علائم و درمان اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟

علائم و درمان اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟

اختلال مازوخیسم جنسی در یک فرد زمانی اتفاق می افتد که هیجانات جنسی مداوم او ناشی از خیال‌ پردازی‌ ها، تمایلات یا رفتار مربوط به تجربه آسیب های فیزیکی یا روانی را در طول فعالیت جنسی تجربه‌ کند. این مورد می تواند جزء اختلالات جنسی دسته بندی شود. پیروی از الگوی هیجان جنسی همه ی شرایط یک اختلال روانی را ندارد مگر این که با ناراحتی شخصی قابل توجه یا آسیب شدید به خود و دیگران همراه باشد. اگر به مشاوره جنسی احتیاج دارید، با مشاوران کلینیک روژمان در ارتباط باشید. بهترین راه این است که درمانگری را پیدا کنید که به سلامتی شما متعهد باشد.

اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟

اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟

اختلال مازوخیسم جنسی زیر مجموعه ای از اختلالات پارافیلیک است. اختلال پارافیلیا علاقه زیاد و مداوم جنسی است که به اهداف یا فعالیت جنسی غیر معمول در فرد مربوط می شود. اختلالات پارافیلیک نوعی پارافیلی محسوب می شود که باعث ناراحتی در جسم و روح فرد، اختلال عملکردی و یا آسیب رساندن به خود یا دیگران خواهد شد. اکثر افرادی که دارای علایق جنسی مازوخیستی هستند یا تحت تأثیر سایر پارافیلیاها قرار دارند، آشفتگی یا آسیب های قابل توجهی را تجربه نخواهند کرد و این مورد به عنوان یک اختلال روانی دسته بندی نمی شوند.

شخصی که اختلال مازوخیستی دارد در رابطه با فعالیت های جنسی که شامل تحقیر کردن، کتک زدن، مطیع شدن یا به هر شیوه دیگری اذیت می شود، خیال‌ پردازی جنسی می‌ کند یا درگیر آن اختلال می‌ شود. اختلال مازوخیسم یک نوع بازی جنسی رضایت بخش برای افراد است که شامل تجربه کردن تحقیر یا تحمل دردهایی با عنوان اختلالات مازوخیسمی جنسی دسته بندی نمی شود. با این تعریفات ارزیابی کردن اینکه آیا چنین فعالیت هایی از ایمنی کافی برای فرد برخوردار هست یا خیر، مهم می باشد.

اختلال مازوخیسم جنسی در فرد تحت عنوان BDSM (اسارت کردن، انضباط، تسلط داشتن، تسلیم شدن، سادیسمی و مازوخیسمی) قرار خواهد گرفت که شامل کاوش کردن در پویایی درد به عنوان یک عنصری وابسته به عشق شهوانی است که در طول فعالیت جنسی صورت می پذیرد. اعمال اختلال مازوخیسم جنسی گسترده می باشد و فانتزی ها یا تمایلات BDSM بیان یک سری ناهنجاری های تحریک جنسی محسوب می شود.

آسفیکسیوفیلی چیست؟

یکی از علایق مازوخیستی جنسی، وجود آسفیکسیوفیلی یا علاقه به محدودیت تنفس است. خفگی، خفه کردن، یا ممانعت از حرکت آزادانه نفس یک رفتار جنسی خطرناک است. همچنین این اختلال می تواند بدون قصد آسیب رساندن جدی که منجر به مرگ می شود باشد. در این اختلال گاهی اوقات مراقبت کردن از مجاری تنفسی می تواند با توافق دو طرف انجام شود. اگر در اختلال مازوخیسم به جلوی گلو فشار وارد شود می تواند منجر به خفگی و آسیب رسیدن به نای طرف مقابل شود که بسیار خطرناک است.

علائم مازوخیسم جنسی چیست؟

شاید اکنون که با این اختلال آشنا شدید می خواهید بدانید که علائم مازوخیسم جنسی چیست؟ علائم اصلی اختلال مازوخیسمی، تحریک جنسی شدید و تکرار پذیر ناشی از تحقیر شدن، کتک زدن، مطیع شدن یا رنج کشیدن فرد است. این اختلال جنسی می تواند با خیال پردازی کردن ها، اصرار کردن یا رفتارهایی خاص آشکار شود. یک فرد مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی اغلب تنها زمانی قادر به برانگیختگی است که درد یا رنج وجود داشته باشد و ممکن است بر روی خیالات، تمایلات یا رفتارهای خود کنترل نداشته باشد.

بزرگسالانی که فعالیت جنسی دارند ممکن است از سکس خشن رضایت کافی داشته باشند یا با اعمال جنسی شامل تجربه تحقیر کردن یا درد تحریک بشوند. با وجود پریشانی روانی یا فعالیت غیر رضایت بخش، این برانگیختگی به عنوان یک اختلال روانی مازوخیسمی دسته بندی نمی شود. برای برآوردن معیارهای تشخیصی اختلال مازوخیسم جنسی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، معیارهای خاصی وجود دارد که باید رعایت شوند.

برای تشخیص علائم اختلال مازوخیسم جنسی باید:

  • حداقل شش ماه مداوم شخص علاقه مند به آسیب های جنسی باشد.
  • شامل برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن یا رنج کشیدن از طریق تخیلات، اصرار یا رفتار است.
  • شامل امیال یا تخیلات جنسی است که باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم می شود.

محرک ها و علل ایجاد اختلال مازوخیسمی جنسی چیست؟

محرک ها و علل ایجاد اختلال مازوخیسمی جنسی چیست؟

استفاده از پورنوگرافی که شامل تحقیر کردن یا به هر روش دیگری رنج کشیدن است گاهی اوقات یکی از ویژگی های مربوط به اختلال مازوخیسمی جنسی می شود. با این حال هیچ گونه روش قطعی در مورد علل یا محرک ایجاد اختلال مازوخیسمی جنسی وجود ندارد. همچنین، در حالی که سایر اختلالات روانپزشکی ممکن است همراه با اختلال مازوخیسم جنسی تشخیص داده شوند، این علت را نشان نمی دهد.

اختلال مازوخیسمی جنسی به طور معمول در سنین نوجوانی شروع می شود. میانگین سن شروع گزارش شده توسط افراد مبتلا حدود 19 سال است. برای افرادی که مبتلا به این نوع اختلال جنسی شده اند، غیر عادی نیست که در زمان بلوغ یا کودکی تخیلات مازوخیسمی جنسی را تجربه کرده باشند. افزایش سن به طور احتمالی همان اثر کاهنده را روی این نوع اختلال مازوخیسمی دارد که در سایر اختلالات مربوط به پارافیلیا دارد.

هیچ شیوع فزاینده ای از تجربه آزار جنسی در دوران کودکی در میان افرادی که مبتلا به اختلال مازوخیسم جنسی تشخیص داده شده اند، وجود ندارد. تحقیقات و مطالعات حاکی از این است که مردان بیشتر از زنان دچار اختلال مازوخیسمی می شوند.

نحوه تشخیص اختلال مازوخیسمی جنسی چگونه است؟

اختلال مازوخیسم جنسی معمولاً از طریق گزارش خود خواسته‌ ها، خیال‌ پردازی‌ ها یا رفتارهای ناراحت‌ کننده به یک پزشک سلامت روان تشخیص داده می‌ شود. با توجه به ماهیت غیر معمول تمایلات مازوخیستی، سردرگمی یا شرم ممکن است با تجربه تمایلات جنسی مازوخیستی همراه باشد، چه این تمایلات با معیارهای یک اختلال سلامت روان مطابقت داشته باشند یا نه.

بسیاری از افرادی که تحریک جنسی ناشی از تحقیر یا درد را تجربه می کنند، به دلیل این تمایلات، پریشانی را تجربه نمی کنند. برای کسانی که در نتیجه تمایلات مازوخیستی پریشانی را تجربه می‌ کنند، مراجعه به یک پزشک متخصص می‌ تواند به ارزیابی رفتار مضر ناراحت‌ کننده و اجرای اقدامات احتیاطی کمک کند. در طول دوره درمان، یک درمانگر متوجه می شود که معیارهایی برای طبقه بندی این تمایلات به عنوان یک اختلال سلامت روان رعایت شده است. و این اختلال در فرد چه زمانی منجر به بروز اختلال روان می شود.

درمان اختلال مازوخیسم جنسی چگونه می باشد؟

علایق اختلال مازوخیسمی جنسی احتیاجی به درمان ندارند مگر آن که باعث ناراحتی زیادی شوند. برای مبتلایانی که در نتیجه علایق جنسی دچار اختلال یا آشفتگی می شوند، روان درمانی می تواند گزینه مناسبی جهت درمان باشد.
همچنین نشان داده شده است که برخی از داروها در کاهش رفتار اجباری مرتبط با اختلال مازوخیسم جنسی در صورت استفاده همراه با روان درمانی موثر هستند.

سکس تراپی یا مشاوره جنسی

سکس تراپی یا مشاوره جنسی

مشاوره با یک درمانگر جنسی که در زمینه پارافیلیا متخصص است، یک رویکرد آگاهانه و بدون قضاوت را برای روان درمانی تضمین می کند. یک درمانگر جنسی یک تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی مفصل از فرد می گیرد تا عواملی را که به علایق مازوخیستی کمک می کنند و بیان آن را از طریق اصرار، خیال پردازی ها و رفتارها ارزیابی کند. درمانگر زمان شروع این اختلال و علل و علائم را بررسی خواهد کرد، به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت ها یا نشانه هایی که افکار یا تمایلات مازوخیستی را تشدید کرده است. مقاله ی چه زمانی باید به مشاوره جنسی مراجعه کرد را بخوانید.

درمانگر همچنین ممکن است ارزیابی کند و بر موارد زیر تمرکز کند:

  • برنامه ریزی ایمنی و کاهش آسیب برای به کارگیری هنگام درگیر شدن در فعالیت های BDSM
  • مهارت‌ های جهت‌ یابی تمایلات به هنگام ظهور و تمرین‌ های تمرکز حواس یا تکنیک‌ های خود آرام‌ بخشی برای کاهش پریشانی
  • شرایط روانی همزمان، مانند اختلالات خلقی یا بیش جنسی

مقالات مرتبط:

اختلال سادیسم جنسی

خودارضایی

سخن آخر

یک فرد مازوخیست کسی است که رضایت را از طریق درد و تحقیر یا لذت در انکار خود می یابد. به طور معمول اختلال مازوخیسمی با BDSM همراه می باشد. یک فرد دچار مازوخیسم جنسی کسی است که می تواند درد را به عنوان بخشی از یک رابطه جنسی دوست داشته باشد و فکر کند می تواند یک رابطه ی جدید و قدرتمندی داشته باشد.

اما انواعی از رابطه ی مازوخیسم وجود دارند که می تواند به زندگی شخصی و حرفه ای افراد آسیب وارد کند. یک فرد مازوخیست در روان‌ شناختی کسی می باشد که به دنبال روش‌ هایی برای آزار دادن خود در زندگی روزمره اش است. برای اینکه بدانید کسی مازوخیست است یا نه توصیه می کنیم از روانشناسان باتجربه کلینیک روژمان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

به صفحه ی روژمان در اینستاگرام سر بزنید.

منابع:
• ویژگی های مازوخیستی

mindbodygreen

• مازوخیسم چیست

dodychiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *