انواع ترس در کودکان بررسی 6 مورد مهم

اینکه کودکان گاهی احساس ترس کنند، امری طبیعی است. انواع ترس کودکان می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا بیشتر محتاط باشند. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از چیزهای بزرگ، جدید، پر سروصدا، و یا متفاوت می‌توانند در ابتدا ترسناک به نظر برسند. در این هنگام حضور والدین بسیار مهم است. آنها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا احساس امنیت داشته باشند و یاد بگیرند که بر ترس خود غلبه کنند و آرامش داشته باشند.

با رشد کودک و بزرگ‌تر شدن او، به طور حتم نوع ترس و میزان آن نیز تغییر می‌کند. برخی از انواع ترس مخصوص به سن خاصی هستند و در سایر سنین رایج یا طبیعی نخواهند بود. بدین‌ترتیب باید به نوع ترس فرزند خود در سنین مختلف توجه بسیاری داشته باشید. کلینیک روژمان در این راهنما شما را با راهکارهای مختلفی در مورد ترس‌های کودکان آشنا می‌کند.

انواع ترس کودکان

شش مورد از انواع ترس کودکان

ترس به حسی گفته می‌شود که آرامش فرد را سلب کند. این احساس به طور معمول در مورد یک شی یا موقعیتی ایجاد می‌شود که فرد حس خوبی به آن ندارد. به طور معمول انواع ترس کودکان حداقل تا 6 ماه طول می‌کشد. گاهی اوقات، زمانی که والدین نمی توانند علت ترس در کودک را کشف کنند، نیاز به متخصص در این زمینه پیدا می کنند. بنابراین ممکن است کودک نیاز به جلسات مشاوره داشته باشد تا والدین بتوانند ریشه ی ترس ها را در کودک کشف کنند. در ادامه 6 مورد از انواع ترس در کودکان را به طور خلاصه توصیف می‌کنیم.

ترس از مسائل خاص

زمانی که کودک در موقعیت خاصی قرار می‌گیرد یا با موضوع خاصی روبه‌رو می‌شود، بلافاصله می‌ترسد و دچار اضطراب می‌شود. از این‌رو از آن شی یا موقعیت دوری می‌کند زیرا از آن می‌ترسد. در برخی موارد نیز کودک با سعی و تلاش زیاد آن موضوع ترسناک را تحمل می‌کند. این در حالی است که گاهی این ترس از مسائل خاص، در فعالیت‌های عادی کودک اختلال به وجود می‌آورد. این ترس‌های خاص شامل ترس از حیوانات، حشرات، خون، ارتفاع، پرواز و یا شخص خاصی نیز هستند.

ترس افراطی

گاهی کودک به طرز غیر قابل پیش‌بینی و غیرمنتظره‌ای احساس ترس و ناراحتی دارد. در این صورت حتی ممکن است، به کودک شما حمله عصبی دست بدهد و بیش از حد دست‌پاچه شود. این حمله علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه، سبکی سر، لرزش، ترس از دست دادن کنترل، و ضربان قلب شدید دارد. در نظر داشته باشید این علائم ممکن است تا ساعت‌ها ادامه داشته باشند. ولی به طور معمول بعد از 10 دقیقه به اوج خود می‌رسند. مقاله حملات پانیک از روژمان را بخوانید. در مواردی که کودک به شدت می ترسد و کسی متوجه ترس او نمی شود، ممکن است اضطراب حاصل از ترس در بعضی کودکان منجر به شب ادراری گردد.

ترس از محیط

ممکن است کودک از اینکه در فضاهای باز قرار بگیرد، دچار اضطراب شود. برای مثال بیرون بودن یا در خانه تنها ماندن در اغلب موارد باعث استرس و ترس این کودکان می‌شود. این نوع ترس نیز ممکن است باعث حمله عصبی و دست‌پاچگی کودک شود.

ترس از اجتماع

یکی از انواع ترس کودکان مربوط به محیط‌های اجتماعی است. برخی از کودکان از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی و همکاری کردن با گروه‌های همسن خود ترس و واهمه دارند. برای مثال نمی‌توانند در بازی‌ها، نمایش‌ها، و سخنرانی در مقابل کلاس شرکت کنند یا داوطلب شوند.

ترس از جدایی

همه ما بیش از هر چیز شاهد ترس کودکان از جدایی هستیم. کودکان دوست ندارند از شخصیت‌های دلبسته خود همانند مادر یا پدر جدا شوند. جدایی از این افراد باعث ترس و دلهره آنها می‌شود. این نوع ترس در فعالیت‌های روزانه کودک اختلال ایجاد می‌کند.

ترس از حرف زدن

گاهی کودک از صحبت کردن در جمع‌ها و قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی می‌ترسد بنابراین نمی‌تواند در مقابل دیگران صحبت کند.

دلایل انواع ترس کودکان

دلیل انواع ترس کودکان

علت این ترس‌ها هم می‌تواند ژنتیکی باشد و هم ممکن است تحت تاثیر محیط ایجاد شود. در صورتی که کودک هنگام اولین برخورد و رویارویی با شی یا موقعیتی خاص بترسد، این ترس در وجود او رخنه می‌کند و تا مدت‌ها از بین نمی‌رود. ناگفته نماند متخصصان زیادی بر روی این موضوع کار می‌کنند تا ذهنیت ابتدایی کودکان را تغییر دهند. در ادامه 4 دلیل اصلی ترس در کودکان را ذکر می‌کنیم:

  1. کمرویی و کناره‌گیری از موقعیت‌های اجتماعی و افراد غریبه در دوران کودکی
  2. برخورد با موقعیت‌های منفی و آسیب‌رسان در اوایل دوران کودکی
  3. عدم توجه به مسائل مربوط به بهداشت روانی در خانه و بین اعضای خانواده
  4. داشتن برخی بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای همانند مشکلات مربوط به تیروئید. در ضمن استفاده از برخی داروها نیز می‌تواند ترس کودک را افزایش دهد.
  5. همچنین مشکلات جسمانی کودک شما می‌تواند علائم اضطراب او را افزایش دهد یا حتی بدتر کند.

علائم انواع ترس کودکان

علائم انواع ترس کودکان

در نظر داشته باشید هر کودک ممکن است ترس خود را با علائم متفاوتی نشان دهد. ولی به طور کلی رایج‌ترین علائم مربوط به انواع ترس کودکان در زیر به صورت خلاصه نام برده شده است:

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • لرزیدن و لرزش داشتن
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • ناراحتی و درد در معده
  • احساس سرگیجه و ضعف
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • ترس از مردن
  • بی‌حسی
  • لرز یا گر گرفتگی

در صورتی که کودک شما حداقل 4 مورد از علائم بالا را دارد، ممکن است به حمله عصبی یا دست‌پاچگی مبتلا شود. این علائم را باید همانند علائم سایر بیماری‌ها جزء مشکلات سلامتی در نظر گرفت.

پیش از مطالعه ی این مقاله، مطالعه ی مقاله ی شناخت خصوصیات کودکان به شما توصیه می شود تا بهتر و بیشتر با خصوصیات کودکان تا سنین نوجوانی آشنا شوید.

نتیجه‌گیری 

در راستای آشنایی بیشتر با انواع ترس کودکان بهتر است از سلامت فیزیکی آنها مطمئن شوید، مشکلات آنها را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند یا کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت حل مشکل مربوط به ترس غیر منطقی او دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل ترس در کودکان را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی کودکان را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای انواع ترس‌ها در کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل انواع ترس در کودکان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. جهت تعیین وقت مشاوره از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان مشکل ترس را در کودکان حل کرد؟ نظرات و سوالات خود درمورد ترس در کودکان را با ما در قسمت دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *