عوارض ترس شدید در کودکان چیست؟

بسیاری از کودکان درگیر ترس‌ها و اضطراب‌های زیادی هستند. این ترس گاهی به قدری شدید می‌شود که به فوبیا تغییر جهت می‌دهد و به ترسی غیرقابل کنترل تبدیل می‌شود. این سطح بالای اضطراب بدون‌ شک تاثیرات زیادی بر روی روحیه کودک دارد. آیا می‌دانید عوارض ترس شدید در کودکان به چه شکل است؟
کودکانی که با ترس شدیدی روبه‌رو هستند، به طور مداوم از وحشت و اضطراب رنج می‌برند. به طور معمول این نوع ترس‌های شدید حداقل 6 ماه طول می‌کشند. در نظر داشته باشید کودکان از چیزهای خاصی می‌ترسند برای مثال یک شخص، حیوان، حشره، مکان، و حتی یک شی می‌تواند باعث ترس و دلهره کودکان شود. کلینیک روژمان قصد دارد عوارض این نوع ترس‌ها را برای شما شرح دهد.

دلایل ترس شدید در کودکان

دلایل ترس شدید در کودکان

ترس در کودکان انواع مختلفی دارد. گاهی فرزند شما از قرار گرفتن در یک موقعیت مکانی ترس دارد. این نوع ترس‌های شدید گاهی به قدری شدید می‌شوند که زندگی روزمره و روال عادی کودک را مختل می‌کنند. به خاطر داشته باشید ترس‌های شدید یا فوبیا از ترس‌های معمولی دوران کودکی فراتر هستند و حتی با حضور والدین و دلگرمی آنها باز هم این ترس‌ها فروکش نمی‌کنند. در این بخش چند دلیل این ترس‌های شدید را نام می‌بریم:

  • حیوانات
  • خون
  • تاریکی
  • فضاهای بسته
  • پرواز کردن یا ترس از پرواز
  • مریض شدن
  • بیمار شدن یا صدمه دیدن والدین، خواهر، برادر، یا حیوان خانگی
  • ارتفاع
  • حشرات و عنکبوت‌ها
  • سوزن (واکسن یا آمپول زدن)
  • رعد و برق

عوارض ترس شدید در کودکان تا مدت‌ها در روحیه و رفتار آنها مشاهده می‌شود. بسیاری از کودکان با ترس خاصی در مورد جداشدن فیزیکی از والدین خود یا سایر اعضای خانواده‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند. این اختلال به عنوان یک اختلال اضطراب جدایی شناخته می‌شود.

کودکان مبتلا به ترس شدید ممکن است نگران موضوعاتی باشند که کودکان عادی هیچ اضطرابی در مورد آنها نخواهند داشت و حتی به آنها فکر نمی‌کنند. کودکانی که به ترس شدید مبتلا هستند، هیچ دکمه خاموش و روشنی ندارند بلکه به طور دائم با این ترس خود درگیری دارند و این ترس شدید همیشه همراه آنها است. تشخیص علائم ترس در کودکان بسیار مهم است. تشخیص اینکه کودکان در مواجهه با ترس هایشان چه علائمی از خود نشان می دهند، گاهی دشوار است.

عوارض ترس در کودک

سه مورد از عوارض ترس شدید در کودکان

اضطراب بیش از حد یکی از عوارض ترس شدید در کودکان است. این اضطراب شرایطی در فرد ایجاد می‌کند تا نتواند با واقعیت روبه‌رو شود. در ادامه به سه مورد از این عوارض اشاره خواهیم کرد:

  • عوارض ذهنی: گاهی فرزند یا کودک شما به دلیل ترس بیش از حد با مشکلات عصبی روبه‌رو می‌شود. همین مشکلات باعث می‌شوند او نتواند احساسات خود را کنترل کند و در نتیجه حس اضطراب و ناراحتی او بیشتر می‌شود و در آخر از نظر ذهنی نیز با مسائل و مشکلات زیادی برخورد خواهد کرد.
  • عوارض رفتاری: برخی از کودکانی که دچار ترس شدید هستند، نمی‌توانند با افراد خانواده خود رفتار درستی داشته باشند. بنابراین به طور مداوم رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. حتی در برخی موارد نیز عزلت‌گزینی می‌کنند و سعی دارند به خاطر ترسی که در آنها دیده می‌شود، از دیگران فاصله بگیرند و تنها بمانند.
  • عوارض تحصیلی (لطمه زدن به آینده): یکی از مهم‌ترین عوارض ترس شدید در کودکان آسیب رسیدن به آینده و تحصیل بچه‌ها است. پیش از این نیز ذکر کردیم که این گونه ترس‌ها باعث می‌شوند فرزند شما در کارهای روزانه خود دچار اختلال شود و به خوبی از پس مسائل روزمره و عادی خود برنیایند. این اختلالات حتی اضطراب و نگرانی آنها را توسعه می‌دهد و سبب عدم تمرکز آنها می‌شود.

عوامل ترس شدید در کودکان

سه عامل مهم در ایجاد ترس شدید کودکان

  • عوامل بیولوژیکی: مغز دارای مواد شیمیایی خاصی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی است که پیام‌های عصبی را به منظور کنترل احساسات فرد دریافت و منتقل می‌کند. زمانی که این انتقال‌دهنده‌های عصبی از بین بروند تا ضعیف شوند احساس اضطراب و نگرانی در کودک یا فرزند شما بیشتر می‌شود.
  • عوامل خانوادگی: اضطراب و ترس می‌تواند ارثی باشد. همان‌طور که یک کودک می‌تواند موهای قهوه‌ای، چشمان سبز، و بینی خوش فرم والدین خود را به ارث برد، می‌تواند اضطراب بیش از حد آنها را در خود تجربه کند. هر چه تمایل والدین به نگرانی و اضطراب بیشتر باشد، به طور حتم فرزند آنها با ترس‌ها و نگرانی‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود. به زبان ساده در صورتی که والدین یک کودک از عنکبوت‌ها بترسند، فرزند آنها نیز یاد می‌گیرد از عنکبوت‌ها ترس داشته باشد.
  • عوامل محیطی: یک تجربه آسیب‌زا همانند طلاق، بیماری، یا مرگ یکی از اعضای خانواده یا حتی یک رویداد مهم در زندگی فرد همانند شروع سال تحصیلی جدید نیز ممکن است باعث شروع یک دوره ترس و اضطراب شدید در کودکان شود.

ناگفته نماند ممکن است کودکان گاهی دچار اختلالات اجتماعی شوند و همین امر سبب شود آنها ترس‌های بزرگی را تجربه کنند. البته اختلالات ترس و اضطراب در هر سنی دیده می‌شود ولی به طور معمول افراد نوجوان یا بزرگسال می‌توانند ظاهر ترس خود را پنهان کنند در حالی که کودکان به هیچ‌وجه توانایی مقابله با هیچ ترسی را نخواهند داشت.

در ادامه ی این مقاله، مقاله ی چرا باید ترس کودکان را جدی بگیریم از روژمان را بخوانید.

نتیجه‌گیری

در راستای آشنایی بیشتر با عوارض ترس شدید در کودکان بهتر است از سلامت فیزیکی آنها مطمئن شوید، مشکلات آنها را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند یا کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت حل مشکل مربوط به ترس شدید او دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل ترس در کودک را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر کودک را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای معضل و عوارض ترس شدید در کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل ترس شدید پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین وحضوری با شما در ارتباط خواهند بود. به منظور تعیین وقت مشاوره با متخصصین ما می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان این مشکل را در کودکان حل کرد؟ نظرات و سوالات خود را درمورد کودکان با در قسمت دیدگاه این مقاله با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *