چرا باید ترس در کودکان را جدی بگیرید؟

تمام والدین به فرزندان خود می‌آموزند از خطرات خاص مانند آتش‌سوزی یا رد شدن از خیابان بترسند و محتاط باشند. در چنین مواردی اضطراب و ترس می‌تواند مفید باشد چون به محافظت از کودک در برابر آسیب کمک می‌کند. ولی در برخی موارد ترس در کودکان خودش باعث نگرانی و اضطراب والدین خواهد بود.

زمانی که کودکان از موقعیت‌ها و اشیایی می‌ترسند که بزرگسالان آنها را تهدید نمی‌دانند، کمی قضیه متفاوت می‌شود. منابع ترس با رشد کودک تغییر می‌کنند. برای مثال ترس از تاریکی یا هیولاهای زیر تخت ممکن است جای خود را به ترس از دزد یا خشونت بدهند. برخی از والدین نیز برای تربیت فرزند خود از روش ترساندن استفاده می‌کنند که به هیچ‌وجه روش مناسب نیست.اینجاست که اهمیت فرزندپروری صحیح در پرورش فرزندان مشهود می گردد. کلینیک روژمان توضیحات بیشتری در این مورد را برای شما شرح می دهد.

روش مقابله با ترس در کودکان

پنج روش مقابله با ترس در کودکان

بعضی از والدین از تکنیک ترساندن فرزند خود استفاده می‌کنند تا او را به کاری که درست است مجبور کنند. در حالی که این تکنیک به هیچ‌وجه تاثیر مثبتی ندارد و جواب نمی‌دهد. در ضمن نباید کودک خود را برای رویارویی با موقعیت‌های ترسناک مجبور کنید. ترس در کودکان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که والدین باید آن را جدی بگیرند.

با جدی گرفتن احساس فرزند خود می‌توانید او را تشویق کنید که در مورد مسائل ترسناک و اضطراب‌آور زندگیش با شما صحبت کند. حقایق را برای شما بازگو کند. در این صورت فرصتی برای مقابله با ترس نیز در اختیار او قرار می‌دهید. حمایت شما تا حد زیادی ترس کودک را از بین می‌برد.

توصیه می‌کنیم بدون توجه به آنچه فرزند شما از آن می‌ترسد، به او کمک کنید تا با ترس خود مقابله کند. برخی از کودکان بیش از هر چیزی از سایر افراد می‌ترسند. این نوع ترس نیز به طور حتم دلایلی دارد. در ضمن عوامل مختلفی می‌توانند ترس‌های عجیبی در کودک شما ایجاد کنند.

  • اگر کودک شما از دور شدن از شما می‌ترسد، بهتر است در خانه زمانی با او صحبت کنید که از شما دور است یا او را در اتاقی جدا از اتاق خود قرار دهید.
  • زمانی که از اتاق یا خانه خارج می‌شوید به کودک خود بگویید و زمانی که به خانه یا اتاق برمی‌گردید به او اعلام کنید. با این کار او به شما اعتماد می‌کند.
  • کودک را در شرایطی قرار دهید که با افرادی غیر از خانواده خود آشنا شود. به او اجازه دهید تا بفهمد حتی افراد غریبه نیز می‌توانند خوب باشند.
  • در صورت اضطراب کودک خود با او آرام صحبت کنید و سعی کنید به او اطمینان دهید.
  • اگر کودک شما برای مواجه با ترس خود گریه می‌کند، او را رها نکنید زیرا این موضوع سبب تشدید اضطراب او می‌شود.

دلایل ترس در کودکان

زمانی که کودک به سن 6 یا 7 ماهگی می‌رسد، وابستگی شدید به والدین خود پیدا می‌کند. به طوری که جدایی از والدین می‌تواند دلیل ترس در کودکان به حساب آید. حتی اگر این جدایی برای مدت کوتاهی باشد، باز هم کودک دچار ترس و اضطراب می‌شود. در نتیجه کودک این ترس خود را با گریه کردن نشان می‌دهد.

همچنین برخی از کودکان به قدری به اطرافیان خود وابسته هستند که از افراد غریبه ترس دارند. البته این نوع ترس‌ها ماندگار نخواهند بود و با گذر زمان کم کم از بین می‌روند. برخی از کودکانی که به تازگی یاد گرفته‌اند احساسات خود را درک کنند، ترس از کنترل احساساتی همانند خشم دارند. مقاله ی خشم در کودکان از روژمان را بخوانید.

دلایل رایج ترس در کودکان

در برخی موارد نیز فرزند شما دارای ترس‌های غیر منطقی است. برای مثال می‌ترسد در چاله بیوفتد یا از چاه توالت وحشت دارد. هر چه فرزند شما بیشتر در جهان حضور داشته باشد، فهرست ترس‌هایش بیشتر می‌شود. همان‌طور که گفتیم برخی از این ترس‌ها واقعی و برخی دیگر خیالی هستند. به طور معمول کودکان از موارد زیر وحشت دارند:

• تاریکی
• دزدی
• جنگ
• مرگ
• جدایی یا طلاق والدین
• موجودات ماورا طبیعی مانند ارواح و هیولاها

مقاله ی انواع ترس در کودکان از روژمان را بخوانید.

ترس در کودکان

ترس در کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

در بعضی از موارد کودک به قدری می‌ترسد که زندگی روزمره و بازی او دچار اختلال می‌شود. در صورتی که شاهد این اتفاق هستید و احساس می‌کنید فرزند شما دچار ترس‌های غیر منطقی یا فوبیا است، باید به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. ترس در کودکان یکی از حوزه‌های تخصصی برخی از روان‌شناسان است.
برای حل این مشکل باید به کودک خود آموزش دهید که چگونه اضطراب خود را مدیریت کند. حتی والدین نیز می‌توانند راهبردهای کمکی بسیاری به فرزندان خود پیشنهاد کنند. مراجعه به پزشک متخصص نیز می‌تواند روش درمان موثری باشد. در ضمن کمک گرفتن از حضور یک پرستار در زمان نبود شما در خانه می‌تواند تا حد زیادی از ترس کودک جلوگیری کند.

روانشناسان کودکان در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری دارند و با توجه به نوع ترس فرزند شما می‌توانند روش‌های مقابله کارآمدی را پیشنهاد دهند. فراموش نکنید گاهی ممکن است فرزند شما از مسائلی بترسد که جای هیچ ترس و نگرانی ندارند، از این‌رو باید به این نوع ترسهای کودک خود اهمیت زیادی دهید.

نتیجه‌گیری

در راستای آشنایی بیشتر با مسئله ی ترس در کودکان بهتر است از سلامت فیزیکی آنها مطمئن شوید، مشکلات آنها را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید. پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری فرزند یا کودک شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت حل مشکل مربوط به ترس غیر منطقی او دست به کار شوید. شناخت ویژگی های کودکان در این راه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند حل مشکل ترس در کودک را بررسی کنند. روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی هر کودک را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای معضل ترس در کودکان آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد راه‌ حل‌ چالش‌ها و حل معضل ترس غیر منطقی پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و حضوری با شما در ارتباط خواهند بود. جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تماس کلینیک و یا نوبت گیری آنلاین در سایت اقدام نمایید.
به نظر شما از چه طریقی می‌توان این مشکل را در کودکان حل کرد؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *