راهکارهایی برای شناخت فرد مقابل

آشنایی با افراد مختلف خصوصا در امر ازدواج و روابط عاطفی می‌تواند هیجان انگیز و استرس زا باشد. این احتمالا سوال شما هم هست که چگونه فرد مقابل را ارزیابی کنیم؟ زبان بدن، پرسش و پاسخ‌های شما و طرف مقابل تصویری از شما ایجاد می‌کند که به عنوان شخصیت نسبی در ذهن طرف شما نقش می‌بندد. برای شناخت شخصیت خود و یا شخصی که به آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

سوالات اولیه برای ارزیابی و شناخت فرد متقابل

سوالات اولیه برای ارزیابی و شناخت فرد متقابل

مهم است که توجه داشته باشید که همه سوالات مکالمه یکسان نیستند. سؤالات در ابتدای مکالمه با فردی که نمی‌شناسید باید خنثی باشند و پاسخ آنها نسبتاً آسان باشد تا بتوانید رابطه‌ی راحتی را با یکدیگر برقرار کنید. این قبیل سوالات معمولاً به موضوعات مبتکرانه مکالمه مانند کار، خانواده، سرگرمی یا علایق شخصی می‌پردازند، که باعث می‌شود بعدا فرد را کمی بهتر بشناسید و به سؤالات عمیق‌تر بپردازید.

در این مقاله از روژمان سوالاتی که در جلسه ی اول دختر و پسر باید از هم بپرسند صحبت کردیم حتما بخوانید!

همچنین می‌توانید سؤالات جالبی بپرسید که خیلی عمیق نیستند، اما به راحتی به شناخت نسبی شریک گفتگوی شما کمک می‌کنند. اگر به طور کلی شوخ طبع هستید، یک طنز خنده دار نیز می‌تواند به خوبی کار کند. در اینجا لیستی از سوالات لازم برای مکالمه آمده است:

  • وقتی مشغول به کار نیستید چه فعالیتی انجام می‌دهید؟
  • شما حرفه خود را انتخاب کردید یا آن شما را انتخاب کرد؟
  • اگر بخت آزمایی را برنده شوید چه خواهی کرد؟
  • راه مورد علاقه شما برای رسیدن آرامش چیست؟
  • کتاب مورد علاقه شما برای خواندن چیست؟
  • آهنگ یا فیلم مورد علاقه شما چیست؟
  • چه چیزی شما را بیشتر می‌خنداند؟
  • آخرین کتابی که خواندید یا فیلمی که دیدید چه بود؟
  • برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان کدامند؟
  • وقتی مردم برای کمک به شما مراجعه می کنند، معمولاً در مورد چه چیزی کمک می خواهند؟
  • کاری که دوست دارید به روش قدیمی انجام دهید چیست؟
  • چیزی که اخیراً در مورد آن نظر داده اید چیست؟
  • به چه چیزی علاقه دارید که بیشتر مردم درباره آن چیزی نشنیده‌اند؟
  • به نظر شما کاری که هر کس حداقل یک بار در زندگی خود باید انجام دهد چیست؟
  • چه چیزی است که مردم به آن وسواس دارند، اما شما متوجه موضوع نمی شوید؟
  • جالب ترین جایی که رفته اید کجا بوده است؟
  • خوش‌ شانس‌ ترین اتفاقی که برای شما افتاده چیست؟
  • آیا حیوان خانگی دارید؟
  • دوست دارید کدام آداب و رسوم اجتماعی از بین برود؟
  • در جایی که شما اهل آن هستید، مردم چه کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهند؟
  • اگر شبح بودید چه کسی یا کجا را تعقیب می‌کردید؟
  • رنگ مورد علاقه شما چیست؟

سوالات بیشتر و تحلیلی برای ارزیابی بیشتر فرد

سوالات بیشتر و تحلیلی برای ارزیابی بیشتر فرد

پرسیدن برخی از این سؤالات ممکن است سبب ناراحتی جزئی در فرد مقابل شود یا تمایل نداشته باشد پاسخ دهد، اما در نهایت به شناخت بیشتر طرف مقابل شما کمک خواهد کرد. هر سوالی که در زیر آورده شده است یا قبیلی از این سوالات که تمایل دارید، می‌توانید بپرسید. برخی از این سوالات به شرح زیر است:

  • حیوان مورد علاقه شما چیست یا به چه حیوانی علاقه‌مند هستید؟ اگرچه به نظر می‌رسد که یک سوال آسان است، اما پاسخ می تواند شخصیت یک شخص را به شما نشان دهد. کسی که خرس پاندا را انتخاب می‌کند احتمالاً با کسی که می گوید کوسه، شیر یا گرگ می‌پسندد متفاوت خواهد بود. البته، شاید شما فقط بدانید که آنها چه حیوانات خانگی را دوست دارند. در هر صورت، پاسخ را به خاطر بسپارید تا بتوانید بعداً دوباره به حیوان مراجعه کنید.
  • چه چیزی شما را هر روز از رختخواب بلند می کند؟ اگر چه ممکن است فردی با شوخ طبعی طعنه آمیز بگوید ساعت زنگ دار، این سوال برای آشکار کردن انگیزه های عمیق تر یک فرد در زندگی مناسب است.
  • در یک دوستی به چه چیزی اهمیت می دهید؟ این یک پیگیری آسان و عمیق تر برای شناختن شخصیت و نوع رابطه‌ی خود با او است. همچنین نشان می‌دهد که طرف مکالمه شما چه چیزی را در شخصی که برای معاشرت با او انتخاب می کند دوست دارد.
  • بیشتر اوقات در زندگی چه می گویید: بله یا خیر؟ این سوال نشان می‌دهد که فرد چقدر نسبت به آنچه که دیگران از او می خواهند، خودآگاه است. آیا مطیع است یا خیر به راحتی توانایی نه گفتن را دارد.
  • اگر بتوانید به گذشته برگردید به خود نوجوان خود چه خواهید گفت؟ همه ما در جوانی اشتباه می‌کنیم و با چالش هایی روبرو هستیم و بسیاری از مردم هنوز در زندگی بزرگسالی خود این زخم ها را با خود حمل می‌کنند. این سؤال به آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سؤالات دیگر نیاز دارد، بنابراین فکر کردن به پاسخ خود به این سؤال کمک می‌کند.
  • چه چیزی شما را عصبانی می کند؟ این سوال کلی بسیار باز است و بنابراین کمی ترسناک هم به نظر می‌رسد. پاسخ‌دهنده می‌تواند انتخاب کند که چقدر می‌خواهد عمیقاً وارد موضوع شود. می‌توان آن را به راحتی تغییر داد تا مشخص‌تر شود، که اگر در مکانی هستید که پاسخ ممکن است شامل موضوعات بحث‌برانگیز باشد، ممکن است بخواهید این کار را انجام دهید. اگر آن را باز بگذارید، آماده صحبت در مورد چیزهایی باشید که پاسخ دهنده واقعاً به آنها علاقه دارد، مانند سیاست یا یک سرگرمی عجیب و غریب.
  • چه اشتباهی را مدام تکرار می‌کنید؟ سؤالات مربوط به شکست برخی از آشکارترین سؤالات موجود در جهان هستند و در مورد شخصیت شخصی که با او صحبت می کنید بحث می‌کنند.
  • چه چیزی خلق کرده اید که بیشتر به آن افتخار می کنید؟ اکثر مردم مایلند در مورد دستاوردهای خود صحبت کنند و این سؤال به شما کمک می کند تا بفهمید که یک فرد در زندگی خود به چه چیزی افتخار میکند.
  • بهترین چیزی که از پدر و مادرتان گرفتید چیست؟ برای روشن شدن این موضوع، این سوال می تواند به معنای یک هدیه، یک ویژگی شخصیتی یا یک درس مهم زندگی باشد. این سوال اغلب ماهیت رابطه پاسخ دهنده با والدین خود و نحوه نگاه آنها به دوران کودکی خود را در گذشته آشکار می کند.
  • یکی از مسئولیت هایی که واقعاً آرزو می کردید نداشتید چیست؟ این سوال راهی سریع برای فهمیدن اینکه مردم چه چیزهایی را بارهای غیرضروری در زندگی‌شان می‌دانند است و می‌توانند از تحمیل (تغییر شغل) تا خودآزاری (ای کاش خانه نمی‌خریدم) متغیر باشد.

در کل مشاوره ی پیش از ازدواج به زوج ها در ابتدای آشنایی توصیه میشود. چون در جلسات مشاوره از زن و مرد تست هایی ویژه گرفته می شود ومقایسه ی نتایج تست ها میتواند آینده ای را تصویر کند که پس از ازدواج چگونه خواهد بود. در این مقاله به بررسی ضرورت مشاوره پیش از ازدواج پرداخته ایم.

سه نکته اساسی در شناخت فرد متقابل

در رابطه سالم جهت شناخت فرد متقابل باید به سه نکته توجه کنید. تمامی روابطی که به درستی پیش بروند و سالم باشند باید سه اصل اساسی را داشته باشند. یعنی اگر با فردی در ارتباط هستید که باید یک دیگر را بشناسید، اگر این سه مولفه در روابطتان نبود پس با شخص درستی در ارتباط نیستید. مولفه‌ ها عبارت هستند از:

  • احترام متقابل به فرد
  • اعتماد متقابل به فرد
  • محبت متقابل به فرد

در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری در مورد هر جزء پرداخته شده است. به صورت خلاصه باید گفت که یک رابطه سالم و درست شامل موارد زیر می‌ باشد که در مورد هر کدام توضیح مختصری داده شده است.
احترام متقابل به فرد
احترام گذاشتن به فرد مقابل در یک رابطه به این معنی است که او برای شما ارزش بالایی قائل است. وقتی به دیگری احترام گذاشته می‌ شود، تحسین بهترین ویژگی از شخصیت او در نظر گرفته می شود.
اعتماد متقابل به فرد
اعتماد گذاشتن به یک دیگر، به این معنی است که یک دیگر را تایید می کنید و هم دیگر را قبول دارید. اگر یکی از شما بگوید که یک کاری را انجام خواهد داد، خیال شما راحت است و مطمئن می‌ شوید که حتما آن کار عملی خواهد شد. اگر آن کار به درستی انجام نشود یا فرد اشتباهی مرتکب شود، طرف مقابل انتظار دارد که با او راستگو باشد و اعتمادش را جلب کند. حتی اگر راست گویی او موجب ناراحتی و یا رنجش شود، باز هم فرد مقابل برای آن ارزش قائل خواهد بود.
محبت متقابل به فرد
مهر و محبت و یا مهربانی کردن در رابطه سالم و درست هم چنان بین دو نفر رواج خواهد داشت. اگر دو نفر در یک رابطه درست با شناخت و آگاهی یک دیگر را انتخاب کنند، دیگر نیاز نیست مدام خود را به طرف مقابل یادآوری کنند و همیشه حرف‌ های محبت آمیز بزنند. این زنجیره مدام در بین دو نفر وجود دارد. گاهی این محبت به صورت لفظی و گاهی هم با برقراری رابطه جنسی در زمان ازدواج وجود دارد. اگر فردی مدام به محبت روی آورد و بیش از حد آن را نشان دهد، سبک‌ های دلبستگی نا ایمن دارد که باید با راهنمایی های مشاور و یا متخصص آن مشکل را حل کند.

چرا باید طرف مقابل را کامل بشناسیم؟

چرا باید طرف مقابل را کامل بشناسیم؟

هر انسانی ذاتا تمایل دارد که یک روابط مطلوبی با دیگران داشته باشد. اگر این روابط سالم و درست باشند، بهداشت روانی فرد هم حفظ خواهد شد. وقتی دو فرد از یک دیگر حمایت می کنند، هم دیگر را تشویق می کنند، یک رابطه مثبت و درست بین آن ها شکل می گیرد. در مقاله گفتگو سالم در روابط فردی و اجتماعی چیست از روژمان  می توانید مطالب مرتبط را بخوانید. یک رابطه سالم می تواند شخصیت هر شخص را رشد و پروش بدهد. به طور قطع می توان گفت هیچ احساسی وجود نخواهد داشت که در فراز و نشیب زندگی خود، توسط یک فرد مطمئن تشویق شوید و همراه داشته باشید.

با انتخاب درست فرد مقابل، اعتماد به نفس و همین طور عزت نفس شما شکل درستی گرفته و افزایش خواهد یافت. همین رابطه درست به شما کمک می کند تا در مسیر های بهتری گام بردارید و پله به پله به موفقیت های گوناگون نزدیک شوید.

سخن آخر

ارزیابی‌های لازم برای شناخت فرد متقابل می‌تواند متفاوت و بسیار زیاد باشد. شما با گفتگوی بیشتر در مورد شخصیت طرف مقابل می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به او به دست آورید. برای رابطه‌ی درست داشتن و شناخت و بررسی رفتار و عملکرد فرد مقابل و همچنین خودتان، می‌توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک روژمان مشاوره و راهنمایی دریافت کنید. مشاوران دلسوز کلینیک با تجربه بالا شما را تا انتها همراهی خواهند کرد و دید شما را نسبت به مسائل و شرایط گوناگون گسترش می‌دهد. برای تعیین نوبت مشاوره می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• سوالات لازم برای شناخت فرد متقابل

gentlemansgazette

liebertpub

dx.doi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *