روابط ناسالم چه ویژگیهایی دارند؟

شما از کجا متوجه خواهید شد که رابطه شما با شریک عاطفیتان ادامه دار خواهد بود؟ احتمالا شریک عاطفی خود را خیلی دوست دارید، اما بیشتر از خوشحالی و حس خوب، مدام به شما تنش و استرس وارد می‌شود. شاید شما را از مستقل بودن و نزدیک شدن به رویاهایتان باز می دارد. در ادامه ویژگی‌های روابط نامناسب آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی رابطه‌ی مناسب می‌توانید از مشاوران و متخصصان باتجربه و کارآمد کلینیک روژمان کمک بگیرید.

مقاله ی مشاوره پیش از ازدواج چگونه انجام می شود از روژمان را بخوانید.

رابطه نامناسب چیست؟

در یک رابطه سالم و مناسب، همه چیز به نوعی به خوبی پیش می رود. به طور معمول، طبیعی است که هر از گاهی با شریک عاطفی خود هم اختلاف نظر داشته باشید یا با دست انداز های دیگری در جاده زندگی مواجه شوید، اما معمولا با یک دیگر تصمیم می گیرید، به راحتی و بدون هیچ مشکلی در رابطه با مشکلاتی که برایتان پیش می آید صحبت می کنید و واقعا از همراهی کردن یک دیگر لذت می برید.

اما روابط نامناسب و یا ناسالم داستان دیگری دارد. به گفته ژور ال کارابالو، درمانگر روابط بین زوجی، در یک رابطه نامناسب، ممکن است پس از گذراندن وقت با شریک زندگی خود، به طور مداوم احساس خستگی یا ناراحتی کنید؛ این می تواند نشان دهد که برخی معیار ها باید در روابط شما تغییر کنند.

رابطه نامناسب چیست؟

شاید این رابطه نامناسب دیگر اصلا برای شما لذت بخش نباشد، اگر چه ممکن است شما هنوز هم شریک زندگی خود را دوست داشته باشید. بنا به دلایلی، به نظر می رسد همیشه به روشی اشتباه یک دیگر را قضاوت می کنید یا به نظر نمی رسد که از بحث بر سر مسائل جزئی که ارزشی ندارند دست بردارید. حتی امکان دارد به جای این که مانند گذشته منتظر شریک عاطفی خود باشید و از دیدن او ذوق کنید، از دیدن او وحشت خواهید داشت.

در ادامه مقاله، ما برخی از نشانه‌ های بارز نامناسب در یک رابطه ناسالم را بررسی می‌ کنیم، به‌ علاوه اگر هر یک از این نشانه‌ ها را در خود یا شریک زندگی‌ خود تشخیص دادید، حتما به یک مشاور یا روانشناس متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

روابط نامناسب چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر رابطه شما، تأثیرات منفی روی شما داشته باشد، ممکن است برای شما ناسالم باشد. شما باید ارزیابی کنید که چه چیزی باید تغییر کند و چگونه آن را انجام دهید. اگر هیچ اتفاق مثبتی در رابطه شما نمی‌افتد، شاید وقت آن رسیده است که به فکر چاره ای برای رابطه‌ خود باشید.
در اینجا برخی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کنید.

ویژگی های روابط ناسالم

1. شما را تحت تأثیر قرار می دهد تا به عادت های مخرب روی آورید.
اگر قبلاً خصوصیات اخلاقی سالمی داشتید اما اکنون به لطف وجود شریک زندگی خود، آنها را کنار گذاشته‌اید، پس در مسیر نادرستی قرار دارید. به عنوان مثال می توان به سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر اشاره کرد؛ زیرا شریک زندگیتان شما را تشویق کرده است که به گروه او و برخی از دوستانتان بپیوندید و مصرف مواد و سیگار را تجربه کنید.

2. رابطه را مدام پنهان می‌کند.
اگر شریک عاطفیتان شما را به خانواده و دوستانش معرفی نکند یا بگوید که شما دو نفر باید رابطه خود را مخفی نگه دارید، قطعاً چیزی در این رابطه اشتباه است. آیا به این دلیل است که او نمی خواهد با شما ارتباط داشته باشد یا به رابطه شما افتخار نمی کند؟ یا به این دلیل است که او از شخص دیگری خوشش می‌آید و از شما پنهان می‌کند؟

3. رابطه‌ی شما شفافیت و اعتماد لازم را ندارد.
اگر مدام دچار شک و تردید هستید که شریک عاطفی شما در فضای مجازی دنبال کسی است؛ یا در فکر این هستید که نکند به شخص دیگری علاقه‌مند شده باشد، نشان می‌دهد که این رابطه شفافیت و اعتماد لازم را ندارد. اگر شریک عاطفیتان مدام شما را کنترل می‌کند و تلفن همراهتان را چک می‌کند یعنی اعتماد لازم را نسبت به شما ندارد.

4. توسط افرادی که به شما اهمیت می دهند حمایت نمی شوید.
اگر خانواده، دوستان یا دیگرانی که واقعاً شما را دوست دارند از رابطه شما حمایت نمی‌کنند، باید دلیل آن را بپرسید. شاید آنها چیزی را در رابطه شما یا شریک زندگیتان ببینند که ناپسند است. البته از آنجایی که آنها به شما اهمیت می دهند، نمی‌خواهند که شما در روابط ناسالمی باشید و عرصه را بر خود تنگ کنید.

5. آزار جسمی، کلامی، عاطفی، روانی و یا جنسی در رابطه شما وجود دارد.
دعوا کردن به عنوان یک زوج طبیعی است، اما اگر قبلاً شامل یک یا چند نوع خشونت فیزیکی و روانی باشد، بدون شک این رابطه ناسالم است. اگر این رابطه زودتر متوقف نشود، سوء استفاده‌ها تا زمانی که به شما آسیب جدی وارد نکنند، عادی می‌شوند. ازدواج با آن شخص علیرغم این‌ که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرید مانند این است که خود را به زندان انداخته باشید.

6. خواستار انحصار وقت و توجه
رابطه‌ای که تمام وقت و توجه شما را می طلبد سمی است. این به شما اجازه نمی‌دهد که به عنوان یک فرد رشد کنید؛ زیرا آن‌قدر درگیر یکدیگر هستید که دیگر زمانی برای کشف فرصت‌ها و تلاش سخت برای ارتقاء ندارید. همچنین منجر به مالکیت و حسادت می شود.

7. شما را از سایر عزیزانتان دور می‌کند.
در رابطه با شماره 6، یک رابطه ناسالم می تواند شما را از خانواده و یا دوستان خود دور نگه دارد. این موضوع به دلیل این است که برای آنها وقت از دست می دهید زیرا دنیای شما حول محور شریک زندگی خود می چرخد، یا به این دلیل که رابطه شما باعث درگیری با آنها می شود.

8. رابطه‌ی شما جهت روشنی ندارد.
اگر شما و شریک زندگیتان هرگز درباره آینده خود با هم صحبت نکرده‌اید، پس دلیل آن را بپرسید. آیا رابطه شما مقید به ازدواج و تشکیل خانواده است یا صرفاً برای لذت و همراهی فعلی است؟ اگر جهت گزینه‌ی دومی باشد، قطعاً ناسالم است زیرا تعهد مطمئنی وجود ندارد.

9. شما را از اولویت‌هایتان منحرف می‌کند.
یک رابطه سالم جهت کمک به شما برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر است. با این حال، اگر این رابطه حواس شما را از مسئولیت پذیری منحرف می‌کند، سالم نیست. مثلاً به دلیل تماس‌های شبانه دیر وقت و خواب‌آلود آمدن به دفتر، ناتوانی در مطالعه برای امتحانات به دلیل قرار ملاقات و ناتوانی در برقراری ارتباط با والدینتان به دلیل اینکه بیشتر از بودن با معشوق خود هیجان زده هستید؛ رابطه‌ی ناسالم و نادرستی است.

10. شریک عاطفیتان به شما احترام نمی گذارد.
اگر شریک زندگی‌تان در ملاء عام شما را خجالت‌زده کند یا مجبورتان کند کارهایی را انجام دهید که دوست ندارید، مانند داشتن رابطه جنسی، رابطه شما فاقد احترام است. یکی دیگر از حالت‌های بی احترامی به شخصیت شما، معاشقه با شخص دیگری است، حتی در مقابل شما.

11. بین شما رقابت وجود دارد.
شریک زندگی شما باید یکی از حامیان اصلی شما باشد، اما اگر احساس می‌کنید که هر زمان که از دستاوردهای او پیشی گرفتید و او از پیشرفت شما خوشش نیامد، شاید شما را به عنوان یک رقیب در نظر بگیرد. اگر شما هم همین احساس را نسبت به او دارید، پس باید به این فکر کنید که آیا آنچه نسبت به یکدیگر دارید عشق است یا فقط رقابت.

12. این رابطه هیچ گونه امنیت یا تضمینی ندارد.
اگر شریک زندگی‌تان گفتن «دوستت دارم» برایش سخت است، شاید مطمئن نباشد که چه احساسی نسبت به شما دارد. علاوه بر این، اگر چندین بار او را در حال معاشقه با دیگران مشاهده کرده‌اید و این باعث می شود در رابطه خود احساس ناامنی کنید، شاید بهتر باشد بلافاصله او را ترک کنید.

13. در رابطه شرط می‌گذارد.
عشق بی قید و شرط به این معناست که شما با یک نفر بمانید، چه او نیازهای شما را برآورده کند چه نکند. اگر شریک عاطفیتان شما را تحت فشار قرار می‌دهد که کسی باشید که می‌تواند به او افتخار کند و اگر انتظارات او را برآورده نکنید شما را به جدایی تهدید می‌کند، پس او واقعاً شما را دوست ندارد. فردی که واقعاً شما را دوست دارد، به خصوص در زمان های اوقات فراغتتان همراه شما خواهد بود.

14. باعث می‌شود به خودکشی فکر کنید.
اگر رابطه فعلی شما باعث استرس و افسردگی زیادی برای شما شده است تا حدی که افکار خودکشی داشته باشید، شاید وقت آن رسیده است که کمی فاصله بگیرید. این نوع رابطه از نظر روانی و عاطفی ناسالم است و اگر بگذارید همینطور بماند ممکن است شما را به بحران‌های جدی و خطرناکی بکشاند.

عشق واقعی بهترین حس‌ها را در شما به ارمغان می‌آورد

یک رابطه سالم می‌تواند به شما انگیزه دهد که فرد بهتری باشید. این نوعی مشارکت است که به دنبال کمک به یکدیگر در زمینه های مختلف زندگی از لحاظ فیزیکی، اجتماعی، فکری، عاطفی، مالی و معنوی است. این نوع عشق سالم و رابطه‌ درست یک تأثیر مثبت کلی بر وجود شما دارد.

اگر رابطه فعلی شما اثرات معکوس دارد، بهتر است در مورد وضعیت خود با یک مشاور صحبت کنید. می توانید با ارزیابی مسائل در رابطه خود شروع کنید و سپس برای حل آنها برنامه ریزی کنید. اگر مورد ناامید کننده‌ای در رابطه شما است و به نظر غیرممکن می‌آید که بتوان آن را برطرف کرد، پس شاید رها کردن بهترین گزینه باشد.

مقاله ی مشاوره ضرورت مشاوره پیش از ازدواج از روژمان را بخوانید.

چگونه می توان رابطه نامناسب را مدیریت کرد و جلو برد؟

چگونه می توان رابطه نامناسب را مدیریت کرد و جلو برد؟

همان طور که گفته شد ترمیم کردن یک رابطه نامناسب به زمان، صبر و تلاش زیادی نیاز دارد. با توجه به این که اکثر روابط نامناسب اغلب بر اثر مشکلات طولانی مدت در رابطه فعلی یا در نتیجه مشکلات رسیدگی نشده از روابط قبلی ایجاد می شود، ترمیم آن راحت به نظر نمی رسد. در ادامه برخی راهکارها آورده شده است که می تواند به شما در تغییر دادن اوضاع کمک شایانی کند.

۱. زیاد خود را در گذشته نگه ندارید.

به طور حتم وقتی که می‌ خواهید یک رابطه نامناسب یا ناسالم را ترمیم کنید، یک فلش بک می زنید و به گذشته و رویدادهای قبلی می پردازید. اما دقت کنید که نباید تنها به این مرحله تکیه کنید. اگر مدام بخواهید که برای هر چیزی، به گذشته برگردید و روی جنبه های آن مقاومت کنید، این امر بسیار اشتباه خواهد بود. این کار فقط شما را پر از استرس و تنش، نا امیدی و در نهایت ناکامی برای ترمیم رابطه می کند.

۲. سعی کنید زیاد بر شریک عاطفی خود سخت نگیرید.

کارابالو، مشاور و درمانگر روانشناس، معتقد است که سعی نکنید شریک عاطفی یا زندگی خود را به طور مداوم برای تمامی مشکلات سرزنش کنید و او را مقصر بدانید. به این دقت کنید که شاید او در محل زندگی خود یا روابط دوستانه اش دچار سختی و مشکل شده است و همین بر روی روابط بسیار تاثیرگذار است. البته هر گونه چالشی باعث نمی شود که شریک عاطفی شما مداوم رفتار بد داشته باشد؛ اما می تواند تاثیر چشم گیری روی روابطتان بگذارد. بهتر است یک جلسه با هم صحبت کنید که اگر در هنگام نارانتی هستید حتما هم دیگر را مطلع سازید تا دچار مشکل نشوید. در این صورت قضاوت های نادرست شما از بین خواهد رفت.

۳. از راهنمایی های یک روانشناس متخصص در این زمینه استفاده کنید.

این که هر دوی شما یک نظر مثبت نسبت به مشاوره گرفتن و راهنمایی داشته باشید بسیار گزینه خوبی می باشد. همین مورد قدم برداشتن در اصلاح یک رابطه است‌. باز بودن برای درمان می تواند نشانه خوبی باشد که اصلاح رابطه امکان پذیر است. با این حال، برای کمک به پیشبرد رابطه، در واقع باید برای برنامه ‌ریزی اولین قرار ملاقات، تلاش کنید. اول و آخر کسی که تصمیم می گیرد شما هستید، اما وجود یک راهنما می تواند کمک زیادی به شما کند. بینش و دید شما را نسبت به یک رابطه گسترده تر می کند و یک راهنمای عالی در کل مسئله های زندگی شما خواهد بود.

سخن آخر
هرگونه رابطه‌ای از رفتارهای مختلفی تشکیل می‌شود که به عنوان سالم یا ناسالم دسته‌بندی می‌شود. با این حال، رفتارها ممکن است برای افراد مختلف متفاوت به نظر برسد؛ آنچه برای شخصی توهین‌ آمیز است برای شخص دیگر سالم تلقی شود. اگر نگران هستید که رابطه‌ی شما سالم است یا خیر، یک قرار ملاقات با متخصصان و مشاوران کلینیک روژمان تعیین کنید. هیچکس سزاوار سوء استفاده و داشتن یک رابطه ناسالم نیست. برای اطلاعات بیشتر در مورد برقرای ارتباط صحیح و روابط درست می‌توانید از ما کمک بگیرید.

سوالات، نظرات و تجربیات خودتان را با ما در قسمت دیدگاه های همین مقاله به اشتراک بگذارید. برای تعیین وقت مشاوره میتوانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.

 

منابع:

• ویژگی‌های روابط ناسالم

inspiringtips

• رابطه‌ی نادرست با شریک عاطفی

bonobology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *