علائم ترس در کودک چیست؟

اینکه کودکان گاهی اوقات احساس ترس داشته باشند، امری طبیعی است. ترس احساسی است که باعث می‌شود کودکان محتاط شوند. به طور معمول مسائل جدید، مکان‌های پرسروصدا، یا غریبه و متفاوت شاید در ابتدا برای کودکان ترسناک باشند. از این‌رو به عنوان والدین این کودکان، با شناسایی علائم ترس در کودک خود بهتر می‌توانید به او کمک کنید.

به طور کلی در صورتی که فرزند شما دچار ترس و استرس است، تنها شما به عنوان والدین او می‌توانید به او احساس امنیت بدهید تا یاد بگیرد که چطور در برابر ترس خود مقابله کند. به هر اندازه که فرزند شما رشد کند، چیزهایی که از آنها می‌ترسد نیز تغییر می‌کنند. کلینیک روژمان در شناخت این ترس‌ها و علائم آنها شما را راهنمایی می‌کند.

شناسایی علائم ترس در کودک نوپا

شناسایی علائم ترس در کودک نوپا

برخی از انواع ترس‌ها در سنین خاصی رایج و طبیعی هستند ولی شاید علائم ترس در کودک شما با فرزند خواهرتان متفاوت باشد. پس می‌توان گفت شاید دو نفر از غورباقه بترسند ولی علائم متفاوتی از خود نشان دهند. علائم ترس حتی در نوزادان نیز قابل تشخیص است. کودکان در سنین پایین از آدم‌های غریبه ترس دارند.

نوزادان 8 تا 9 ماهه می‌توانند چهره افرادی که می‌شناسند را تشخیص دهند، بدین‌ترتیب از روبه‌رو شدن با افراد غریبه وحشت دارند. در واقع چهره‌های جدید می‌تواند باعث ترس آنها شود. علائم ترس در نوزادان با گریه کردن یا چسبیدن به والدین قابل مشاهده خواهند بود. نوزادان با چسبیدن به والدین خود احساس امنیت می‌کنند.

در برخی کودکان ترس از جدایی از والدین دیده می‌شود. در سنین 10 ماهگی تا 2 سالگی ممکن است فرزند نوپای شما نتواند از پدر یا مادر خود جدا شود و این جدایی دلهره و اضطراب زیادی برای او ایجاد کند. برای مثال این کودکان دوست ندارند والدینشان آنها را در مهدکودک تنها بگذارند یا هنگام خواب از آنها دور شوند.

شناسایی علائم ترس در کودک خردسال

شناسایی علائم ترس در کودک خردسال

بچه‌های خردسال قوه تخیل قوی دارند، بدین‌ترتیب ممکن است از چیزهای خیالی که در ذهن خود به وجود می‌آورند ترس داشته باشند. کودکان 4 تا 6 ساله تصورات قوی دارند از این‌رو شاید نتوانند واقعیت را از خیال خود تشخیص دهند. علائم ترس در کودک خردسال به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود.
برای مثال این کودکان خردسال ممکن است از هیولاهای ترسناک بترسند، یا کسی را در زیر تخت یا در کمد خود تصور کنند که از آن وحشت دارند. در برخی موارد کودکان خردسال ممکن است از تاریکی بترسند و نتوانند خواب خوبی را تجربه کنند. حتی این ترس به درون خواب فرزند شما نیز نفوذ می‌کند و منجر به کابوس می‌شود.

صداهای بلند مانند رعد و برق یا حتی آتش بازی نیز می‌تواند دلهره و اضطراب زیادی در دل آنها ایجاد کند. به مرور زمان و با بزرگ‌تر شدن فرزند شما، به طور حتم ترس‌ها و نگرانی‌های او تغییر می‌کند. هر چه فرزند شما بزرگ‌تر شود بهتر می‌فهمد که هیولایی در زیر تخت او وجود ندارد و از این هیولا نیز ترسی نخواهد داشت.

شناسایی علائم ترس در کودک بالای 8 سال

زمانی که فرزند شما به 8 سالگی برسد، مرز بین کودکی و بزرگسالی را تجربه می‌کند. به قدری بزرگ شده که از هیولاهای زیر تخت خود نمی‌ترسد و به قدری کوچک است که همچنان از مسائل مهم زندگی می‌هراسد. ولی علائم ترس در کودک 8 سال به بالا به نوع ترس او نیز بستگی دارد.

در برخی موارد فرزند شما از رویدادهایی که در زندگی عادی رخ می‌دهد، ترس دارد. برای مثال ممکن است فرزند شما از حضور فرد غریبه‌ای در خانه خود ترس داشته باشد. یا زمانی که در مورد بلایای طبیعی اخباری به گوشش می‌خورد دچار ترس و اضطراب شود زیرا او می‌ترسد که خودش یا عزیزانش آسیب ببینند یا حتی بمیرند.

در برخی موارد فرزند شما شاید در مورد تکالیف مدرسه، نمرات یا مقایسه شدن با سایر دانش‌آموزان ترس و اضطراب داشته باشد. با ورود کودک شما به دوران نوجوانی به طور قطع ترس‌های اجتماعی نیز به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها فرزند شما اضافه می‌شود.

حتی ممکن است فرزندان نوجوان شما در مورد ظاهر خود یا اینکه آیا لباس مناسبی انتخاب کرده‌اند نیز ترس داشته باشند. در برخی موارد ارائه گزارش در کلاس درس، شرکت در اولین جلسه درسی، شرکت در یک آزمون بزرگ، یا حتی مسابقه‌ حرفه‌ای نیز باعث ترس فرزند شما می‌شود.

نحوه مقابله با علائم ترس در کودک

نحوه مقابله با علائم ترس در کودک

شاید برایتان سوال شود زمانی که با علائم ترس در کودک خود مواجه می‌شویم، چکار کنیم؟ شما به عنوان والدین فرزند خود می‌توانید با سخن نیز او را آرام کنید برای مثال به فرزند خود بگویید: مشکلی وجود ندارد، تو در امان هستی، من در کنار تو هستم. با این روش‌ها و حرف‌ها می‌توانید به فرزند مضطرب خود دلداری دهید.

فرزند شما برای دلگرم شدن نیاز دارد از حضور شما مطمئن شود. باید او را در آغوش بگیرید و سعی کنید با حرف و احساسات خود او را آرام کنید. با این کار فرزند شما به طور حتم احساس امنیت می‌کند. بنابراین با کنترل و مقابله با ترس فرزند خود می‌توانید به رشد او کمک کنید.

در ادامه ی این مقاله، مقاله ی چرا باید ترس در کودکان را جدی بگیریم از روژمان را بخوانید.

نتیجه‌گیری

در راستای آشنایی بیشتر با علائم ترس در کودک خود بهتر است از سلامت فیزیکی او مطمئن شوید، مشکلات او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند یا کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت حل مشکل مربوط به ترس او دست به کار شوید.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل ترس در کودک شما را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر کودک را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای مقابله با علائم و عوارض ترس در کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل ترس در کودکان پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. به منظور تعیین وقت مشاوره با متخصصین روژمان می توانید از طریق نوبت گیری آنلاین و یا تماس با کلینیک اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان مشکل ترس کودکان را حل کرد؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *