ازدواج فامیلی | مقایسه ی معایب و مزایا

ازدواج فامیلی یا ازدواج با غریبه دو راهی بزرگی است که خانواده ها بر سر آن گیر می کنند. ازدواج با فامیل خوب است یا با غریبه؟ آیا ازدواج فامیلی سبب ایجاد مشکل در فرزندانمان می شود؟ تمام این ها سوالات مختلفی است که در مورد ازدواج فامیلی برای افراد پیش می آید. بعضی خانواده ها فرزندان خود را کلا از ازدواج با فامیل منع کرده و بعضی هم فقط به ازدواج با فامیل تشویق می کنند. روانشناسان و مشاوران ازدواج فامیلی را رد نکرده یا به طور کامل نپذیرفته اند. ممکن است شما هم بر سر دو راهی باشید که با ازدواج فامیلی چکار کنید در این مرحله توصیه می کنیم از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان کمک و راهنمایی بهره‌ مند شوید.

دیدگاه کلی در مورد ازدواج فامیلی

دیدگاه کلی در مورد ازدواج فامیلی

محققان برآورد کرده اند که حدود 40 درصد از ازدواج های کشورمان از نوع ازدواج فامیلی است. این ازدواج فامیلی می تواند از نوع فامیل نزدیک یا فامیل دور باشد. البته ازدواج های فامیلی در هر کشور بر اساس فرهنگ و مسائل دینی آن کشور مربوط شده و انجام خواهد شد. ازدواج فامیلی در کشورهای آمریکایی و اروپایی تنها حدود 10 درصد است.

 از لحاظ فرهنگی
در ازدواج فامیلی از آن جایی که به دلیل فامیل بودن، فرهنگ های شما یکسان است می توانید خیال خود را راحت کنید که احتمالا از لحاظ فرهنگی در آینده دچار مشکل نمی شوید. البته این هم احتمال است و صد درصد درست و دقیق نیست. اما اکثر فرنگ ها در فامیل ها می تواند مشابه و یکسان باشد. همین امر بالعکس هم می شود؛ طوری که شما به دلیل فرهنگی که در فامیلتان وجود دارد و از آن خوشتان نمی آید، دوست ندارید ازدواج فامیلی کنید.

همان طور که می دانید ازدواج با غریبه چالش برانگیزتر و پرهیاهوتر است. اگر می خواهید با غریبه ازدواج کنید بهتر است روحیه ی ماجراجویانه یا شخصیتی هیجانی داشته باشید. در ازدواج با غریبه شما در وهله اول هیچ اطلاعی از نوع فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ ها ندارید و در طول ازدواج و زندگی می توانید آن را کشف کنید. اما اگر زیاد اهل تحقیق کردن و ماجراجویی نیستید و علاقه مند هستید که از قبل از شرایط همسرتان به صورت نسبی مطلع باشید، می توانید راجع به ازدواج فامیلی بیشتر فکر کنید.

 از لحاظ اجتماعی
در ازدواج های فامیلی اکثرا به دلیل نزدیک بودن فرهنگ ها، روابط اجتماعی هم مشابه و محدود به فامیلی است. اگر علاقه مند هستید که تنها با فامیل های خود روابط اجتماعی داشته باشد و آن را گسترش ندهید می توانید برای ازدواج به گزینه های فامیلی فکر کنید. در این نوع ازدواج اکثر افراد به دلیل فامیل بودن از لحاظ اجتماعی شباهت بیشتری به یک دیگر دارند. شباهت یا تفاوت بین رویکردهای اجتماعی به میزان علاقه مندی شما مربوط می شود.

حال در ازدواج با غریبه به دلیل یکسان نبودن از لحاظ های اجتماعی و نداشتن شناخت کافی، دایره ی روابط اجتماعی شما گسترده تر و شناخت شما بیشتر می شود. اگر از نوع روابط اجتماعی فامیلیتان راضی نیستید می توانید راجع به ازدواج با غریبه بیشتر فکر کنید.

 از لحاظ مالی
از آن جایی که بحث مالی در همه ی امور مهم و سخت است در ازدواج هم مطرح می شود. در ازدواج فامیلی به دلیل نزدیکی و خویشاوندی افراد با یک دیگر، دیگر به هنگام بحث مالی از یک دیگر خجالت نمی کشید و نیازها و مسائل مالی طرف مقابلتان را در نظر دارید. برای مثال در زمینه ی خرج عروسی و گرفتن جهیزیه، فامیلی بودن کمک می کند که به طرف مقابل فشار زیادی وارد نشود و بیش از حد انتظار از طرف مقابل درخواست نشود و طبق سطح مالی خانواده ها جشن و عروسی و غیره برگزار شود.

از لحاظ مالی در ازدواج با غریبه شاید شما در رودربایستی با طرف مقابل قرار بگیرید و نیازهای خانواده مقابل را به دلیل خجالتی بودن بپذیرید و مخالفتی نداشته باشید. هم چنین شاید نخواهید که غریبه ها کاملا بدانند شما چه مقدار توانایی مالی دارید و برای جشن چه در نظر گرفته اید. هم چنین آمارها نشان داده است که بیشتر مهریه های بالا در ازدواج با غریبه بوده است.

دخالت های دیگران در ازدواج فامیلی

در اکثر ازدواج ها متاسفانه دخالت های خانواده و اطرافیان نیز دیده می شود. میزان دخالت در ازدواج در نوع ازدواج فامیلی بسیار بیشتر از غریبه است. وقتی به صورت فامیلی ازدواج کنید دایره ی فامیلی و خویشاوندی شما گسترده تر می شود و همین گستردگی و متصل بودن شما به طرف مقابلتان سبب نظردهی و دخالت دیگران در زندگیتان می شود. اگر موضوع دخالت برای شما اهمیت دارد توصیه می شود از ازدواج فامیلی پرهیز کنید.

در ازدواج با غریبه هم دخالت در زندگی ها وجود دارد اما نسبت آن بسیار کم تر از ازدواج فامیلی است. ازدواج با غریبه به دلیل غریبگی و دور بودن میزان دخالت ها را کاهش داده و همین رودربایستی سبب می شود که افراد کم تر در زندگی شما و همسرتان سرک بکشند و دخالت کنند.

مزایای ازدواج فامیلی چیست؟

مزایای ازدواج فامیلی چیست؟

شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که آیا ازدواج فامیلی در کل فایده و مزایایی نیز دارد یا خیر؟! مهم‌ ترین ویژگی آن است که در بین فرهنگ و توقعات اجتماعی بین دو خانواده، تناسب وجود دارد و هر دو نفر می توانند از لحاظ فرهنگی و مسائل اجتماعی تفاهم داشته باشند. در این مرحله دیگر مشکلات ناشی از تهاجم فرهنگی کاهش می یابد. موضوع دیگر شناخت دو فرد است. هنگامی که دو شخص غریبه تصمیم بر ازدواج می گیرند، باید زمان زیادی را بگذرانند که یک دیگر را بشناسند. اما در بحث ازدواج فامیلی دیگر افراد می توانند به راحتی و بدون دردسر زمان کمتری را برای شناخت بگذارند. در ازدواج با غریبه علاوه بر خود فرد، باید خانواده آن را به خوبی شناخت که کاری دشوار است و نیازمند زمان بسیاری می باشد. ولی در ازدواج فامیلی این مشکل اکثرا وجود ندارد؛ خانواده‌ ها معمولا هم دیگر را به طور کامل می شناسند.

در بعضی از خانواده‌ ها، مهم است که ارزش ها و یا دارایی های خانوادگی به نسل های بعد انتقال پیدا کند. اگر دو فردی که غریبه هستند با هم ازدواج کنند، به طور معمول انتقال این ارزش‌ ها و یا دارایی های که از اجداد می رسد زنجیره اش قطع می شود. وقتی این زنجیره قطع شود دیگر یک زندگی تازه از سر گرفته می شود و هیچ آثاری از گذشتگان و تاریخ نخواهد بود. ازدواج فامیلی این امکان را به افراد می دهد تا اگر می خواهند ارزش های سنتی و اموال رسیده از اجداد خود را برای نسل های بعد هم حفظ کنند، بر روی ازدواج با فامیل بیشتر تمرکز کنند.

نکته دیگری که در این جا مطرح می شود، توافق بیشتر و گفتگو و مذاکرات راحت تر است. خانواده هایی که با یک دیگر فامیل هستند و بیشتر مراعات یک دیگر را می کنند. دیگر نگران این که نتوانند مسائل و نیاز های خود را راحت بازگو کنند نیستند. خانواده ها می توانند به راحتی در مورد مسائل مربوط به ازدواج از جمله، مهریه، جهازیه، رسم و رسومات ازدواج و غیره در جلسات خواستگاری به گفتگو بپردازند. در ازدواج با غریبه به دلیل چالش های سختی که خانواده ها دارند، معمولا نمی توانند راحت و با آسودگی نیاز ها و مشکلات خود را بیان کنند و دچار مشکل و اذیت می شوند.

مشکل ژنتیکی در ازدواج فامیلی

مشکل ژنتیکی در ازدواج فامیلی

به نظر می رسد بزرگترین مشکل در ازدواج فامیلی بیماری های ژنتیکی است. حتما شنیده اید که متخصصان ژنتیک اکثر افراد را از ازدواج فامیلی منع می کنند. دلیلش همین مشکلات ژنتیکی است. از آن جایی که فامیلی بودن سبب می شود اکثر ژن های افراد مشابه یک دیگر باشد، ازدواج فامیلی برای فرزندان و در هنگام بارداری مشکل ایجاد خواهد کرد. البته این به صورت احتمال است و ممکن است برای بعضی ها رخ ندهد. اما در کل برآورد شده است که احتمال به وجود آمدن مشکلات ژنتیکی در فرزندان در نوع ازدواج فامیلی 30 درصد بیشتر از نوع ازدواج با غریبه ها است.

احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج با غریبه ها اصلا صفر نیست اما احتمال به وجود آمدن آن کمتر از ازدواج فامیلی است. لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه قبل از هر نوعی از ازدواج چه فامیلی و چه با غریبه، مشاوره ی ژنتیک را انجام دهید تا از احتمال به وجود آمدن فرزندان مشکل دار کمتر کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که در ازدواج های فامیل، دخالت های خانوادگی بسیار بیشتر و پر رنگ تر می شود. همین دخالت ها اگر مدیریت نشوند در نهایت منجر به جدایی و طلاق می گردند. هیچ کس از آینده خود با خبر نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که واقعا دو نفر برای همیشه تا آخر عمر زندگی کنند. همین چالش می تواند فرایند طلاق و جدایی را برای کسانی که ازدواج فامیلی داشته اند سخت تر کند.

حالا اگر بهترین راه جدایی و طلاق از یکدیگر باشد، این امر بر روی هر دو خانواده تاثیر می گذارد و به کل فامیل های دو طرف کشیده می شود. وقتی در خانواده ای طلاق رخ می دهد معمولا خانواده ها دیگر رفت و آمد و ارتباط فامیلی را قطع می کنند و همین می تواند سبب بروز آسیب های اجتماعی شود. بعضی از خانواده ها در قضاوت های نادرست و چالش های سختی قرار می گیرند که همین امر اختلاف ها و دلخوری های خانوادگی را نیز بیشتر و بیشتر می کند‌.

مطالب مرتبط:

ازدواج های ممنوع کدامند!

تاثیر تله ها (طرحواره ها) در ازدواج

10 ویژگی ازدواج سالم + راهکار

ازدواج با شخصیت وابسته چگونه است؟

 

سخن آخر

همان طور که در بالا ذکر شد ازدواج فامیلی علاوه بر مزیت هایی که دارد مشکلات خاص خود را نیز داراست. بهترین توصیه برای مشاوره ی ازدواج مراجعه به متخصص و مشاور است. توصیه می شود برای داشتن آینده و زندگی بهتر و درخشان با شریک عاطفیتان از مشاوران و متخصصان راهنمایی و کمک دریافت کنید. کلینیک مشاوره و روانشناسی روژمان با فراهم آوردن متخصصان باتجربه و کارآمد، در حوزه ی مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره زناشویی آماده ی ارائه ی خدمات به شما و عزیزانتان است. به منظور تعیین وقت مشاوره از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

میتوانید سوالات و تجربیات خودتان را در قسمت دیدگاههای این مطلب برای ما بنویسید و پاسخ خود را از متخصصین ما دریافت کنید.

 

منابع:

• نقش و اهمیت خویشاوندی به عنوان یک متغیر جمعیت شناختی. Popul Dev Rev. 1994؛ 20: 561-584. doi: 10.2307/2137601.

• خویشاوندی در زمینه خویشاوندی  2012. doi: 10.1017/cbo9781139015844.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *