ترس از ازدواج (گاموفوبیا) چیست و چطور درمان میشود؟

اگر فقط فکر کردن به تعهد یا ازدواج باعث عرق کردن شما می شود، قلب شما را به تپش می اندازد یا سرتان را سبک می کند، ممکن است دچار گاموفوبیا شوید. گاموفوبیا (ترس از ازدواج) می تواند شما را از روابط کاملاً رضایت بخش دوران ازدواج دور کند. فوبیا ترسی بیش از اندازه از چیزی است که در واقع خطر کمی برای شما دارد، اما با این وجود شما را مضطرب می کند. اگر احساس می کنید از ازدواج می ترسید و از این امر خیلی دوری می کنید نگران نباشید؛ متخصصان کلینیک روژمان شما را در این زمینه یاری می کنند و دیدگاه و شرایط اضطرابی شما را بهبود می بخشند.

ترس از ازدواج (گاموفوبیا) چیست؟

ترس از ازدواج (گاموفوبیا) چیست؟

ما در مورد ترس موردی و کوتاه مدت صحبت نمی کنیم که برای هر کسی که به تعهد بلندمدت فکر می کند ممکن است رخ دهد. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می کنیم که زندگی شما را تغییر می دهد یا منجر به اضطراب یا حملات پانیک می شود.
برخلاف بسیاری از فوبیاهای تحقیق شده، گاموفوبیا (ترس از ازدواج) جزو حوزه ای که درباره‌ی آن تحقیق زیادی نشده است. بیایید نگاهی دقیق تر به گاموفوبیا و چگونگی غلبه بر آن بیندازیم.

ترس از ازدواج چقدر رایج است؟

به سختی می توان آمار مربوط به فوبیای فردی را بدست آورد. تخمین زده می شود که 12.5 درصد از بزرگسالان در کشور در برخی مواقع فوبیای خاصی را تجربه می کنند. برخی از رایج‌ترین موارد فوبیا عبارتند از ترس از پرواز، ترس از عنکبوت و ترس از سوزن.

گفتن این که چه تعداد از مردم از ازدواج می ترسند دشوار است. اکثر افراد ترس از ازدواج را امری عادی تلقی می کنند و به دنبال درمان و مشاوره نیستند. بدون مشاوره حرفه ای، تشخیص این که آیا با گاموفوبیا یا ترس دیگری سروکار دارید، آسان نیست، مانند:

  • ترس از رها شدن
  • ترس از صمیمیت
  • ترس از اعتماد به دیگران

چه چیزی باعث ترس از ازدواج یا گاموفوبیا می شود

چه چیزی باعث ترس از ازدواج یا گاموفوبیا می شود

فوبیاهای خاص مانند گاموفوبیا می توانند در اوایل زندگی ایجاد شوند. این می تواند یک پاسخ آموخته شده از مشاهده والدین یا سایر بستگان نزدیک باشد.

ترس از ازدواج یا تعهد می تواند از یک آسیب خاص، مانند مشاهده رابطه دشوار والدین یا طلاق، ناشی شود. ممکن است با این تصور بزرگ شده باشید که رابطه یا تعارضات زناشویی قابل حل نیست و نمی خواهید در جای پای والدینتان قدم بردارید.

گاموفوبیا(ترس از ازدواج) می‌ تواند از خاکستر رابطه قبلی که نتیجه ‌ای نداشت یا ترس از «از دست دادن» در صورت تعهد به یک نفر، ناشی شود. حتی می‌توانید استعداد ژنتیکی برای اضطراب داشته باشید.

تعیین کنید که چه عواملی شما را از ازدواج می هراساند؟

آیا ازدواج برایتان ترسناک است؟ یا ترس از خود عروسی دارید؟ یا ترس از تعهد است؟ آیا این ترس فقط قبل از عروسی است؟ اگر از عروسی می ترسید اما از ازدواج نمی ترسید، راه هایی برای دور زدن آن وجود دارد. عروسی ها می توانند بسیار انعطاف پذیر باشند. اگر در آن روز از تصور دوستان، خانواده و سایر روابط شخصی اطرافتان ناراحت هستید، حتی می توانید فقط با شما و شریک زندگی خود با عدالت صلح ازدواج کنید. اجازه ندهید ترس از چیز های جزئی مانع ایجاد یک رابطه مادام العمر و یک ازدواج خوب با شریک عاطفیتان شود.

علائم گاموفوبیا(ترس از ازدواج)

کمی محتاط بودن قبل از ارتکاب چیز خوبی است و نشان دهنده فوبیا نیست. یک فوبیای واقعی، خود را به روش های بزرگتری نشان می دهد، مانند:

  • فکر تعهد شما را پر از ترس می کند.
  • شما زندگی خود را حول این ترس سازماندهی کرده اید.
  • شما به دلیل نیاز به فرار از روابط خوب عقب نشینی کرده اید.
  • در مورد روابط خود احساس اضطراب یا افسردگیمی کنید.

فقط فکر کردن به تعهد می تواند منجر به علائم فیزیکی زیر شود:

  • ضربان قلب سریع، تپش قلب زیاد
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • گرگرفتگی

احتمالاً متوجه شده اید که ترس شما بیش از حد است و می تواند شما را از رسیدن به آن چه می خواهید باز دارد. یک فوبیای واقعی به طور قابل توجهی به مدت 6 ماه یا بیشتر بر زندگی، کار، روابط، تحصیل و … شما تأثیر می گذارد.

چگونه با ترس از ازدواج مقابله کنیم؟

وقتی ترس را پذیرفتید و متوجه شدید که تغییر در قدرت شماست، اولین قدم را برداشته اید. اگر در یک رابطه هستید، با آن شخص کاملاً صادق باشید. به او بگویید که این مربوط به شما و تاریخچه شماست و شما یاد می گیرید که چگونه با آن کنار بیایید.

دلایل ترس خود را بررسی کنید. آیا رویدادهای گذشته، شادی فعلی شما را خراب می کنند؟ به آن چه در یک رابطه می خواهید و نیاز دارید فکر کنید. شما قطعا متوجه شدید که تعهد طولانی مدت در نهایت مثل نوشیدن فنجان چای، سریع و گذرا نیست.  این درک ممکن است تمام چیزی باشد که برای شروع غلبه بر ترس خود به آن نیاز دارید.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد

شما مجبور نیستید ازدواج کنید یا یک رابطه متعهدانه داشته باشید. ممکن است دلایل کاملاً معتبری برای عدم تعهد داشته باشید. این یک انتخاب شخصی است و شما مجبور به انجام آن نیستید. شما می توانید به تنهایی شاد باشید و همچنان می توانید روابط معناداری داشته باشید.

از طرف دیگر، هر ترس غیر منطقی می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. وقتی ترس از تعهد حاکم باشد، آزادی انتخاب از بین می ‌رود و این می ‌تواند شما را تا حد زیادی ازترسیدن باز دارد. هم چنین ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد. منبع معتبر تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌ دهد که داشتن فوبیا با احتمال بالاتر بیماری‌ های فیزیکی مرتبط است. اگر به تنهایی قادر به انجام آن نیستید، ممکن است از مراجعه به یک روانشناس بهره‌مند شوید. اگر دچار حملات پانیک، اضطراب یا افسردگی نیز هستید، کمک پزشکی مهم است.

درمان گاموفوبیا(ترس از ازدواج)

هنگامی که فوبیای خود را تشخیص دادید، می توانید شروع به رسیدگی به آن کنید. این امکان وجود دارد که از طریق درون نگری عمیق و تمایل به تغییر، بتوانید به تنهایی بر آن غلبه کنید.

اما غلبه بر فوبیا می تواند دشوار باشد. اگر مشکل دارید، اشکال مختلفی از درمان وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی، تئوری این است که رفتارها آموخته می شوند و بنابراین می توان آن ها را تغییر داد. شما رفتارهای خودویرانگر خاصی را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای تغییر آن ها تمرین خواهید کرد.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما کمک می‌ کند تا ببینید که چگونه افکار بر رفتارها تأثیر می‌ گذارند. درمانگر شما به احتمال زیاد در ابتدا یک برنامه ساختاریافته با تعداد جلسات مشخصی به شما ارائه خواهد کرد. با پیشرفت، یاد خواهید گرفت که چگونه الگوهای تفکر و رفتار خود را تغییر دهید.

روان درمانی

در گفتار درمانی و سایر درمان‌های روان‌پویشی، که به عنوان روان‌درمانی نیز شناخته می‌ شوند، می‌ توانید درونی‌ترین احساسات خود را بدون قضاوت بیان کنید. این می تواند به شما کمک کند تا با ترس خود و چگونگی به وجود آمدن آن کنار بیایید. گفتار درمانی می تواند شامل جلسات فردی، زوجی یا گروهی باشد.

در حالی که CBT و رفتار درمانی استانداردهای طلایی برای اکثر فوبیاها هستند، گاموفوبیا ممکن است پاسخی به چالش‌ های موجود در روابط شخصی یا روابط اطراف ما باشد. درمان های روان پویایی به ویژه برای این امر مفید هستند.

دارو

معمولاً در درمان فوبیا نیازی به دارو نیست. اگر با یک بیماری هم‌زمان سر و کار دارید، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهایی برای درمان اختلال اضطراب
  • داروهایی برای درمان اختلال حمله پانیک

کمک از روانشناس و متخصصان سلامت روان

اگر می خواهید مطمئن شوید که ترس خود را از ازدواج به خاطر سلامتی خود و شریک زندگی تان از بین می برید، ممکن است لازم باشد از متخصصن بهداشت روانی مانند روانپزشک و روانشناس کمک بگیرید. با درمان های موجود که در بالا ذکر شد، می توانید بر ترس خود از ازدواج یا گاموفوبیا به راحتی غلبه کنید و به طور کامل به شریک زندگی خود متعهد شوید و خیال جفتتان را کاملا راحت کنید.

در حالی که یک درمانگر نمی تواند به شما اطمینان صد درصدی بدهد، آن ها کاملا می توانند به شما کمک کنند تا دلایل اصلی ترس از ازدواج را شناسایی کنید و توصیه ها و ابزار های عملی را ارائه دهید تا بتوانید با آن آسیب گذشته مقابله کنید و از آن عبور کنید. یک مددکار اجتماعی، درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان، دارو ها، تمرکز حواس یا هر ترکیبی از آن ها می تواند شما را در مسیر ازدواج سعادتمندانه هدایت کند.

پیدا کردن یک درمانگر یا مشاور در منطقه زندگی شما ممکن است دشوار باشد. می توانید مراکز مشاوره را با بیمه درمانی خود چک کنید تا ببینید آیا آن ها چنین درمانی را تحت بیمه پوشش می دهند یا خیر، اما ممکن است برای مشکل شما پوشش داده نشود. هم چنین می توانید با پزشک مراقبت های اولیه خود برای ارجاع به درمانگران یا مشاوران دارای مجوز در منطقه خود مشورت کنید. اگر قادر به پرداخت هزینه درمانگر یا مشاور در منطقه خود نیستید، هنوز گزینه های راحت تری نیز در دسترس خواهید داشت.

می توانید از طریق مشاوره تلفنی و یا آنلاین که بسیار مقرون به صرفه تر از جلسات مشاوره سنتی و گفتگو درمانی است، بهره مند شوید. هم چنین این نوع درمان راحت تر است و هر کسی در هر زمان به آن دسترسی خواهد داشت. آن ها هم چنین مقالات مفید و مطالعات بررسی شده ای دارند که می تواند شما را در مسیر درست زندگی راهنمایی کند.

گاهی اوقات دلایل دقیق ترس از ازدواج و ترس از تعهد مشخص نیست. چندین چیز می تواند به گاموفوبیا کمک کند، از جمله محیط، تربیت و تجربیات آسیب زا گذشته، مانند دوران کودکی شما، یا یک رابطه احساسی یا جنسی قبلی که سالم نبوده است. گاهی ترس از طلاق بیشتر از خود تعهد یا ازدواج است. با این حال، مواردی وجود دارد که حداقل دلیلی برای ترس از ازدواج و ترس از تعهد شناخته شده است.

مطالب مرتبط:

6 روش درمان موثر انواع فوبیا

اعتیاد به موبایل (نوموفوبیا) چیست و چگونه ترک کنیم؟

سخن آخر

گاموفوبیا ترس از تعهد یا ازدواج است. فراتر از هیجاناتِ قبل از عروسی، این یک ترس شدید است که می تواند باعث از دست دادن روابط ارزشمند شما شود. روان درمانی، به ویژه (CBT)، با پیامدهای مثبت در درمان فوبیای خاص مرتبط است. اگر گاموفوبیا دارید و می خواهید تغییر کنید، این درمان ممکن است. اگر به کمک نیاز دارید، به دنبال یک درمانگر با تجربه در درمان فوبیای خاص باشید.

در همین راستا کلینیک تخصصی روژمان با فراهم آوردن متخصصان و مشاوران برجسته در زمینه‌ی ازدواج و فوبیاها این امکان را برای شما فراهم آورده است تا بتوانید از خدمات این مرکز بهره‌مند شوید. مشاوران دلسوز و باتجربه کلینیک در طی تمام مسیر درمان همراه و حامی شما و عزیزانتان خواهند بود. جهت تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:
• فوبیای خاص: علائم. (n.d.)

adaa

• استنلی اس ام و همکاران (2010). تعهد: کارکردها، شکل گیری، و ایمن سازی وابستگی عاشقانه.

ncbi

• تحولات اخیر در مداخله فوبیای خاص در میان بزرگسالان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *