اهمال کاری چگونه مانع از انجام کارها می شود؟

مهم نیست چقدر سازماندهی شده و متعهد هستید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که ساعت ها در حال انجام کارهای بی اهمیت مانند تماشای تلویزیون، به روز رسانی وضعیت فیس بوک، خرید آنلاین و غیره هستید، در حالی که باید آن زمان را صرف کار، پروژه ها یا مدرسه و دانشگاه می کردید. چه در حال به تعویق انداختن یک پروژه برای کار، اجتناب از انجام تکالیف یا نادیده گرفتن کارهای خانه، به تعویق انداختن کار می تواند تأثیر عمده ای بر شغل، نمرات و زندگی شما داشته باشد. در بیشتر موارد، به تعویق انداختن کارها نشانه مشکل جدی نیست. تا به حال به اینکه در کارها دچار اهمال کاری شده اید؟ این یک گرایش رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع به آن تسلیم می شوند. برای راهنمایی بیشتر می توانید از مشاوران برجسته کلینیک روژمان بهره مند شوید و زندگی و برنامه های خود را نظم بدهید.

اهمال کاری چیست؟

به تعویق انداختن کار یا عقب انداختن فعالیت ها تا آخرین لحظه یا گذشتن از مهلت آن ها را اهمال کاری می گویند. برخی از محققان اهمال کاری را به عنوان شکلی از شکست خودتنظیمی که با تاخیر غیرمنطقی وظایف علیرغم پیامدهای بالقوه منفی مشخص می شود تعریف می کنند.

علل اهمال کاری چیست؟

آن زمانی را به خاطر می آورید که فکر می کردید یک هفته فرصت دارید تا پروژه ای را به پایان برسانید که واقعاً قرار است روز بعد باشد؟ حالا در مورد زمانی که تصمیم گرفتید خانه خود را تمیز نکنید و اهمیتی ندهید، زیرا در حال حاضر حوصله انجام آن را نداشتید و فکر می کردید تایم بیشتری دارید. ما اغلب فرض می‌ کنیم که پروژه‌ ها به همان اندازه که واقعاً طول می‌ کشد به پایان نخواهند رسید، هنگامی که معتقدیم هنوز زمان زیادی برای تکمیل این وظایف داریم که می‌ تواند منجر به احساس امنیت کاذب شود. یکی از بزرگ ترین عواملی که در به تعویق انداختن کارها نقش دارد، این تصور است که ما باید در یک لحظه خاص برای انجام یک کار الهام گرفته یا انگیزه داشته باشیم.

واقعیت این است که اگر منتظر بمانید تا در چارچوب ذهنی مناسبی برای انجام برخی کارها (مخصوصا کارهای نامطلوب) قرار بگیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که زمان مناسب هرگز فرا نمی‌ رسد و کار هرگز کامل نمی‌ شود. در ادامه به چند عامل دیگر که باعث به تعویق انداختن کار می شوند اشاره می شود.

اهمال کاری در دانشجویان چگونه است؟

محققان پیشنهاد می‌ کنند که اهمال‌ کاری می‌ تواند به‌ ویژه در بین دانش‌ آموزان و دانشجویان مشهود باشد. یک متا آنالیز در سال 2007 که در بولتن روانشناسی منتشر شد، نشان داد که 80 تا 95 درصد از دانشجویان به طور منظم کار خود را به تعویق می اندازند، به ویژه هنگامی که صحبت از تکمیل تکالیف و دروس می شود. به گفته محققان، برخی از تحریفات شناختی عمده وجود دارد که منجر به اهمال کاری تحصیلی می شود. دانش آموزان تمایل دارند:

  • زمان باقی مانده برای انجام وظایف را بیش از حد برآورد کنید
  • میزان انگیزه آن ها در آینده را بیش از حد ارزیابی کنید
  • مدت زمان انجام برخی فعالیت ها را دست کم بگیرید
  • به اشتباه فرض کنید که آن ها باید در چارچوب ذهنی مناسب برای کار بر روی یک پروژه باشند

اهمال کاری و افسردگی چه ارتباطی دارند؟

به تعویق انداختن کار هم چنین می تواند نتیجه افسردگی باشد. احساس ناامیدی، درماندگی و کمبود انرژی می تواند شروع (و اتمام) ساده ترین کار را دشوار کند. افسردگی هم چنین می تواند منجر به شک و تردید به خود شود. وقتی نمی توانید بفهمید که چگونه با یک پروژه کنار بیایید یا در مورد توانایی های خود احساس ناامنی کنید، ممکن است راحت تر آن را به تعویق بیندازید و روی کارهای دیگر کار کنید. مانند عادت های روزانه ای که افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند از انجام آنها اجتناب کنند. و منجر به چرخه ای معیوب خواهد شد که هر روز کارهای عقب افتاده بیشتر می شود و فرد مبتلا به افسردگی بیشت احساس ناراحتی می کند.

اهمال کاری و اختلال وسواس اجباری (OCD)

به تعویق انداختن کار نیز در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری بسیار رایج است. یکی از دلایل این است که OCD اغلب با کمال گرایی ناسازگار و ناسالم مرتبط است، که باعث ترس از انجام اشتباهات جدید، شک در مورد اینکه آیا کاری را به درستی انجام می دهید یا خیر و نگران انتظارات دیگران از شما است. افراد مبتلا به OCD نیز اغلب تمایل به بلاتکلیفی دارند که باعث می شود به جای تصمیم گیری به تعویق بیفتند.

تاثیر منفی اهمال کاری بر زندگی چگونه است؟

تنها در مواردی که به تعویق انداختن کار مزمن می شود و شروع به تأثیر جدی بر زندگی روزمره فرد می کند، موضوع جدی تری می شود. در چنین مواردی، موضوع فقط داشتن مهارت های مدیریت زمان ضعیف نیست، بلکه بخش عمده ای از سبک زندگی آن ها است. شاید آن ها صورت حساب های خود را دیر پرداخت می کنند، تا شب قبل از مهلت مقرر کار روی پروژه های بزرگ را شروع نمی کنند، خرید هدیه را تا روز قبل از تولد به تعویق می اندازند و حتی اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را با تاخیر ارائه می کنند. متأسفانه، این به تعویق انداختن می‌ تواند تأثیر جدی بر زمینه‌ های متعددی از زندگی، از جمله سلامت روانی و رفاه اجتماعی، حرفه‌ ای و مالی فرد داشته باشد:

  • سطوح بالاتر استرس و بیماری
  • افزایش بار روانی بر روابط اجتماعی
  • رنجش از طرف دوستان، خانواده، همکاران و دانش آموزان
  • عواقب قبوض معوق و اظهارنامه مالیات بر درآمد

راه کارهای رهایی از اهمال‌ کاری چیست؟

خوشبختانه چندین کار مختلف وجود دارد که می توانید برای مبارزه با اهمال کاری انجام دهید و کارها را به موقع انجام دهید.

  • فهرستی از کار هایی که باید انجام دهید تهیه کنید: برای کمک به حفظ نظم و زمان خود در کنار هر مورد، تاریخ سررسید قرار دهید.
  • گام‌ های کوچک بردارید: موارد موجود در فهرست خود را به مراحل کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید تا وظایفتان آن قدر طاقت‌ فرسا به نظر نرسد.
  • علائم هشدار دهنده را بشناسید: به هر گونه فکر اهمال کاری توجه کنید و تمام تلاش خود را برای مقاومت در برابر این اصرار انجام دهید. اگر به تعویق انداختن فعالیت خود فکر می کنید، خود را مجبور کنید چند دقیقه ای را صرف کار خود کنید.
  • حواس پرتی را از خود دور کنید: از خود بپرسید چه چیزی بیشتر از همه توجه شما را جلب می کند؛ چه به روز رسانی اینستاگرام، چه فیس بوک، یا اخبار محلی و غیره، آن منابع حواس پرتی را خاموش کنید.
  • به خودتان افتخار کنید: وقتی یک مورد از فهرست کارهایتان را به موقع تمام کردید، به خودتان تبریک بگویید و با انجام کاری که برایتان جالب است به خودتان پاداش دهید.

سخن آخر در رابطه با اهمال کاری

اکثر اوقات برای همه ما پیش می آید که حوصله انجام کاری را نداریم و به خاطر فرصت های زیادی که داریم همیشه کارها را برای دقایق آخر می گذاریم. اما ممکن است در نهایت کار ما به خوبی همیشه انجام نشود و کیفیت مطلوبی نداشته باشد. از طرف دیگر فشار روانی در دقایق پایانی می تواند بر روی ما اثر نامطلوبی بگذارد. در حال حاضر روانشناسان و مشاوران کلینیک روژمان با گفتگو و راهکارهای مناسب گرد هم آمده اند تا مشکل اهمال کاری را حل کنند و نظم و آرامش را به زندگی فرد و عزیزانشان بازگردانند. جهت راهنمایی های بیشتر می توانید از کادر مجرب کلینیک روژمان مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *