ناتوانی جنسی | علل و راه های درمان

ناتوانی جنسی زمانی اتفاق می‌ افتد که قادر به نعوظ، حفظ نعوظ یا انزال به طور مداوم نباشید. این کلمه به جای اختلال نعوظ (ED) استفاده می شود. عوامل متعددی می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند از جمله اختلالات عاطفی و جسمی. بر اساس گزارش بنیاد مراقبت اورولوژی، حداقل حدود 30 میلیون از افراد ناتوانی جنسی را تجربه می کنند. خطر ناتوانی جنسی با افزایش سن افزایش می یابد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی جنسی و بهبود روابط زناشویی می توانید از مشاوران و متخصصان برتر کلینیک روژمان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

ناتوانی جنسی چیست؟

ناتوانی جنسی چیست؟

یک مطالعه در سال 2007 منتشر شده در مجله آمریکایی پزشکی نشان داد که خطر ناتوانی جنسی با افزایش سن افزایش می یابد. حتی در مردانی که یک یا چند عامل خطر قلبی عروقی در آن ها تشخیص داده شده است بیشتر است. ناتوانی جنسی اغلب تأثیر منفی بر زندگی جنسی شما می گذارد و می تواند باعث افسردگی، استرس اضافی و اعتماد به نفس پایین شود. درک شایع‌ ترین علل بالقوه می‌ تواند به شما در شناسایی علت تجربه این بیماری کمک کند.

1. بیماری های غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز بدن هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، خلق و خو و بسیاری موارد دیگر را تنظیم می کند. دیابت نمونه‌ ای از یک بیماری غدد درون ریز است که می‌ تواند باعث ناتوانی جنسی در شما شود. دیابت بر توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین تأثیر می گذارد. یکی از عوارض مرتبط با دیابت مزمن، آسیب عصبی است. این امر روی حساسیت آلت تناسلی تأثیر می گذارد. سایر عوارض مرتبط با دیابت شامل اختلال در جریان خون و سطح هورمون است. هر دوی این عوامل می توانند به ناتوانی جنسی کمک کنند.

بیماری های تاثیرگذار در ناتوانی جنسی

2. اختلالات عصبی

چندین بیماری عصبی می تواند خطر ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط عصبی بر توانایی مغز برای برقراری ارتباط با سیستم تولید مثل تأثیر می‌ گذارد. این می تواند شما را از دستیابی به نعوظ باز دارد.
اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون
  • تومور های مغز یا ستون فقرات
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • سکته
  • صرع لوب تمپورال

اگر جراحی پروستات انجام داده‌ اید، می‌ توانید آسیب عصبی را نیز تجربه کنید که منجر به ناتوانی جنسی می‌ شود.
دوچرخه سواران مسافت طولانی ممکن است ناتوانی جنسی موقتی را تجربه کنند. فشار مکرر روی باسن و اندام تناسلی می تواند بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارد.

3. مصرف داروها

مصرف برخی داروها می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و منجر به ED شود. هرگز نباید بدون اجازه پزشک مصرف دارو را قطع کنید حتی اگر مشخص باشد که باعث ناتوانی جنسی می شود.
نمونه هایی از داروهای شناخته شده در ایجاد ناتوانی جنسی عبارتند از:

مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک، از جمله تامسولوسین (Flomax)
مسدودکننده‌ های بتا، مانند کارودیلول (کورگ) و متوپرولول (لوپرسور)
داروهای شیمی درمانی سرطان، مانند سایمتیدین (Tagamet)
داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (CNS) مانند آلپرازولام (زاناکس)، دیازپام (والیوم) و کدئین
محرک های CNS، مانند کوکائین و آمفتامین ها
دیورتیک‌ ها، مانند فوروزماید (لاسیکس) و اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، مانند فلوکستین (پروزاک) و پاروکستین (پاکسیل)
هورمون های مصنوعی، از جمله لوپرولید (الیگارد)

4. شرایط مربوط به قلب

شرایطی که بر قلب و توانایی آن در پمپاژ خون به خوبی تأثیر می گذارد، می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. بدون جریان خون کافی به آلت تناسلی نمی توانید به نعوظ برسید. آترواسکلروز وضعیتی که باعث انسداد رگ های خونی می شود می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز با افزایش خطر ناتوانی جنسی همراه است.

5. عوامل سبک زندگی و اختلالات عاطفی

برای رسیدن به نعوظ ابتدا باید مرحله هیجانی را طی کنید. این مرحله می تواند یک پاسخ احساسی باشد. اگر یک اختلال عاطفی دارید بر توانایی شما برای برانگیختگی جنسی تأثیر می گذارد. افسردگی و اضطراب با افزایش خطر ناتوانی جنسی مرتبط است. افسردگی احساس غم، از دست دادن امید یا درماندگی است. خستگی مرتبط با افسردگی نیز می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. اضطراب هم چنین می‌ تواند باعث ناتوانی جنسی شود. اگر در گذشته نتوانسته اید به نعوظ برسید، ممکن است ترس داشته باشید که در آینده نتوانید نعوظ داشته باشید.

هم چنین ممکن است متوجه شوید که نمی توانید با یک شریک خاص به نعوظ برسید. اگر مبتلا به ED مرتبط با اضطراب عملکرد تشخیص داده شده‌ اید، ممکن است بتوانید نعوظ کامل هنگام خودارضایی داشته باشید اما نتوانید نعوظ خود را در حین مقاربت حفظ کنید.
سوء مصرف موادی مانند کوکائین و آمفتامین ها نیز می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل می تواند بر توانایی شما برای دستیابی یا حفظ نعوظ نیز تأثیر بگذارد. اگر مشکوک هستید که ممکن است مشکل سوء مصرف مواد داشته باشید به پزشک خود مراجعه کنید.

چه راه درمانی برای غلبه بر ناتوانی جنسی وجود دارد؟

درمان‌ های ناتوانی جنسی شامل مداخلات پزشکی، درمان‌ های طبیعی و تغییر شیوه زندگی در دسترس هستند.

مداخلات پزشکی

انواع مداخلات پزشکی وجود دارد که می‌ توان از آن ها برای درمان ناتوانی جنسی استفاده کرد. درمان های تجویزی برای ناتوانی جنسی عبارتند از:

• آلپروستادیل (Caverject، Edex، MUSE)، که به صورت تزریقی یا شیاف در دسترس است.
• آوانافیل (Stendra)
• سیلدنافیل (ویاگرا)
• تادالافیل (سیالیس)
• واردنافیل (Staxyn، Levitra)
• درمان جایگزینی تستوسترون (TRT)

هم چنین ممکن است بخواهید جراحی عروقی (برای بهبود جریان خون در آلت تناسلی) یا جراحی کاشت آلت تناسلی را در نظر بگیرید.

درمان های طبیعی

اگر می‌ خواهید از مصرف داروهای نسخه‌ ای خودداری کنید داروهای طبیعی مختلفی وجود دارد که به درمان ناتوانی جنسی کمک می‌ کنند. قبل از استفاده از هر گونه درمان طبیعی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از دارو های جایگزین برای ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • آب انار
  • پمپ های آلت تناسلی

اگر به دنبال درمان‌ های غیر تهاجمی و غیر دارویی هستید، پمپ ‌های آلت تناسلی گزینه دیگری هستند. اگر ناتوانی جنسی متوسط داشته باشید، ممکن است مؤثرتر باشند.

عامل های تاثیر گزار در اختلال نعوظ

تغییر سبک زندگی

اگر ناتوانی جنسی شما یک علت فیزیکی یا عاطفی داشته باشد، موارد زیادی وجود دارد که تغییر سبک زندگی می تواند مشکلات ناشی از ED را کاهش دهد.
این تغییرات سبک زندگی و رفتاری عبارتند از:

  • سیگار کشیدن و نوشیدن کمتر
  • تقویت ارتباطات در یک رابطه عاشقانه
  • بیشتر ورزش کنید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید
  • کاهش اضطراب

همچنین ممکن است بخواهید برای رسیدگی به هر گونه دلایل روانی احتمالی، مشاوره را در نظر بگیرید.

سخن آخر
ناتوانی جنسی می تواند زندگی شما را تغییر دهد و بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد. اگر چه ناتوانی جنسی می تواند تأثیر منفی بر زندگی جنسی شما داشته باشد، اما در نهایت یک بیماری قابل درمان است. مداخلات زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا عملکرد جنسی خود را بازیابی کنید از جمله درمان های طبیعی، داروها و تغییر سبک زندگی. از آن جایی که ناتوانی جنسی می‌ تواند نشانه‌ ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد، اگر به یک مشکل دائمی تبدیل شد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید، حتی اگر فکر می‌ کنید فقط به دلیل استرس است. برای مشاوره در مورد مسائل زناشویی و ناتوانی جنسی می توانید با مشاوران کلینیک روژمان که در این زمینه متخصص و کارآمد هستند مشورت نمایید.

 

منابع:

• ناتوانی جنسی و عملکرد آن

auanet

• ناتوانی جنسی (2015)

kidney

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *