مدیریت خشم (نقطه جوش) در کودکان

خشم یک احساس عادی و رایج است که می‌تواند در کودکان زمانی دیده شود که آنها فکر می‌کنند اتفاق ناعادلانه‌ای رخ داده است. هنگامی که بچه‌ها فکر کنند در شرایطی قرار دارند که منصفانه نیست یا به خواسته‌شان توجه نمی‌شود، عصبانی می‌شوند. از این‌رو مدیریت خشم در کودکان یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در زندگی آینده آنها است.

زمانی که کودک دچار خشم و عصبانیت می‌شود والدین او ممکن است رفتار اشتباهی از خود نشان دهند. در صورتی که رفتار کودک عصبانی شما از کنترل خارج و منجر به پرخاشگری شود، به طور حتم این شرایط مشکل‌ساز خواهد بود. ولی چرا فرزند شما تا این حد عصبانی است؟ با کلینیک روژمان همراه باشید تا برای پرسش‌های خود در این مورد پاسخ مناسب پیدا کنید.

چرا مدیریت خشم در کودکان ضعیف است؟

همان‌طور که می‌دانید هر چه سن افراد بیشتر می‌شود آگاهی و دانش آنها نیز افزایش می‌یابد، بدین‌ترتیب با بالا رفتن سن برخی از ویژگی‌های مثبت همانند مدیریت خشم نیز بیشتر به چشم می‌خورند. اما در مقابل هر چه سن افراد پایین است زودتر عصبانی می‌شوند و از کوره درمی‌روند.

شناخت ویژگی های کودکان در مرحله ی کودکی به شما کمک زیادی برای مدیریت خشم آنها خواهد کرد.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود حتی کودک شما از سایر کودکان نیز عصبانی‌تر به نظر برسد. در ادامه چند مورد از دلایل اصلی که باعث می‌شود کودک شما نتواند خشم خود را کنترل کند، برایتان نام می‌بریم:

  • مشاهده مشاجره و دعوای سایر اعضای خانواده
  • داشتن مشکلات حاشیه‌ای با دوستان خود
  • برخورد با افراد قلدر و قرار گرفتن تحت تاثیر ویژگی قلدری
  • درگیری‌های درسی، امتحانات، و تکالیف مدرسه
  • وجود حس استرس و اضطراب
  • روبه‌رو شدن با تغییرات هورمونی مربوط به دوره بلوغ

در برخی موارد فرزند شما عصبانی است و حتی خودش دلیل این عصبانیت را نمی‌داند و نمی‌تواند به دلیل خشم خود پی ببرد، از این‌رو نمی‌تواند خشم خود را کنترل و مدیریت کند. همه ما تا زمانی که از دلیل عصبانیت و خشم خود آگاه نباشیم، به هیچ‌وجه نمی‌توانیم خشم خودمان را کنترل کنیم.

کمک کردن به کودکان در مدیریت خشم

کمک کردن به کودکان در مدیریت خشم

در صورتی که فرزند شما نیز دچار خشم و عصبانیت بیش از حد است، توصیه می‌کنیم با یکدیگر این خشم را کنترل کنید. بهتر است به منظور مدیریت خشم با فرزند خود همکاری کنید و به او یاری دهد تا بتواند عصبانیت خود را کنترل کند.

از این‌رو فرزند شما متوجه می‌شود که مشکل بزرگ او خشم بی دلیلش است نه هیچ چیز دیگری. کنترل نقطه جوش حتی می‌تواند برای برخی از کودکان سرگرم‌کننده و جالب باشد ولی خشم از قدیم جزء رفتارهای ناپسند به حساب می‌آید که باید مهار شود.

در صورتی که بخواهیم خشم را ترسیم کنیم، باید بگوییم خشم همانند یک آتشفشان خاموش است که به طور ناگهانی و بدون هیچ اطلاع‌رسانی منفجر می‌شود. نحوه مدیریت نقطه جوش شما به طور حتم بر نحوه کنترل خشم توسط کودکتان تاثیر می‌گذارد.

در صورتی که سعی کنید در این مسیر کنار او باشید، به طور قطع نتیجه بهتری به دست می‌آورید و هر دوی شما از شرایط پیش آمده راضی خواهید بود. به شرطی که فرزند خود را همانند خودتان یک فرد عادی بزرگسال در نظر بگیرید که قصد کنترل خشم‌های درونی خود را دارد.

علائم خشم در کودک

شناسایی علائم خشم در کودکان

پیش از این نیز گفتیم، شما تنها در صورتی می‌توانید از پس مدیریت خشم برآیید که بتوانید دلایل و علائم اصلی خشم خود را تشخیص دهید. توانایی تشخیص زودهنگام علائم خشم می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا در مورد نحوه مدیریت و کنترل خشم خود تصمیمات مثبت‌تری بگیرد.
توصیه می‌کنیم در مورد احساسات و دلیل عصبانیت فرزند خود بیشتر صحبت کنید. تا چه حدی با علائم خشم آشنایی دارید؟ در این بخش چند مورد از علائم عصبانیت فرزند شما را نام می‌بریم:

  • تپش قلب
  • انقباض عضلات
  • فشردن دندان‌ها
  • مشت کردن دستان
  • دل‌پیچه

مدیریت خشم در کودک

نکاتی در مورد مدیریت خشم

در صورتی که فرزند شما به طور مداوم خشمگین می‌شود باید به دلیل عصبانیت او پی ببرید و همچنین باید با او همکاری کنید تا بفهمید چه چیزی باعث خشمش می‌شود. در ادامه چند استراتژی مناسب برای مدیریت خشم در کودکان را نام می‌بریم:

  • فرزند خود را بیشتر تشویق کنید
  • به هنگام عصبانیت او تا 10 بشمارید و از او دور شوید
  • آرام باشید و نفس عمیق بکشید
  • به منظور کاهش تنش ایجادشده مشت‌هایتان را گره کرده و باز کنید
  • از حمایت و مشاوره فردی مورد اعتماد بهره ببرید
  • با شخصی دانا صحبت کنید و از او راهنمایی بخواهید
  • به منظور کسب آرامش خود به مکانی خصوصی بروید

در صورتی که علائم اولیه خشم را در کودک خود مشاهده می‌کنید، بهتر است یکی از روش‌های ذکرشده در بالا را انتخاب کنید و در راستای مدیریت نقطه جوش فرزند خود دست به کار شوید. عصبانیت کودکان را نباید دست کم گرفت زیرا ممکن است در آینده آنها نیز تاثیرگذار باشد. در ضمن به فرزند خود فرصت بدهید تا مشکلش را بداند و از استراتژی مورد نظر برای درمان این خشم استفاده کند.

نتیجه‌گیری
در راستای آشنایی بیشتر با علائم خشم در کودک خود بهتر است از سلامت فیزیکی او مطمئن شوید، مشکلات او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند یا کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت خشم او دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند به شما در حل مشکل عصبانیت در کودکتان کمک کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر کودک را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای مقابله با علائم و عوارض خشم در کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل عصبانیت در کودکان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و از طریق پیچ اینستاگرام نیز با شما در ارتباط خواهند بود. به منظور تعیین وقت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان مشکل خشم کودکان را حل کرد؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *