همه چیز درباره خودارضایی

خودارضایی کردن نوعی فعالیت رایج است. خود ارضایی کردن یک راه طبیعی و ایمنی برای کشف کردن خصوصیات بدن، احساس لذت و رهایی از تنش جنسی است. این نوع فعالیت می تواند در میان افراد با هر نوع سرگذشتی، جنسیتی و نژادی رخ دهد. علی رغم گفته ها در واقع هیچ گونه عارضه ی جانبی مضر جسمی بر اثر فعالیت خودارضایی وجود نخواهد داشت. اما توجه داشته باشید که خودارضایی کردن زیاد می تواند به رابطه ها و زندگی روزمره شما آسیب وارد کند. جدا از این موارد خودارضایی کردن یک فعالیت سرگرم کننده، عادی و سالم می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد آسیب های خودارضایی می توانید در این راهنما با ما در کلینیک روژمان همراه باشید.

عوارض خودارضایی کردن چیست؟ و معایب خود ارضایی چیست؟

عوارض خودارضایی کردن چیست؟ و معایب خود ارضایی چیست؟

خودارضایی کردن هیچ گونه عوارض جانبی جسمی پر ضرری ندارد. اما بعضی از افراد ممکن است در مورد خودارضایی کردن احساس گناه داشته باشند یا مشکلات مختلفی با خودارضایی کردن مزمن داشته باشند.

خودارضایی و احساس گناه داشتن

برخی از افرادی که خودارضایی می کنند ممکن است در مورد این فعالیت به دلیل اعتقادات فرهنگی مختلف، معنوی یا مذهبی احساس گناه به آن ها دست بدهد. خودارضایی نه اشتباه است و نه غیر اخلاقی، اما همچنان ممکن است پیام هایی بشنوید مبنی بر اینکه خودارضایی عملی کثیف و شرم آور است. اگر به دلیل خودارضایی احساس گناه می کنید، با فردی که به او اعتماد دارید در مورد این که چرا چنین احساسی دارید و چگونه می توانید از این احساس گناه رد شوید صحبت کنید. درمانگرانی که در زمینه سلامت جنسی تخصص دارند گزینه ی خوبی هستند برای اینکه شما با خیال راحت نگرانی هایتان در زمینه مسائل جنسی را با آنها در میان بگذارید. مقاله ی چه زمانی باید به مشاور جنسی مراجعه کرد را بخوانید.

اعتیاد به خودارضایی کردن

برخی از افراد ممکن است بیش از حد به خودارضایی کردن معتاد شوند. اگر خودارضایی کردن باعث شود که شما زمان زیادی را صرف خودارضایی کردن کنید موجب موارد زیر می شود:

  • از کارهای روزمره یا فعالیت های روزانه خود اجتناب می کنید
  • از کار یا مدرسه و دانشگاه جا می مانید
  • برنامه هایتان را با دوستان یا خانواده لغو کنید
  • رویدادهای مهم اجتماعی را از دست می دهید

اعتیاد پیدا کردن به خودارضایی موجب می شود روابط شما و سایر بخش های زندگیتان به مرور آسیب ببیند. خودارضایی کردن زیاد می تواند کار یا تحصیل شما را مختل کند و همین امر میزان بهره وری را کاهش می دهد. هم چنین ممکن است به روابط عاشقانه و دوستانه شما آسیب برساند، زیرا به اندازه گذشته زمان زیادی را با عزیزان خود نمی گذرانید یا به نیازهای آن ها توجه نمی کنید.

اگر نگران این موضوع هستید که شاید به خودارضایی کردن اعتیاد داشته باشید، با مشاور یا حتی پزشک خود در مورد روش های کاهش خودارضایی گفتگو کنید. مشاوره درمانی می تواند به شما در مدیریت اعتیاد به خودارضایی کمک کند. شما هم چنین می توانید با جایگزین کردن خودارضایی با فعالیت های دیگر این اعتیاد را کاهش دهید. دفعه بعد که میل به خودارضایی دارید، سعی کنید موارد زیر را جایگزین این فعالیت کنید:

  • رفتن برای دویدن
  • خواندن یک مجله یا کتاب مورد علاقه
  • وقت گذرانی با دوستان
  • رفتن برای پیاده روی

آیا خودارضایی کردن می تواند باعث پایین آمدن حساسیت جنسی شود؟

برای زنانی که دچار اختلال عملکرد جنسی هستند، افزایش تحریک از جمله خودارضایی کردن می تواند میزان میل و حساسیت جنسی را افزایش دهد. در اصل دو مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد نشان داد که استفاده از دستگاه ویبراتور در بین مردان و زنان با بالا بردن میل جنسی، برانگیختگی و عملکرد کلی فرد مرتبط می باشد. مقاله ی اختلالات جنسی را بخوانید.

زنان در این مورد افزایش میزان روانکاری را گزارش دادند، در حالی که مردان عملکرد نعوظ بهتری را در خود احساس کردند.
خودارضایی کردن به دلیل تکنیک های خاصی که دارد می تواند بر روی حساسیت آلت مردان در حین رابطه جنسی تأثیر ویژه ای بگذارد. مطالعات نشان می دهد که محکم گرفتن آلت تناسلی در طول خودارضایی کردن می تواند حس فرد را کاهش دهد. به طور معمول کارشناسان بهداشت جنسی توصیه می کنند که روش خود را در طول خودارضایی کردن تغییر دهید تا میزان سطح حساسیت در طول رابطه جنسی شما تغییر کند.

فواید خودارضایی کردن چیست؟

فواید خودارضایی کردن چیست؟

خودارضایی یک فعالیت جنسی سالم است و هم چنین فوایدی برای سلامت جسمی و روحی شما دارد. تحقیقات کمی در مورد مزایای خودارضایی کردن وجود دارد، اما مطالعات مختلفی مرتبط با رابطه جنسی و تحریک شدن نیز انجام شده است. تحقیقات و گزارش ها نشان می دهد که تحریک جنسی، از جمله تحریک از طریق خودارضایی، ممکن است به شما در موارد زیر کمک کند:

  • از بین بردن استرس ایجاد شده
  • خواب بهتر
  • خلق و خوی خود را تقویت کنید
  • آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید
  • داشتن احساس لذت
  • رفع گرفتگی عضلات
  • تنش جنسی را رها کنید
  • رابطه جنسی بهتری داشته باشید
  • نیازها و خواسته های خود را بهتر درک خواهید کرد

زوج ها هم چنین ممکن است برای کشف خواسته های مختلف و هم چنین اجتناب از بارداری به طور متقابل خودارضایی کنند. لذت بردن شما از جسم خود هم چنین به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از عفونت مقاربتی (STIs) جلوگیری نمایید.

رابطه بین خودارضایی کردن و ایجاد سرطان پروستات در مردان

به گفته برخی از پزشکان انزال منظم می تواند خطر ابتلا سرطان پروستات را کاهش دهد، اگر چه تاکنون پزشکان دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. تحقیقات سال 2016 نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که حداقل حدود 21 بار در ماه خود ارضایی می کنند، حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت. تحقیقات اخیر نشان دهنده رابطه ای بین انزال مکرر و کاهش مبتلا شدن به سرطان پروستات را در مردان کشف کردند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر این که انزال منظم و خودارضایی کردن از سرطان پیشرفته پروستات در مردان مراقبت کند وجود ندارد.

خودارضایی کردن در دوران بارداری برای خانم ها

تغییرات هورمون که در دوران حاملگی در زن ها موجب می شود تا بعضی از خانم های باردار میل جنسی زیادی پیدا کنند. خودارضایی کردن یک روش بی خطر برای کاهش دادن تنش های جنسی در دوران بارداری تلقی می شود. احساس لذت از خود می تواند موجب کاهش یافتن علائم دردناک بارداری مثل کمر درد نیز کمک نماید.

ممکن است در حین و بعد از ارگاسم، گرفتگی کم و نامنظمی یا حتی نوعی انقباضات عضلانی پایین تنه را احساس نمایید. این انقباضات باید به مرور زمان کمتر شوند. اگر انقباضات عضلانی بدن شما ناپدید نشدند و حتی دردناک تر و بیشتر شدند، باید به پزشک مراجعه نمایید. خودارضایی کردن می تواند برای زنانی که حاملگی پرخطر و آسیب زا دارند ممنوع باشد و در زمان هایی به ارگاسم رسیدن می تواند شانس شما را برای زایمان راحت تر افزایش دهد.

سخن آخر
خودارضایی کردن یک روشی سالم، طبیعی و ایمن برای تمرین و بهبود سلامتی شما خواهد بود. خودارضایی کردن می تواند فواید زیادی برای بدن و ذهن شما به همراه داشته باشد. اما توجه داشته باشید اعتیاد پیدا کردن به خودارضایی، ممکن است عوارض جانبی مضری را به همراه داشته باشد. می توانید موقع لذت بردن از خود راحت باشید و احساس شرم و گناه نکنید. شما می توانید راجع به هر نوع احساس منفی که دارید با یک پزشک یا روانشناس جنسی معتمد صحبت کنید. برای مشاوره بیشتر در مورد مسائل جنسی می توانید از متخصصان کلینیک روژمان راهنمایی های بیشتری دریافت نمایید.

 

منابع:

• شواهدی برای خطر خودارضایی و سرطان پروستات:

10.1016/j.sxmr.2016.02.006

• فواید خودارضایی. (n.d.).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *