبرو شوید جلوگیری می کند.

2) درک بهتر ارزش ها و تفاوت ها

فرض کنید شما علاقه مند به زندگی در روستا و محلی آرام و بدون دغدغه هستید. اما شریک عاطفیتان علاقه مند به زندگی در شهر و شلوغی است. در این موقعیت چه کاری انجام می دهید؟ مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا مهارت هایی را که برای سازش و همکاری موثر در ساختن زندگی مشترک خود نیاز دارید، توسعه دهید.

3) درک بهتر سبک ها و نیازهای ارتباطی

وقتی استرس دارید یا با مشکلی مواجه شده اید نیاز به فضا و زمانی برای استراحت دارید. این فضا و استراحت چیزی است که شما از شریک عاطفیتان می خواهید. از او انتظار دارید تا شما را درک کند و حال و احساس شما را بفهمد. گاهی اوقات، ازدواج می تواند شبیه دو نفر غریبه باشد که به زبان های کاملاً متفاوت صحبت می کنند و فقط زیر یک سقف زندگی می کنند. مشاوره قبل از ازدواج فرصتی عالی برای عمیقتر کردن درک شما از سبک ارتباطی و نیازهای شریک زندگیتان است، از جمله این که چگونه عشق می ورزید و رویکرد مدیریت استرس و آن چه در طول درگیری از یکدیگر انتظار دارید را در بر می گیرد.

4) کار گروهی را تجربه کنید

ازدواج نیاز به توانایی کار با هم به عنوان یک تیم در طول زندگی شما دارد. مشاوره قبل از ازدواج هدف و تعهد مشترکی است که شما دو نفر با هم انجام می دهید و می تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و مکالماتی را که برای ایجاد یک پایه قوی برای تیمی که ایجاد می کنید، داشته باشید.

5) ایجاد حس عمیق تر از معنای مشترک

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه، پس انداز برای دوران بازنشستگی، داشتن فرزند و حذف کارهایی از فهرست کارهایتان تا زمان مرگ است. ازدواج یعنی بهتر بودن با هم نسبت به تنهایی. ازدواج به معنای ایجاد یک خانواده کاملاً جدید است. به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته باشد حتی اگر شما را در بدترین حالت خود دیده باشد. همان طور که زندگی مشترک خود را شروع می کنید، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

مشاوره قبل از ازدواج برای مسائل مذهبی یا فرهنگی چقدر باید ادامه داشته باشد؟

مشاوره قبل از ازدواج برای مسائل مذهبی یا فرهنگی چقدر باید ادامه داشته باشد؟

اختلافات فرهنگی یا مذهبی در یک رابطه ممکن است 6 ماه یا بیشتر طول بکشد تا به طور کامل در برخی موارد برطرف شود. کار بر روی این تفاوت های فرهنگی و مذهبی با همسر آینده خود در مراحل اولیه می تواند برای ازدواج شما مفید باشد و احتمالاً به یک رابطه سالم و هم چنین یک ازدواج سالم کمک کند.

مسائل مالی در ازدواج به چه اندازه اهمیت دارد؟

به زبان ساده، مشکلات مالی می تواند چالش برانگیز باشد. در حالی که هر مسئله مالی به معنای درمان بیشتر نیست، گاهی اوقات امور مالی می تواند ناشی از مقادیر زیادی بدهی یا وام های بسیار بزرگ باشد که می تواند شریک زندگی را عصبی کند. اگر برای ایجاد یک برنامه در مورد مسائل مالی که پیچیده هستند، به درمان می روید، باید انتظار داشته باشید که حل آن کمی بیشتر طول بکشد.

بزرگ ترین چیزی که در مورد پرداختن به امور مالی در درمان باید به آن توجه کرد این است که بدون شفافیت، پیشرفت زیادی حاصل نخواهد شد. اگر هر دوی شما تمایل داشته باشید که در مورد وضعیت فعلی خود کاملا شفاف و راحت باشید و هم چنین این که چگونه می خواهید به جلو بروید؛ بدون شک موفقیت بیشتری خواهید دید.

در حالی که مشاوره قبل از ازدواج همه مسائل مالی شما را حل نمی کند، قطعا می تواند به هر یک از شما کمک کند دیدگاه دیگری را واضح تر ببینید. با شفقت، اعتماد و درک، می توانید با یک هدف مشترک در مورد امور مالی خود به جلو حرکت کنید.

مشاوره قبل از ازدواج برای مسائل مالی چقدر باید ادامه داشته باشد؟

ماهیت مسائل مالی تعیین می کند که درمان چه مدت ممکن است طول بکشد. ممکن است انتظار داشته باشید که به مدت شش ماه یا بیشتر با یک درمانگر ملاقات کنید تا به طور کامل به مسائل مالی در رابطه رسیدگی کنید و بر آن ها غلبه کنید. حتی ممکن است لازم باشد چندین بار در هفته ملاقات داشته باشید.

مسائل مربوط به اعتماد در مشاوره پیش از ازدواج چقدر حائز اهمیت است؟

غلبه بر مشکلات اعتماد ممکن است دشوار باشد. اعتماد می تواند موضوع سختی باشد که در هر مقطعی از زندگی باید به آن پرداخت. از قضا، از آن جایی که ما بسیار در مورد ارتباط در رابطه با درمان صحبت می کنیم، ارتباطات ممکن است بزرگ ترین مانع در برخی موارد هنگام برخورد با مسائل اعتماد باشد.

مردم ممکن است از اعتماد کردن بترسند زیرا صدمه دیده اند یا ضربه روحی را تجربه کرده اند. آن ها ممکن است مشکلات اساسی برای باز شدن داشته باشند، که باعث می شود درمان کمی فشرده تر و وقت گیرتر شود. ممکن است لازم باشد قبل از این که پیشرفت زیادی در جبهه اعتماد داشته باشید، روی مهارت های ارتباطی تمرکز کنید. با هر جلسه مشاوره قبل از ازدواج، می توانید آرام آرام به یک دیگر اعتماد کنید.

به خاطر داشته باشید که می‌ توان آن را با موفقیت بزرگ انجام داد. کار شما برای ایجاد مهارت های ارتباطی قوی و ایجاد اعتماد در رابطه شما می تواند پایه و اساس یک ارتباط مثبت پایدار را ایجاد کند. مشاوره زوجین، مشاوره قبل از ازدواج یا موارد مشابه در ایجاد یک رابطه سالم و بدون مسائل اعتماد مفید است.

مطالب مرتبط:

تاثیر طرحواره های شخصیتی در ازدواج

ازدواج های ممنوع کدامند

ازدواج فامیلی | مقایسه ی معایب و مزایا

سخن آخر

مشاوره قبل از ازدواج ابزار قدرتمندی است که برای زوجینی که به دنبال شروع ازدواج خود هستند، موثر است. این می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا مهارت ها را بیاموزید و مکالماتی را که برای رونق بخشیدن به ازدواجتان برای یک عمر نیاز دارید داشته باشید. در تمام مراحل دوران قبل از ازدواج شما، مشاوره پیش از ازدواج بسیار موثر و کارآمد است.

اگر به دنبال مشاور برتر و مجرب برای مشاوره پیش از ازدواج می گردید توصیه ی ما درمانگران و متخصصانکلینیک روژمان هستند. درمانگران کلینیک روژمان با رویکردها و نگرش های جدید، دید شما را نسبت به مسائل روشن تر می کنند و به شما در امر ازدواج کمک شایانی خواهند کرد تا زندگی سرشار از لذت داشته باشید و به دام نیفتید. برای تعیین وقت مشاوره از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

آمادگی ازدواج انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده درمانی.

aamft

درمانگران ازدواج و خانواده: متخصصان بهداشت روان دوستدار خانواده. انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده درمانی.

aamft

ویلیامسون اچ سی. مشاوره پیش از ازدواج، مجله روانشناسی خانواده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *