بی اشتهایی عصبی کودکان را چگونه رفع کنیم؟

یکی از معضلات رایجی که در بیشتر کودکان مشاهده می‌شود، بی‌اشتهایی آنها است. از آنجایی که بی‌اشتهایی طولانی مدت بر روی رشد کودک شما تاثیر می‌گذارد، باید به این مسئله توجه داشته باشید. در بسیاری از موارد والدین نگران بی اشتهایی عصبی کودکان خود هستند. در نتیجه رد کردن غذا توسط کودکان باعث نگرانی بزرگی در والدین می‌شود.

البته در برخی موارد کم غذا بودن کودک شما نگران‌کننده نیست، شما باید به درک درستی از بدن فرزند خود دست پیدا کنید و ظرفیت بدن او را بدانید. به عبارت دیگر کم غذا بودن فرزند شما همیشه دلیل بر بی‌اشتهایی او نخواهد بود. کلینیک روژمان در ادامه بیشتر درباره این معضل توضیح می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با بی اشتهایی عصبی این مقاله از روژمان را بخوانید.

منظور از بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟

منظور از بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟

در حال حاضر خودداری از غذا خوردن و کم اشتهایی یکی از مسائل رایج است. کودکان می‌توانند با این بی‌اشتهایی خود والدین را تحت فشار قرار دهند. ولی بی اشتهایی عصبی در کودکان به چه معناست؟ در برخی موارد کودک شما دچار بی‌اشتهایی می‌شود زیرا مسئله مهمی فکر او را درگیر کرده و باعث شده عصبی شود.

می‌توان گفت زمانی که فرزند شما به دلیل نیاز عاطفی خود یا نشان دادن خشمش نسبت به اطرافیان و والدین از خوردن غذا امتناع می‌کند در واقع دچار بی اشتهایی عصبی شده است. با این کار می‌خواهد افزایش توان خود را به بزرگ‌ترها ثابت کند و نشان دهد. براساس تحقیقات به عمل‌آمده حدود 20 تا 35 درصد کودکان سالم دچار بی اشتهایی عصبی هستند.

گاهی اوقات کودکان به اندازه کافی غذا می‌خورند ولی والدین باز هم فکر می‌کنند فرزندشان کم غذا خورده است. به خصوص اگر فرزند دیگری نیز داشته باشند که چاق باشد. البته بی‌اشتهایی می‌تواند نشان و علائمی از سایر بیماری‌ها نیز محسوب شود و منجر به کاهش رشد کودکان شود ولی همیشه اینطور نیست.

رابطه بی اشتهایی عصبی کودکان و رشد آنها

رابطه بی اشتهایی عصبی کودکان و رشد آنها

همان‌طور که گفتیم در بیشتر موارد بی اشتهایی عصبی کودکان منجر به شکست آنها در رشد می‌شود. اشتها و رشد فیزیکی فرزند شما ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. از این‌رو باید این 2 مورد با یکدیگر مقایسه و ارزیابی شوند.

زمانی که مسئله‌ای فکر کودک را درگیر می‌کند و سبب تشدید عصبانیت او می‌شود، بی اشتهایی عصبی نیز در او رخ می‌دهد. در برخی از جوامع حتی داشتن اضافه وزن و اندام بزرگ قابل‌احترام‌تر است و نشان سلامتی فرد خواهد بود.

بدین‌ترتیب والدین به شدت نگران بی‌اشتهایی فرزند خود هستند. هر چه فرزند شما عصبی‌تر باشد، بی‌اشتهایی عصبی او بیشتر خواهد بود، و در آخر رشد کودک شما کم می‌شود. تخمین دلیل رشد کم فرزند شما همیشه کار ساده‌ای نیست.

راههای تشخیص بی اشتهایی عصبی کودکان

به منظور تشخیص دلیل بی اشتهایی فرزند خود باید از رفتار و افکار فرزندتان مطلع باشید و دلیل رشد کم او و کم غذاییش را به کمک متخصصان مجرب بفهمید. همان‌طور که گفتیم والدین باید به درک درستی از بدن فرزند خود دست پیدا کنند تا بتوانند دلیل بی‌اشتهایی او را تشخیص دهند.

زمانی که فرزند شما عصبی می‌شود و حرص می‌خورد، به طور حتم دچار کم‌غذایی نیز می‌شود و نمی‌تواند به اندازه کافی معده خود را پر کند. در چنین شرایطی عصبانیت او افزایش می‌یابد و سبب لاغری بیشتر او می‌شود. براساس گزارشات به دست آمده، کم اشتهایی کودکان ریشه در اعصاب آنها دارد.
حتی کاهش وزن غیرعادی نیز می‌تواند از نتایج عصبی بودن فرزند شما باشد.

تغذیه کودکان از گذشته موضوع بحث بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان است. به منظور توسعه رشد فرزند خود باید عادات غذایی او را کنترل کنید ولی زمانی که فرزند شما از برنامه غذایی خود خارج می‌شود و تمایلی به غذا خوردن ندارد، باید این معضل را جدی بگیرید. در واقع رفع مشکل بی‌اشتهایی مستلزم به تشخیص دلیل این بی‌اشتهایی خواهد بود.

درمان بی اشتهایی عصبی کودکان

درمان بی اشتهایی عصبی کودکان

به منظور درمان بی اشتهایی عصبی در کودکان باید با آنها با ملایمت رفتار کرد و بدانید چه مسائلی باعث عصبانیت او می‌شود. در اکثر موارد بهتر است سعی کنید با فرزند خود مهربان باشید به خصوص اگر فرزندی دارید که عصبی است و خیلی زود از کوره در می‌رود، نباید او را اذیت کنید و عصبانیش را افزایش دهید. 

توصیه می‌کنیم در چنین شرایطی سعی کنید غذاهای مورد علاقه فرزند خود را فراهم و او را به خوردن تشویق کنید تا بتواند با شما حس صمیمیت بیشتری را تجربه کند. در ادامه بی اشتهایی عصبی کودکان شما به معضلی قابل‌حل تبدیل می‌شود که می‌توانید با گذر زمان و حتی با کمک افراد متخصص آن را رفع کنید.

به طور کلی بی اشتهایی فرزند خود را جدی بگیرید و در رفع آن تلاش کنید زیرا این معضل در طولانی مدت به طور حتم بر روی رشد فرزند شما تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است سبب بیماری‌های دیگری شود که در آینده نمی‌توانید آن را رفع کنید. بی اشتهایی شاید مسئله کوچکی به نظر برسد ولی بهتر است آن را جدی بگیرید.

نتیجه‌گیری 

در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که دلیل بی اشتهایی عصبی کودکان چیست؟ باید ابتدا از سلامت فیزیکی و ذهنی او مطمئن شوید، مشکلات روحی فرزند خود را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری کودکان می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت این بی اشتهایی عصبی دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل بی اشتهایی عصبی و علائم آن در کودکان را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی کودکان را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های آسان برای حل معضل بی اشتهایی عصبی کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل مربوط به بی اشتهایی عصبی در کودکان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان در کنترل بی اشتهایی عصبی فرزند خود موفق بود؟ نظرات و سوالات خود را با ما در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *