سوالاتی که در جلسه اول آشنایی باید پرسید

آیا شما هم وقتی به روز موعود اولین قرار ملاقات فکر می‌کنید، استرس می‌گیرید؟ قرارهای اول می‌تواند ناخوشایند، اعصاب خردکن، هیجان‌انگیز، فاجعه‌آمیز یا حتی فوق‌العاده باشند. همه ما تا به حال می‌دانیم که اگر می‌خواهید در اولین برخورد مثبت و خاطر جمع بمانید، بهتر است از موضوعاتی مانند مذهب، سیاست و مواردی از این قبیل اجتناب کنید. در حالیکه روبروی هم نشسته‌اید منتظر هستید تا چه سوالاتی مطرح کنید. ما در این مقاله برترین سوالاتی را که متخصصان پیشنهاد داده‌اند را برایتان مطرح کرده‌ایم. برای مقابله با استرس و حتی مشورت در مورد روابط خود و شریک عاطفیتان، می‌توانید از مشاوران مجرب و دلسوز کلینیک روژمان کمک بگیرید.

میتوانید مقاله ی ویژگیهای روابط ناسالم از روژمان را بخوانید تا در صورت قرار گرفتن در رابطه ای ناسالم، سریع بتوانید آن را تشخیص دهید.

در جلسه اول آشنایی چه سوالاتی مطرح می‌شود؟

در جلسه اول آشنایی چه سوالاتی مطرح می‌شود؟

در اینجا لیستی از چند سوال مهم برای پرسیدن در اولین قرار وجود دارد:

1. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
ممکن است این یک سوال بدیهی باشد، اما ساده ترین راه برای برقراری ارتباط با کسی، این است که او را مجبور کنید درباره خودش صحبت کند. در مورد سرگرمی‌ ها، علایق آن ها بپرسید… آیا آن ها از فعالیت هایی مانند ورزش، نقاشی، گذراندن وقت در بیرون، خواندن یا رقصیدن لذت می برند؟ شاید کاری را پیدا کنید که هر دو از انجام آن لذت می‌برید و اگر این رابطه به خوبی پیش برود، می‌تواند ایده‌ای برای قرار دیگری در آینده باشد.

2. چند حقیقت جالب درباره خودتان بگویید.
از او بخواهید تا چیزهای جالبی را که در شخصیت خود می‌بیند برایتان بازگو کند. این حقیقت‌ها به شما کمک می‌کند تا ببینید با چه کسی روبرو هستید و چه شخصیتی دارد. به طور کامل به او گوش دهید و وانمود کنید که مایلید تمام حقایق مربوط به او را بدانید. مثلا ممکن است بگوید من نیمه‌ی شب فیلم‌های ترسناک می‌بینم یا هیچ علاقه‌ای به سینما آمدن و گردش ندارم.

3. چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید یا آرزو می‌کنید در آن بهتر بودید چیست؟
این یک نوع سوال بسیار گسترده است، امیدها و رویاهای شما چیست؟ پرسیدن اینکه آیا چیز خاصی وجود دارد که می‌خواهند یاد بگیرند یا تمرین کنند، این موضوع را وارد سطح جدیدی می‌کند. این‌ گونه شما با هدف‌های او آشنا می‌شوید و تا حدودی از برنامه‌های او باخبر خواهید شد.

4. آیا ترجیح می دهید…؟
سوال خود را طوری طرح کنید که چند گزینه‌ای باشد. ترجیح می دهی…؟ این قبیل سوالات راه حل خوبی هستند، به خصوص در اولین قرار ملاقات. وقتی این سوالات را مطرح می‌کنید علاوه بر اینکه او پاسخ می‌دهد شما هم می‌توانید نظرات خود را بیان کنید. برای مثال می‌توانید بگویید آیا ترجیح می دهید به ساحل بروید یا کوه؟ در یک ترن هوایی گیر کنید یا به طرز وحشتناکی در یک جنگل بزرگ گم شوید؟

 آیا فرد شوخ طبعی هستید؟

5. آیا فرد شوخ طبعی هستید؟
اگر طرف شما شخصیتی داشته باشد که بتوان با او شوخی کرد و راحت بود، پس می‌توانید رابطه‌ای راحت تر با او داشته باشید. در این حالت رابطه ای نزدیک تر و صمیمی‌ تر با او خواهید داشت.

6. چیزی که شما را آزار می دهد چیست؟
در مورد چیزهایی که اعصاب شما را به هم می زند صحبت کنید. از طرف خود بپرسید چه چیزی او را آزار می دهد. آیا عموماً آرام و راحت هستند، یا تمایل دارند که تنش داشته باشند و به راحتی استرس داشته باشند؟ شما با پیدا کردن جواب آن‌ها متوجه می‌شوید که چه چیزی او را آزرده خاطر می‌‌کند تا آن را تکرار نکنید.

7 شرم آورترین اتفاقی که برای شما پیش آمده است چیست؟
ببینید آیا آنها راحت هستند که برخی از به یاد ماندنی ترین لحظات شرم آور خود را با شما به اشتراک بگذارند. صحبت در مورد لحظات ناخوشایند ما نشان دهنده فروتنی، آسیب پذیری و حس شوخ طبعی است. اگر طرف مقابل شما به این سوال پاسخ دهد می‌توانید مطمئن شوید که او مشکلاتش و بحران‌هایی که داشته است را با شما در میان خواهد گذاشت.

8. مکان مورد علاقه شما کجا است؟
آیا آنها یک مقصد برای تعطیلات مورد علاقه خود دارند؟ آیا آنها جایی را می‌شناسند که برای تفریح رفته باشند؟ آنها مکانی مخفی دارند که بتوانند برای استراحت و فرار از دنیا به آنجا بروند؟ شما با این طرح از سوالات نگاهی اجمالی درباره‌ی علایق فرد مقابل خود پیدا خواهید کرد و می‌توانید او را نسبت به خود مقایسه کنید.

9. افراد خاص در زندگی شما چه کسانی هستند؟
از فرد مقابل خود بخواهید در مورد خواهر و برادر، بهترین دوستان، پدربزرگ و مادربزرگ یا حتی حیوانات خانگی خود صحبت کند. یک راه خوب برای دیدن شخصیت یک نفر این است که به نحوه صحبت آنها در مورد دیگران توجه کنید. این سوال همچنین به شما نشان می‌دهد که چه افرادی بیشترین تأثیر را در زندگی طرفتان داشته‌اند و چه کسی به آنها کمک کرده تا به فردی که امروز هستند تبدیل شوند. خیلی زیباست که به کسی گوش کنید که شخصی را که دوستش دارد توصیف می‌کند. یکی از چیزهای مورد علاقه در این دنیا تماشای آن نور کوچک است که در چشمان کسی وقتی داستانی درباره دوست یا یکی از عزیزانش تعریف می‌کند، می‌نشیند.

10. در زندگی خود به چه چیزی افتخار می‌کنید؟
آیا او به دستاوردهای خود افتخار می کند؟ آیا به محض اطلاع از ترفیع جدید با مادرش تماس می گیرد؟ از او بپرسید که چه تصمیماتی گرفته‌اند که واقعاً از آن خوشحال هستند. همچنین می‌توانید بپرسید آخرین باری که جایزه گرفتند چه زمانی بوده است. این به شما کمک می‌کند تا برخی از چیزهایی را که واقعاً برای او ارزش هستند و برخی از چیزهایی را که فرد مقابلتان برایش سخت تلاش کرده اند را بشناسید.

خواسته شما از این رابطه چه می باشد؟

11. خواسته‌ی شما از این رابطه چه می‌باشد؟
در این مرحله شما می‌توانید از طرف مقابل بپرسید که در یک رابطه به دنبال چه چیزی هستید؟ ممکن است او بگوید که حالا برای این سوال زود است. اما شما با این سوال تکلیف خود و طرف مقابلتان را مشخص خواهید کرد. در اینجا متوجه می‌شوید که او قصد جدی با شما دارد یا فقط به دنبال خوش گذرانی و تفریح است. اگر جواب او از نیت این رابطه با شما جدی بود فورا خوشحال نشوید که شما را دوست دارد. این فقط به شما کمک می‌کند که بدانید باید بیشتر راجع به او فکر کنید یا دیگر نیازی نیست. میتوانید مقاله ی ضرورت مشاوره پیش از ازدواج از روژمان را بخوانید.

12. آیا احساس هر دوی شما برای ازدواج مثبت است یا خیر؟
یکی از بهتربن و مهم ترین پیشنهاد های ما برای سوالات مناسب در زمان خواستگار آن است که هر جفت شما ایده ازدواج را دارید یا خیر؟ از احساس طرف مقابل خود درباره ازدواج بپرسید و با چندین سوال متوالی از نوع جواب های او مطمئن شوید. با این سوال حتی متوجه خواهید شد که چه رویا ها و یا آرزو هایی برای پیشرفت و یک زندگی پر از آرامش دارد. اگر هر دوی شما نسبت به ازدواج و ایده های مربوط به آن، نظرات موافقی داشته باشید، می توان گفت که از رابطه خوبی برخوردار خواهید شد. فراموش نکنید که در جلسه اول آشنایی نیازی نیست مستقیم بر روی نظر خود پافشاری کنید. برای مثال اگر احساس می کنید فرد مقابل را دوست ندارید مستقیم بگویید اما زمان بدهید تا یک دیگر را بیشتر بشناسید. در اولین جلسه هیچ کس تمام ویژگی های شخصی و رفتاری خود را بروز نمی دهد و یک شخصیت نمادی خواهد داشت.

13. با والدین خود و طرف مقابل نیز صحبت کنید.
شاید فکر کنید که دیگر صحبت کردن با والدین قدیمی شده و کاربردی نخواهد داشت. بله می توان گفت این یک روش قدیمی است اما واقعا پیشنهاد می شود که حتما قبل از ازدواج این صحبت‌ ها را با والدین انجام دهید. اگر بعد از تایید با طرف مقابل، بتوانید با والدین او صحبت کنید و احساس خود را نسبت به شریکتان در آینده بیان کنید، این می توان یک راه روشنی بخش برای آینده شما باشد. برخی از پیشنهادات خود را با والدین ها در میان بگذارید. همین گونه صحبت و حرفای معمولی می تواند میران پایداری رابطه شما را مشخص کند.

14. در رابطه با حلقه و یا هر وسیله ای که می خواهید بخرید، مشورت کنید.
برای این مرحله کافی است دیدگاه خود را نسبت به خرید کردن لوازم مورد نیاز مانند حلقه و غیره بیان کنید. شاید فکر کنید که در خواستگاری جای این صحبت ها نیست و طرف مقابل شاید شما را فردی مادیاتی بداند. اگر می توانید عکس چند وسایل مهم را نشان دهید و با هم تبادل نظر داشته باشید. شاید در همین حین متوجه شدید که هیج نقطه عطفی در بین نظرات و پیشنهادات ندارید. یا می توانید یک روز را معین کنید که برای دیدن و یا خرید و گشت و گذار به بیرون بروید و از سلایق هم باخبر شوید.

15. پیشنهادات یک دیگر را بررسی کنید.
درباره هر موضوعی که صحبت می کنید سعی کنید انتقاد پذیر باشید و هم انتقاد کنید. پیشنهادات و نظرات خود را ساده و شفاف بیان کنید و از اظهار نظر خود درباره هر چیزی نگران نباشید. همین روند انتقاد کردن می تواند یک بینش عالی نسبت به رفتار و افکار فرد مقابل به شما بدهد. شاید طرف مقابل شما یک فرد درونگرا و یا برونگرا باشد که با تعدادی سوال در مورد علایق مختلف به آن پی خواهید برد. دقت کنید که لازم نیست حتما وارد خیلی از مسائل جزئیاتی شوید و تنها چند سوال ساده می تواند یک بینش دقیق و درست در این مورد به شما بدهد.

مطالب مرتبط:

مشاوره پیش از ازدواج چگونه انجام می شود؟

روش های گفتگوی سالم در روابط فردی و اجتماعی چیست؟

سخن آخر
ملاقات اول با فردی که تابحال با او قرار نداشته‌اید، می‌تواند خیلی استرس زا باشد. اما اصلا نگران نباشید و با اعتماد به نفس و اطمینان جلو بروید و سوال‌هایی که در بالا ذکر شد و مد نظرتان است را بپرسید. به این نکته توجه کنید که همیشه همه ی افراد جواب صادقانه نخواهند داد و شما باید نسبی جواب‌ها را در نظر بگیرید. گاهی افراد فقط نقش بازی می‌کنند و جوابی می‌دهند تا شما را راضی نگه دارند؛ لذا احتیاط کنید و در قرار اول به طور کامل اطمینان نکنید. برای مشاوره بیشتر در مورد روابط خود، مشاورین و متخصصین کلینیک روژمان پاسخگوی مشکلات و راهنمای شما در هر مرحله از زندگی هستند. برای سوالات و اطلاعات بیشتر از شرایط و جلسات مشاوره می‌توانید با متخصصان این مجموعه در ارتباط باشید و از طریق نوبت گیری آنلاین یا تماس با کلینیک جهت تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید.

سوالات، نظرات و تجربیاتتان را در قسمت دیدگاه های این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:
• سوالات لازم در جلسه اول ملاقات

bustle

stylecaster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *