کمال گرایی در چه کسانی وجود دارد؟

کمال گرایی به نوعی یک خصوصیت اخلاقی به حساب می‌آید که فرد به طرز بی‌پایانی در جستجوی انواع دستاوردها و مسائل ظاهری است. البته نمی‌توان گفت این مسئله به نوعی نشان از ناسالمی افراد دارد ولی اگر شما از سلامت کامل برخوردار باشید به طور حتم می‌توانید برای خودتان انگیزه بسازید.

در ضمن با سلامت کامل روحی و روانی، شما می‌توانید در برابر تمام ناملایمات زندگیتان ایستادگی و مقاومت به خرج دهید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. در صورتی که از کمال‌گرایی نادرستی استفاده کنید بدون‌شک درگیر مسیر نامناسبی می‌شوید که باعث ناراحتی شما خواهد بود. با ما در کلینیک روژمان همراه باشید تا به بررسی علل و راهکارهایی برای رهایی از کمال گرایی بپردازیم.

چرا کمال گرایی سمی است؟

افراط در هر موضوعی باعث پیامدهای بدی می‌شود، حتی اگر شما در خوبی کردن نیز افراط کنید به طور حتم به نتیجه‌ای معکوس دست می‌یابید. از این‌رو افراط در هر چیزی حتی در کمال گرایی می‌تواند زندگی شما را درگیر مسائلی کند که هیچ ارزشی ندارند و تنها باعث دل‌مشغولی شما می‌شوند.

زمانی که افراد بیش از هرچیزی بر روی موفقیت خود تمرکز کنند در واقع درگیر بخش‌های مثبت زندگی هستند و این نوع کمال‌گرایی عواقب بدی به همراه ندارد ولی اگر افراد بیشتر بر روی دوری از شکست متمرکز باشند، به طور حتم درگیر مسائل درستی نیستند و این موضوع در بلند مدت پیامدهای بدی به همراه دارد.
اگر شما به طور دائم بر روی عدم شکست تمرکز کنید، بدون‌شک دچار جهت‌گیری منفی می‌شوید. در ضمن افراد کمال‌گرا به اخلاقیات بدی نیز دچار می‌شوند. برای مثال این افراد به عشق بی قید و شرط اعتقادی ندارند و انتظار دارند محبت و تایید دیگران به عملکرد بی عیب و نقص بستگی داشته باشد.

علل ایجاد کمال گرایی در افراد چیست؟

به طور معمول کمال گرایی حاصل فشارهای درونی در افراد است. در بسیاری از موارد افرادی که میل شدید به اجتناب از شکست دارند به این خصوصیت اخلاقی روی می‌آورند. همچنین افرادی که درگیر قضاوت‌های سخت هستند نیز ممکن است به کمال‌گرایی روی آورند زیرا تحمل بسیاری از انتقادها برایشان سخت است.

در ادامه این موضوع باید گفت نوعی مولفه اجتماعی نیز وجود دارد که کمال‌گرایی را دربرمی‌گیرد. طبق تحقیقات به دست آمده این خصوصیت اخلاقی بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که حدود 30 سال سن دارند.
جوانانی که 30 سال از عمرشان گذشته و در موقیعت‌های مختلفی قرار گرفته‌اند بیشتر به این خصوصیت روی می‌آورند. البته جنسیت و سن افراد نیز تا حد زیادی بر روی داشتن این خصوصیت اخلاقی تاثیرگذار است ولی وجود رقابت‌های علمی و حرفه‌ای بزرگ‌تر تاثیر بیشتری بر روی بروز این خصوصیت خواهد داشت. در ضمن حضور فراگیر رسانه‌های اجتماعی و مقایسه‌های اجتماعی مضری که اتفاق می‌افتند، نقش بزرگی در ظهور این خصوصیت اخلاقی دارند.

خصوصیات فرد کمال‌گرا چیست؟

افراد کمال‌گرا انتظارات غیر واقعی و بالایی از خود و دیگران دارند. این افراد خیلی سریع دست به عیب‌جویی می‌زنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت افراد کمال‌گرا بیش از حد از اشتباهات خود یا سایرین انتقاد می‌کنند.
در ضمن این افراد بیشتر سعی می‌کنند برخی از کارها یا پروژه‌ها را به دلیل ترس از رویارویی با شکست، به تعویق بیندازند. به طور کلی افراد کمال‌گرا از شکست وحشت دارند و در بیشتر مواقع از تعارف شانه خالی می‌کنند و خیلی رک حرف خود را می‌گویند.

افراد کمال‌گرا در اکثر مواقع فراموش می‌کنند که موفقیت خود را جشن بگیرند زیرا بر این باور هستند که موفقیت در تمامی پروژه‌ها به نوعی مسئولیت و وظیفه اصلی آنها است. در نهایت باید گفت افراد کمال‌گرا با اینکه همیشه به دنبال بهترین مسائل زندگی هستند ولی در پایان منتظر تایید سایرین باقی می‌مانند.

در واقع آنها بزرگ‌ترین انتظارات را از خود دارند و در انتها به تایید دیگران بیشترین تمایل را خواهند داشت. البته این افراد باید در جایگاه خاصی باشند وگرنه نظر همگان بر روی افراد کمال‌گرا تاثیرگذار نیست.

انواع مختلف کمال‌‌گرایی کدامند؟

این خصوصیت اخلاقی، خود را در 3 حوزه مختلف نشان می‌دهد. از این‌رو می‌توان گفت کمال گرایی به طور کلی به 3 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود.

  • کمال‌گرایی خود محور: این نوع از کمال‌گرایی همان‌طور که از نامش پیدا است، متمرکز بر خود فرد خواهد بود. به زبان ساده فرد بیش از هر کس دیگری از خودش توقع دارد که بهترین رفتار را از خود نشان دهد و به بالاترین سطوح دست پیدا کند. به طور کلی محور اصلی بر روی خود فرد می‌چرخد.
  • کمال‌گرایی دیگر گرا: این نوع از کمال‌گرایی نیز بیش از هر چیزی بر روی سایرین تاثیرگذار است. فرد کمال‌گرا سعی دارد معیارهای غیر واقعی کمال را بر روی دیگران پیاده یا بسیاری از خصوصیات کمال‌گرایی را به آنها تحمیل کند. این نوع از کمال‌گرایی تاثیرات مخربی بر روی ارتباط فرد با سایرین دارد.
  • کمال‌گرایی تجویزشده اجتماعی: این خصوصیت اخلاقی نیز تا حدودی نزدیک به کمال‌گرایی دیگر گرا است. طی این نوع رفتار و اخلاق نیز فرد کمال‌گرا انتظارات غیر واقعی زیادی از اطرافیان خود دارد ولی این انتظارات غیر واقعی تا حدی طبق درک خود فرد متغیر خواهند بود و روند مشخص یا معیار معینی ندارند. در ضمن این انتظارات در سوی کمال دیگران طراحی شده‌اند.

نتیجه‌گیری

در راستای رسیدن به پاسخ این پرسش که برای حل معضل کمال‌گرایی بیش از حد باید چکار کنیم؟ باید از سلامت فیزیکی و ذهنی شخص مورد نظر مطمئن شوید، مشکلات روحی او را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید.

پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری او می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکارهایی در جهت مدیریت این معضل دست به کار شوید. بسیاری از پزشکان و متخصصان می‌توانند روش‌های درمانی این شخصیت‌ها را بررسی کنند.

روانشناسان، روانپزشکان، و متخصصان می‌توانند چالش‌های عمومی و شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را با علائم و ویژگی‌های شخصیت کمال‌گرا آشنا کنیم و توصیه‌هایی در این مورد برایتان شرح دهیم.

در ضمن اگر در مورد روش‌های حل این معضل پرسشی در ذهن دارید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان کلینیک روژمان کمک بگیرید. این کارشناسان به صورت آنلاین و از حضوری با شما در ارتباط خواهند بود.

به نظر شما از چه طریقی می‌توان چالش‌های این نوع شخصیت را پشت سر گذاشت؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *